Provkörning Mercedes-Benz ML400

Mercedes är för närvarande inne på tredje generation av ML, karosskod W166. W166 gjorde debut i mitten av 2012 och har sedan dess behållts relativt oförändrad. Motoralternativ som finns att tillgå skiljer sig mellan olika marknader, Europamarknaden förses med Mercedes välkända 250 CDI samt 350 CDI som dieselalternativ och 350 samt 500 som bensinalternativ. Motorerna har effekter på 204, 258, 306 respektive 408 hästar med förbrukningssiffror angivna till 0,58 liter milen till 1,15 liter milen för ML500.  Utöver nämnda varianter erbjuds självfallet även Mercedes ML i AMG-utförande, då med dubbelturbomatning och hela 525 hk, tillräckligt för att sprinta 0-100 på 4,8 sekunder och fortsätta hela vägen till 250 km/h. Ganska imponerande siffror för ett fordon på 2345 kg..

bild 1

Då provkörningen ägde rum i Dubai var testad individ utrustad med Mercedes dubbelturbosexa på 3,5 liter och 329 hästar, kallad "400". Detta har tidigare i Mercedes nomenklatur varit modellbeteckningar som varit reservderade för V8 motorer, men de två turboaggregaten kompenserar för utebliven slagvolym och cylindrar. Motorn är på sedvanligt Mercedes-manér kopplat till en 7G-troniclåda och fyrhjulsdriftssystemet 4-Matic, kort sagt väldigt trevligt. 7G-tronic-lådan växlar helt sömlöst och vid gaspådrag upplevs bilen som förvånansvärt alert. Faktum är att den är så alert att 0-100 går på 5,9 sekunder i provkört utförande, man bör hålla i åtanke att det rör sig om en bil med en tjänstevikt på 2130 kg.

bild 2

Att det är en tung bil märks väldigt tydligt i dess uppförande på vägen - kurstabiliteten, komforten och ljudnivån är inget kort om lysande, trots att provkörd bil rullade på 19 tums fälgar vilket brukar vara synonymt med vägbrus och spårighet. Trots att bilens vikt gör sig påmind känns den inte sävlig utan styrservots verkan är väldigt väl avvägt, och självfallet adaptivt till hastigheten, en finess de flesta bilar numer är utrustade med. Att ML400 uppfattas som att den är med på noterna mest hela tiden kan mycket tillskrivas motorn - den är helt fantastisk! 480Nm finns tillgängligt från 1600-4000 rpm och de 329hk finns tillgängliga 5250-6000 rpm, denna moment- och effektkurva gör att bilen är lika vridstark som en diesel men har en bensinares toppeffekt. Vid lugn körning hoppar varvräknaren sällan högre upp än 2500 rpm vilket gör körningen väldigt avspänd och bekväm. Vid fullgas tightas bältena upp, varvräknaren går mot 7000 rpm ackompanjerat av ett riktigt trevligt sexcylindrigt morr. Växlingarna är då snabba och det är lätt att glömma att man de facto sitter i en stor SUV, ML400 är trots allt lika snabb som en äldre AMG-bil..

bild 4

ml2

Förbrukning är uppgiven till 1,07 liter milen i motorvägskörning, något som vi inte betvivlar alls då uppmätt förbrukning över 566 km var 1,13 liter milen. Uppmätt förbrukning bestod huvudsakligen av stadskörning och motorväg, en ganska elak kombination med andra ord.

ml3

Sammanfattningsvis är körupplevelsen av Mercedes ML400 att den inte bjuder på några större överraskningar - den är väldigt komfortabel, det är gott om utrymme för förare, passagerare och baggage. Kort sagt väldigt tilltalande.

Största nackdelen med ML400 är att den inte finns på Sverigemarknaden..

ml

SUVarnas konung till vänster, G63 AMG, ML400 till höger.

 

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: