MotorApa listar sina favoritbilar från gångna årtionden: 50-talet

5. Cadillac Eldorado 1954
1954-cadillac-eldorado-convertible-043   Cadillac Eldorado 1954      

Erbjöds med 5,4 l samt 6 l V8 kopplad till en 4 vxl automat.  Hantverk på hög nivå i en fantastiskt snygg bil!

4. Thunderbird
1957_Ford_Thunderbird_006_8882
4,8l och 5,1l V8. Thunderbird marknadsfördes inte som en sportbil utan istället som en tvåsitsig ”personal luxury car”. En snabb och bekväm bil för en till två personer helt enkelt. I standardutförande hade bilen en toppfart på över 190 km/h. I 1957 års modell fanns elstolar som tillval, dessa åkte bak då tändningen slogs av för att underlätta i och ursteg. Bilen erbjöds för ökad komfort med avtagbar hardtop med de karakteristiska runda fönstren.

Kompressormatade varianter av V8:an lär ha erbjudits med effektuttag mellan 300 hk och 340 hk för den som inte var nöjd med att åka i 190 km/h.

1957-Ford-Thunderbird-red-ggr

Ford-Thunderbird-1957-hd

mdmp_1012_05_o+1957_ford_thunderbird+custom_leather_interior

3. Chevrolet Belair

sucp_1002_09+1955_chevy_bel_air_hardtop+wheels
Belair kräver ingen närmre presentation. Folklig och lite lagom extravagant i sin design på samma gång, fanns i ett flertal karossutföranden. Härliga inredningar med funktionell design och ibland härliga pastellfärger.  Nuförtiden ett mycket hett objekt för  grymma RestoMod projekt och dylikt, vem vill inte ha en Belair i ProTouringstuk?

1957-chevrolet-bel-air-tri-five-interior

sucp_1106_01+1957_chevrolet_bel_air_convertible+

2. Chrysler NewYorker
1951_Chrysler_New_Yorker_Hemi_Convertible_For_Sale_Front_11951-Chrysler-New-Yorker-Convertible-Front
Vackert och okonstlat. Bilen utstrålar tidlös elegans och gediget hatverk. Chrysler Hemi V8 på 300hk inger respekt.

1951_Chrysler_New_Yorker_Hemi_Convertible_For_Sale_Engine_1

 

1. Mercedes 300SL
Picture-of-rare-old-Mercedes-Benz-300SL-Gullwing-in-black
1954mercedes300sl07

3 liters rak sexa med insprutning levererade mellan 212 hk och222 hk. Denna var kopplad till en 4 växlad manuell växellåda. Beroende på utväxling kunde bilen ha en toppfart på 260 km/h vilket var mycket 1954. Dörrar, huv och baklucka i aluminium för att hålla vikten nere.
Mercedes-Benz-300_SL_Gullwing_1954_1280x960_wallpaper_12
mercedes300sl5 interior

// MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: