MotorApa provkör Subaru Forester 2,0XT

2014 års Subaru Forester, snyggare än någonsin!

2014 års Subaru Forester, snyggare än någonsin!

Fjärde och nuvarande generation av Forester debuterade så tidigt som 2012 och introducerades på japanska marknaden i november 2012 som 2013 års modell. Här i Sverige fick vi dock ge oss till tåls till 2014 års modell som nu är ute på marknaden. Konceptet från tidigare generationer är intakt - symmetrisk fyrhjulsdrift, som blivit något av ett signum för Subaru, förpackad i en kaross som befinner sig någonstans mellan en kombi och SUV. Den inte fullt så svullna karossen är dock till gagn i avseende om terrängegenskaper, tillika den högst moderata tjänstevikten som ligger mellan nätta 1615 och 1715 kg beroende på utförande.

Kompetent även utanför vägen.

Kompetent även utanför vägen.

Provkört exemplar är 2,0 XT, det vill säga två liters bensinfyra på 240 hk med CVT-låda, eller Lineartronic som Subaru själva benämner den. För icke insatta i nomenklaturen betyder det variomat med möjlighet att växla själv. Med XT-paketet följer läderklädsel och det mesta man kan önska sig i form av utrustning, dock ej navigator som är extra utrustning utöver XT-paketet.

Marknadens bästa färddator? Här visas ju faktiskt väsentliga fakta!

Marknadens bästa färddator? Här visas ju faktiskt väsentliga fakta!

Även om fjärde generationens Forester är en helt igenom ny bil är Subaru-airen påtaglig. Vad innebär då exakt denna air av Subaru? Vid en första anblick är det slående att interiören framstår som enkel och faktiskt ganska plastig. Även om Subaru med tiden blivit betydligt mer raffinerade interiört är det fortsatt uppenbart att Subaru inte handlar om att hitta den perfekta materialet att gjuta instrumentpanel av utan att snarare hitta en nivå som är "good enough" i det avseendet och istället lägga krutet på körupplevelsen och drivlina. Det skall dock framhållas att reglage och handtag med mera känns rejält, som att det tål att användas även om det inte är någon sensation att nudda vid dem. Likaså ser displayer ut att vara från en fem-sex år gammal modell snarare än en ny.

Tydliga instrument. Inte snyggast, men funktionella och lätavlästa.

Tydliga instrument. Inte snyggast, men funktionella och lättavlästa.

20140223_132604

Bra stolar! Glasluckan ger härlig rymd i kupén.

Här sitter man faktiskt riktigt bra, även som fullvuxen. Stolarna är riktigt bra och den låga midjan på bilen ger god sikt för passagerare.

Här sitter man faktiskt riktigt bra, även som fullvuxen. Stolarna är riktigt bra och den låga midjan på bilen ger god sikt för passagerare.

Inget nytt under solen...

Inget nytt under solen...

Subaru har sedan de 1992 lanserade Impreza GT imponerat bilentusiaster världen över med deras drivlinor och deras förmåga att få en bil med begränsad effekt att gå ruskigt fort. Det har Subaru lyckats med även här, de 240 hästarna räcker faktiskt till att skicka iväg Forestern till 100 på 7,5 sekunder, CVT-lådan till trots kanske man skall framhålla. Fyrhjulsdriften är likt hos andra Subarumodeller konstant och symmetrisk, dvs att den utgår från en 25-procentig fördelning av kraft till vardera hjul även om den vid behov kan omfördelas.

XT, även kallad Turbo på andra marknader.

XT, även kallad Turbo på andra marknader.

Forestern imponerar på vägen och framstår som väldigt agil och följsam, sin upphöjda tyngdpunkt till trots, och komforten är god. Inte minst är stolarna väldigt bra, både fram och bak. Baksätespassagerarna har dessutom rejält med benutrymme och 190 cm motorapa sitter utan bekymmer bakom sig själv. CVT-lådan är som variomater är, dvs ganska tråkig. I synnerhet i en bil som Subaru som är entusiastens bil val, känns inte CVT särskilt inspirerande vid fullgasacceleration då motorn lägger sig på maxeffekt och blir kvar där tills man släpper på gasen. Effektivt men det tar lite udden av upplevelsen tyvärr.

Överskådligt och prydligt, om än något plastigt.

Överskådligt och prydligt, om än något plastigt.

Beroende på hur man ser på saken är bilen antingen skonad från eller saknar det klassiska boxer-dunket många förknippar med Subaru. Anledningen till detta är faktiskt att Subaru slutat framkalla det karaktäristiska ljudet som tidigare åtstadkoms genom att ge cylinderbankarna olika långa grenrör. Motorn hörs knappt och tomgång och först vid full gas framträder något av boxerljudet. På det stora hela är motorn en trevlig bekantskap med jämn kraft över varvregistret.

Bränsleförbrukningen på aktuell modell är uppgiven till 0,82 för blandad körning. Inte särskilt imponerande men å andra sidan är det nog en ganska ärlig förbrukningsuppgift. Väljer man däremot dieselmotorn på 150 hk trillar förbrukningen ned till mer beskedliga 0,56 vid blandad körning vilket får ses som klart godkänt för biltypen.
Nu börjar vi koka ned problemet lite med bilen, nämligen att inga särskilt lockande motoralternativ erbjuds. Å ena sidan har vi 150 hk diesel som förmodas bli volymmodellen på svensk marknad och i andra änden har vi 2.0 XT med 240 hk bensinmotor. Den fås dock bara med CVT-låda. Tredje alternativet är 150 hk bensinmotor som mest troligt blir en mycket sällsynt variant i Sverige. 150 hästar i en Subaru känns dock fel, av den anledningen att man förväntar sig att en Subaru skall gå som en jävel rent ut sagt. Och ja, 240 hästaren rör på sig men känslan av fart infinner sig inte på grund av växellådan.

Om man bortser från den förväntningen är dock Forester en förträfflig bil med mycket utrymme, god komfort och bra med dragkraft, hela 2 ton, till det överkomliga priset av 254 900 kr. Det gäller dock 150 hk bensinmotor, provkört modell startar på 354 900 kr och dieselalternativet kostar från 279 900. Med den prissättningen blir Forester faktiskt ganska unik i det avseendet att du faktiskt inte hittar en SUV med konstant fyrhjulsdrift billigare.

Sammanfattningsvis, söker man en robust SUV med plats för fem, mycket packning och dessutom ett hästsläp baktill har man hittat hem. Lägg därtill att få SUVar faktiskt rår på Subarun i off-road. Hur ofta man nu i praktiken är där...

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: