MotorApa testar Volkswagen Polo GTI

Gammal är inte alltid äldst. Polo GTI kör åttor runt första generationens Golf GTI. Men har de blivit roligare med åren?

Gammal är inte alltid äldst. Polo GTI kör åttor runt första generationens Golf GTI. Men har de blivit roligare med åren?

Utan att överdriva skulle man kunna påstå att positionerna för vad som räknas som ”prestandabil” flyttats fram en hel del över åren. När jag själv tog körkort och BMW E36 325i till exempel var en åtråvärd bil räknades det tveklöst som en bil med drag i. De har 192 hästar, vilket förvisso inte är att förringa heller idag. På den tiden hade dock

”hot-hatches” kanske 150 hk. En kompaktbil med 150 hk idag har nedgraderas till ”warm-hatch” och för att räknas som ”hot” idag är minimum 300 hästar påbjuden effekt. Fyrhjulsdrift tas också i stor utsträckning för givet, även i segmentet.

  • Det svarta och röda temat är genomgående på Polo GTI.
  • Den röda randen genom grill och strålkastare är speciell för GTI-utförandet.
  • På slingriga vägar trivs Polo GTI bäst

PRESTANDA

Provkörda Volkswagen Polo GTI har 200 hästar jämnt, kopplade till framhjulen. 200 hästar i en Polo måste nog ändå anses kvala in i segmentet ”hot-hatch”, det vill säga en snabb liten bil. Vilket är just vad Polo är! 0-100 km/h på 6,7 sekunder är ungefär vad som är möjligt med framhjulsdrift utan extrema däckdimensioner eller gummiblandningar. På tal om att positionerna flyttats fram även i mindre segment, Polo GTI har launch control! Tveklöst riktigt kul funktion i en bil ur segmentet, inte bara för förare, utan faktiskt även till vissa medtrafikanters glädje vid rödljus. Framhjulsdrift sätter tveklöst begränsningar vad gäller just 0-100 tider, men väl på rull märks det att 200 hästar i en Polo är mycket och bilen toppar ut på hela 237 km/h. 0-100 km/h på 6,7 sekunder kvantifieras till 54 poäng, inte illa för en bil för dryga 250.000 kr!

  • polo3
  • polo4
  • polo5

KÖRGLÄDJE

Om prestanda är intressant hos en GTI-bil är ändå körglädje ronden med stort R. En GTI-bil kommer aldrig vara snabbast till 100, men däremot är de bland de roligare bilar som finns att köra, iallafall då tillverkaren fått till det. De flesta, inklusive undertecknad, är ganska överens om att den bästa GTI-bilen som hittills byggts är Peugeot 205 GTI som tack vare låg vikt, varvvillig motor och piggt chassi förmedlar ren och skär körglädje med bakhjulslyft genom kurvorna. Polo GTI är lite för förfinad i sitt chassi för att bjuda på bakhjulslyft, men är den lika rolig för det? Vi utreder!

Styrningen i Polo GTI är direkt och väldigt snabb, mindre än två varv mellan fulla rattutslag och en relativt aggressiv castervinkel gör instyrningen i kurvor snabb. Vad som dock förbluffar något, och tyvärr ger en smolk i bägaren på styrningens kommunikation, är däckvalet Volkswagen gjort. Originalmonterat sitter Michelin Primacy, vilket i sig inte är ett dåligt däck på något vis. Det är däremot inte direkt ett sportigt däck, utan ett däck med betoning på livslängd och komfort vilket bland annat medför något mjukare sidoväggar. Det blir tydligt då man i långa kurvor ligger på greppgräns, man får en känsla av att bilen ”flyter omkring” på däcken, vilket tveklöst tar skärpan av såväl styrningens som chassits kommunikation med föraren. Det är tack och lov enkelt ordnat genom att helt enkelt byta till t ex Pilot Sport eller dylikt, dock medför det naturligtvis en kostnad.

Chassit är fast i sin setup, utan ge upplevelsen att det är gjort av granit, som t ex Ford Focus RS där njurbälte kan anbefallas vid körning på dåligt underlag. Bilens tendens är klart understyrd vilket ger trygghet åt föraren då man

ligger på gränsen, om än inte lika spännande som hot hatches där överstyrning kan provoceras i kurvorna.

Vad som är lite mer graverande än däcken är växellådan, som är en sexväxlad DSG-låda, det vill säga dubbelkopplingslåda. Vid lugn körning kör den ett utmärkt jobb och växlar väldigt mjukt och fint, närapå sömlöst. Däremot vid körning i sportläge med automatisk växling upplever vi den som något inkonsekvent. Vissa växlingar görs snabbt och bestämt medan andra görs med kopplingsslir, vi fick aldrig riktigt kläm på när vilket händer utan det föreföll slumpmässigt..

Till Polons försvar har den möjlighet till manuell växling som fungerar riktigt fint, där bilen faktiskt inte heller lägger sig i växlandet överhuvudtaget. Med undantag för nedväxling för att undvika motorstopp givetvis..

Även om DSG-lådan på det stora hela gör ett fullt godkänt jobb hade en manuell låda klart varit att föredra i biltypen. Volkswagen har meddelat att detta skall finnas framöver men för tillfället erbjuds endast DSG-lådan till GTIn.

Skall MotorApa bara belacka Polo GTI, undrar ni kanske vid dethär laget? Ingalunda, Polo GTI är klart underhållande att köra! Avgasknallar, launch-control och bra prestanda tillsammans med kurvhastigheter som imponerar tack vare aktiv diffbroms, är ett leende bakom ratten aldrig långt borta. Faktiskt är vi i redaktionen överens om att Polo GTI är betydligt roligare än Golf R att köra. Golfen kör i åttor runt Polon alla dagar i veckan i alla discipliner, men det är just det faktum att Polon inte är fullt lika samlad som Golfen, som gör den roligare att köra.
”Blir den roligare för att den är sämre?” Ja, lite så skulle man väl kunna uttrycka det!

75 poäng tilldelas vår pigge kamrat i ronden körglädje.

  • polo13
  • Polo1
  • polo17
  • polo16

PRAKTIKALITET

Inte bara har GTI-segmentet med tiden blivit betydligt mer raffinerat, det har dessutom blivit väldigt mycket mer praktiskt. Från bilar där access till baksäte krävde viss akrobatik av en fullvuxen man till fyrdörrars bilar med

ISOFIX-fästen, fällbara baksäten och faktiskt såpass med bagageutrymme att en barnvagn går att tråckla in utan att fälla baksätet.

Polons praktikalitet imponerade faktiskt stort under vår testvecka - god långfärdskomfort tack vare ett avstämt

snarare än stumt chassi, goda förvaringsutrymmen runt om i kupén och ett baksäte som kan nyttjas av vuxna, med vuxna förare framför!

Det är kanske tveksamt hur relevant det är för köpare av Polo GTI, men den får t o m dra 1200 kg! Faktum är att för en barnfamilj utan barnvagnar skulle Polo fungera alldeles utmärkt som enda bil - barn i bak med bra benutrymme, hygglig lastförmåga i bagaget och föräldrarna får dra på smilbanden då de fäller pedalen. Det kan inte anses som

något annat än mycket praktiskt!

Vi följer dock mycket strikt en formel vid bedömning av praktikalitet vilket i dethär fallet innebär 59 poäng tack vare 351 liters bagageutrymme med uppfällt baksäte.

  • polo10
  • polo15
  • polo2

KOMFORT

Här finns verkligen inte mycket att anmärka på. Det skall hållas i minne att Polo är en bil som i grundutförande kostar 149.900 kronor. Emedan GTI-versionen har bättre stolar, klimatanläggning, automat, CarPlay och andra funktioner som gör livet bekvämare är det fortsatt samma bil vi talar om. 20 mil motorväg är inga bekymmer vad gäller varken ljud- eller sittkomfort.

Runt om kupén finns drickahållare, små stuvfack, mittarmstöd med förvaring i fram med bra stolar. Komfort i

förhållande till pris imponerar, kort sagt. 40 poäng tilldelas, varsågod!

NÄRVARO

Här man kan säga att Volkswagen inte legat på latsidan. INGEN skall ta miste på att du har köpt en GTI, och inte en simpel TSI 95. GTI ger sig till känna med en aggressivare front med den röda ”GTI-listen” som löper över grill och genom strålkastare (plus i kanten, den gillar vi verkligen), större fälgar med röda bromsok, avgassystem som baktänder och inte minst - fyra GTI-emblem. Fortfarande lite ängslig över att någon skall missa att det är en GTI du köpt? Lugn, det sitter GTI-emblem även på instegslister och på ratten. Ja och så när du startar bilen står det "GTI" i multimediaskärmen förstås..

För de lite mer invigda identifieras även bilens klassiskt skotskrutiga klädsel som ett starkt GTI-attribut. Även där förtjänar Volkswagen ett plus i kanten, klädseln är riktigt läcker!

OK, nu har vi koketterat färdigt över mängden emblem på bilen. Faktum är dock att den har utstrålning med en

sportig framtoning tack vare de yttre attributen. Vi tycker särskilt att färgen Flash Red gör att bilen verkligen kommer till sin rätt. Golfens småkusin har lite utstrålning av en illbatting, det förtjänar beröm! 60 poäng.

  • polo12
  • polo7
  • polo11

UPPLEVT PRISVÄRDHET

Vi hade tidigare en utläggning om att bilen levererar många funktioner till ett överkomligt pris, vilket den verkligen gör. Förpackningen känns mycket genomtänkt och många funktioner har inkorporerats i ett kompakt skal - praktikalitet, körglädje, prestanda och en högst överkomlig driftskostnad. Under testperioden blev vår genomsnittliga bränsleförbrukning 0,72 liter milen, att jämföra med uppgivna 0,59 vid blandad körning. Vår förbrukning inkluderar dock naturligtvis körning som NEDC-cykeln inte gör. Vid lite mer försiktig körning låg dock förbrukningen i häradet av 0,6 liter milen, utan större ansträngningar. Även det väger naturligtvis in i hur prisvärd bilen uppfattas.

Allt emedan GTIn har en rad särskilda attribut är lejonparten av komponenterna gemensamma med de enklare utförandena vilket också märks, främst på två punkter enligt vår mening. Plasten i dörrsidorna och mätarhuset, de känns alltjämt som de hör hemma i en bil för 149.000 och inte 265.000, som testad bil kostar.

Liten anmärkning, men med beröm godkänt. För 265.000 får man en välutrustad bil som inte bara tar en från punkt A till B, utan gör det med ett leende på dina läppar - 95 poäng.

INDEX OCH SAMMANFATTNING

Polo GTI är en kompetent GTI till ett högst överkomligt pris som inte skulle skämmas för sig på lokala banträffen. Med en sammanlagd poäng på 383 av 600 möjliga och ett pris på 265.000 kronor i testat utförande får vi ett index på 692 - det vill säga den mest prisvärda bil vi hittills testar enligt vår indexmetod. Gratulerar Volkswagen!

/MotorApa

Lugn - ingen missar att du kör en GTI..
Klicka för större.

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: