Mercedes G klass Cabriolet

G500 Cabriolet Final Edition, 200 sista exemplar av en av motorvärldens absoluta ikoner

G klasse cabrio profil
G500 Cabrioelt Final Edition

G-klass cabriolet har funnits på marknaden sedan 1979 och är sin bruksiga utstrålning till trots en riktigt exotisk bil. Den är något så ovanligt som en handbyggd cabriolet med fyrhjulsdrift och tre separat spärrbara differentialer. Andra utmärkande egenskaper är att den har stela axlar och fördelningsväxellåda med terrängväxel. Bland ytterligare konkurrensfördelar gentemot andra cabrioleter på marknaden kan nämnas en markfrigång på 21 cm samt att den klarar av att vada genom 60 cm djupt vatten.

G klasse cabrio snett framifrån

G500 Cabrioelt Final Edition

Till 2014 års modellår lanserar Mercedes en begränsad upplaga om 200 exemplar som kallas för Final Edition av G klass Cabriolet. Final Edition-bilarna kommer förstås som G500, den enda motoriseringen som varit tillgänglig sedan 2013. Dessa bilar utmärker sig med svart lack, beige tygtop, en extravagant designoinredning i ljust läder samt AMG-ratt.

G klasse inredning
G500 Cabrioelt Final Edition. Exklusiv designointeriör och AMG-ratt.

G500 har en 5,5 liters V8 på 387 hk och 530 Nm kopplad till den sjuväxlade automatlådan "7G-tronic plus", en drivlina som tjänstgör i flertalet av Mercedes modeller. I G500 innebär detta att 0-100 km/h avverkas på 5,9 sekunder. Toppfarten är 210 km/h och bensinförbrukningen uppges till 1,49 l/mil. Någon prisuppgift för 2014 års final edition har vi inte sett till men 2013 års modell av G500 cabriolet säljs för tillfället i Sverige för ett grundpris av 972 000 SEK. Det kan låta som mycket pengar men G-klass cabriolet är som sagt en mycket exklusiv och unik bil.

mercedes-benz-g-class-a463_differential_230x131_03-2012
Mittre-, bakre- och främre differentialer är spärrbara.

Mercedes har redan lagt ned produktionen av den vanliga 3-dörrarsversionen av G-klass och eftersom nu även cabriolet upphör att produceras hyllar vi den med en historisk tillbakablick på modellens utveckling genom sina 34 år. Kvar finns nu endast G-klass med lång hjulbas och 4-dörrar, som plåster på såren bör vi nämna att Mercedes erbjuder den i sin absolut vansinnigaste version någonsin. För dig som vill köra en rambyggd bil med stela axlar i 230 km/h finns nu G65 AMG. Den har en 6 liters V12 med dubbla turboaggregat som levererar 612hk och 1000Nm, tillräckligt för att skicka iväg bilen från 0-100 på 5,3 sekunder. Priset är i Sverige 2 540 000 SEK.

Generation 1 W460 (1979-1992)
Den första generationen var som synes mycket bruksbetonad med spartansk interiör
W460 interiör W460 exteriör

Generation 2 W463 (1990-2002)
1990 lanserades W463 som riktade sig till kunderna som sökte kombinationen av lyx och terrängegenskaper. En synnerligen stor skillnad interiört mot tidigare generation.

19902002 G klass interiör 19902002 G klass exteriör 2 19902002 G klass exteriör

Generation 3 W463 (2001-2008)
Till den tredje generationen (eller uppdateringen kanske man borde säga) fick bilen diverse mindre exteriöra och interiöra uppdateringar som gjorde bilen snyggare än någonsin. ESP blev standard och det blev möjligt att välja till bland annat navigering och parkeringssensorer.

20012008 G Klasse cabriolet exteriör 20012008 G Klasse cabriolet interiör

Generation 4 W463 (2007-2012)

20072012 G klasse cabriolet exteriör 20072012 G klasse cabriolet interiör

Generation 5 W463 (2012-2014)
I G-klassens allra sista tappning syns nu stora skillnader i interiören. Mest uppenbara förändringen är den iPad-liknande LCD-skärmen.

20122014 G-klass cabriolet interiör 2 20122014 G-klass cabriolet interiör 3 20122014 G-klass cabriolet exteriör 20122014 G-klass cabriolet interiör 1

Kvarvarande bilmodeller i segmentet SUV/terrängbil i cabrioletutförande

Terrängbilar och SUVar i cabrioletutförande är nu ett nästan helt utdött släkte. Kvar finns bara Nissan Murano Cabriolet samt Jeep Wrangler och Jeep Wrangler Unlimited som eventuellt får sällskap av Range Rover Evoque Convertible om Land Rover väljer att sätta den i produktion.

Konceptet kan tyckas udda men om vi går tillbaka till 90-talet var utbudet av denna biltyp riktigt omfattande. För bilspekulanten som på den tiden var ute efter en bil som skulle fungera under alla årstider och på alla vägunderlag fanns bland annat Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara, Opel Frontera, LandRover Freelander, Mitsubishi Pajero och Ford Bronco att välja på.

Jeep Wrangler 2013 Murano exteriör Murano interiör
Jeep Wrangler och Nissan Murano, de enda kvarvarande SUV-cabrioleterna

Blev ni inte lite sugna på en en terrängbil med rag top? Bilen för alla tillfällen.

/ MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: