Moderna klassiker: Honda NSX

Det som sedemera resulterade i Honda NSX och debuterade 1990 bar under konceptstadiet beteckningen HP-X, Honda/Pininfarina Experimental. Honda ville lansera en bil som stod väl i paritet med Ferrari 328 prestandamässigt men med högre driftsäkerhet och lägre pris. Konceptbilen HP-X var utrustad med en två liters V6, denna kom dock att revideras till en tre liters V6 till produktionsbilen NSX, New Sportscar Experiment, för att hålla jämna steg med samtida  rivalen Ferrari 348. NSX producerades från 1990 ända fram till 2005, med effekter mellan 270 och 294 hk med cylindervolymerna 3 och 3,2 liter. Med en tjänstevikt på mellan 1340 och 1403 kg blev Honda NSX en riktig dräpare, inte minst NSX-R som vägde in på nätta 1274 kg..

Konceptet HP-X, tack och lov såg de över formerna lite innan det var dags för produktion.

Konceptet HP-X, tack och lov såg de över formerna lite innan det var dags för produktion. Var dörrkilar på modet 80-talets andra hälft?

NSX:ens prestanda kan till stor del tillskrivas det noggrant avvägda chassiet som Ayrton Senna satte sin prägel på i samband med slutfasen av bilens utveckling. Bilen var fullspäckad med tekniska innovationer Honda lånade från utvecklingsavdelningarna på sina racingstall, exempel på  arv från racingvärlden är bland annat elmanövrerad gastrottel,  aluminium-monocoque chassi och elektriskt styrservo. Hela karossen är byggd i aluminium och kolvar och stakar är i titan, en bidragande faktor till motors varvvillighet.

Nedan ser vi hur Ayrton Senna på ett imponerande sätt framför Honda NSX runt Suzuka banan. Lägg märke till hans stilsäkra loafers och virtuosa fotarbete!

 

Priset för en välbehållen NSX i Sverige idag ligger runt 300´000 SEK, en investering som över tid nog kan visa sig vara en god affär då priserna på dem redan börjat stiga från tidigare bottennoteringar. NSX är en synnerligen vackert formgiven bil i teknikens framkant, en verklig modern klassiker.

NSX-R, en värsting som handlade mer om bantning än muskler. 120kg bantades bort i jämförelse mot standardvarianten. Bland annat tack vare avsaknad av stereo, mindre ljuddämpning och skalstolar i kevlar.

NSX-R, en värsting som handlade mer om bantning än muskler. 120kg bantades bort i jämförelse mot standardvarianten. Bland annat tack vare avsaknad av stereo, mindre ljuddämpning och skalstolar i kevlar.

Formerna håller än! F-16 Fighting Falcon lär ha varit en inspiration för taklinjen och 360 graders fri sikt.

Formerna håller än! F-16 Fighting Falcon lär ha varit en inspiration för taklinjen och bulan med 360 graders glasyta.

Slående lika?

Slående lika?

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: