Hardtopens återkomst..?

Innan det blev modernt för gemene man att åka fyrhjulsdrivet och lite högre var SUVarna betydligt råare och bruksigare fordon där U:ets "Utility" de facto innebar att de var mer åt redskapshållet än lyxbilshållet. Allt som oftast var dessa bilar utrustade med lågväxel, diffspärr och frihjulsnav för i- och urkoppling av fyrhjulsdrift. Men inte nog med detta, de var ofta hardtops, dvs cabbar!

Denna biltyp blir som vi tidigare konstaterat alltmer ovanlig i biltillverkarnas floror vilket är lite synd då det borde vara den ultimata bilen för varje svensk: Fyrhjulsdrift på vintern, cab på sommaren, högre markfrigång för att det ser tufft ut och rejält med dragförmåga att dra husvagn eller hästsläp med.

Därför vill MotorApa ge några förslag på bilar som idag kan köpas för en spottstyver men som garanterat känns helrätt i alla lägen, mycket nöje!

 

Suzuki Grand Vitara Convertible

Suzuki Grand Vitara Convertible

Pajero Shogun

Mitsubishi Pajero Shogun

Mitsubishi Pajero Shogun, fanns med 3,5L V6 på 218hk som värst..

Mitsubishi Pajero Shogun, fanns med 3,5L V6 på 218hk som värst..

Opel Frontera - bilåkning när den är som bäst?

Opel Frontera Sport - bilåkning när den är som bäst?

Opel Frontera Sport

Opel Frontera Sport

Doldisarnas doldis? Daihatsu Feroza, en riktig slitvarg!

Doldisarnas doldis? Daihatsu Feroza, om än liten så komplett med lågväxel och frihjulsnav.

Feroza, praktisk när man behöver hålla utkik.

Feroza, praktisk när man behöver hålla utkik.

Daihatsu Rocky, en tämligen okänd kandidat i Sverige.

Daihatsu Rocky, Ferozans föregångare.

En av SUVarnas urfader, Toyota Landcruiser.

En av SUVarnas urfäder, Toyota Landcruiser.

Nissan Patrol, i lång och trogen tjänst.

Nissan Patrol, i lång och trogen tjänst.

Fyra dörrar och cabriolet, perfekt!

Fyra dörrar och cabriolet, perfekt!

 

Vi hoppas vi gett några nya uppslag inför nästa bilköp!

 

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: