Vintertest av Mazda CX-5 AWD

  • CX-5 (800x533)
  • CX-5 (800x533)
  • CX-5 (800x533)

MotorApa har tidigare lovordat såväl Mazda MX-5 som Mazda 2 för dess kommunikativa styrning och alerta chassi då vi testade dem. Inför test av nya CX-5 var vi naturligtvis nyfikna på om samma nätta och alerta körkänsla funnit vägen till deras mellanstora SUV CX-5. Infriades förväntningarna? Häng med, så får ni se!

  • IMG_2752 (800x533)
  • IMG_2754 (800x533)
  • IMG_2750 (800x530)

Första generationen av CX-5 presenterades som årsmodell 2013 och var först ut med Mazdas formspråk ”KODO” – Soul of Motion Design. Den var även först ut med Sky Active teknologi, det vill säga hög verkningsgrad i motorn tillsammans med låg vikt för att uppnå hög bränsleeffektivitet. Bilen mottogs väl, på den japanska marknaden nåddes det årliga säljmålet redan efter 8 månader, varav 73% av de sålda bilarna var bestyckade med Mazdas nya Sky Active dieselmotor.

I samband med lanseringen av nya CX-5 i Sverige har Mazda själva tryckt på bilens förnämliga egenskaper som vinterbil här i fjällhöga norden. Så vad kan då vara bättre sätt att testa detta än att köra bilen 300 mil genom hela Sveriges vinterspektrum för att bekänna färg?

I jakt på detta har testrutten innehållit i stortsett all vinter Sverige bjuder på; från +5 i regn på våt asfalt, kall motorväg med fallande blötsnö såväl som landsvägar genom Norrbotten i temperaturer under 25 minusgrader.

On y va!

Prestanda

Låt oss, ärligt säga, att förväntningarna på blixtrande prestanda inte var direkt skyhöga på en 175 hästars diesel-SUV. Uppgiven 0-100 tid är 9,5 sekunder, vi har inte verifierat detta på något vis, utan tar det för en sanning. Även om 9,5 sekunder till 100 km/h låter ganska sävligt upplevs bilen på inget vis som undermotoriserad, utan det finns effekt nog för de flesta situationer – motorn är ganska ”lagom” till bilen. Att 175 hästar räcker så långt beror till stor del på den låga vikten, CX-5:ans dryga 1600 kilo ger ett vikt-effektratio som skulle motsvara ungefär 220 hästar i en två tons SUV. Den låga vikten gör även att bilen ”klarar” sig på en sexväxlad låda vilket ytterligare spar vikt.
0-100 tiden räcker till beskedliga 19 poäng.

Körglädje

Minns ni vad vi skrev i ingressen, om Mazdas fina chassin och kommunikativa styrning i deras mindre bilar? CX-5 bjöd verkligen på en överraskning vad gäller den frågan – den var överhuvudtaget inte alls som de lågbyggda småsyskonen. Styrningen är lätt och chassisättning är klart mer avpassad för komfort än ”inspirerad körning”, som det så fint brukar kallas när man kör för fort på småvägar.

När vi recenserade Land Rover Discovery förde vi argumentation att körglädje inte bara handlar om huruvida det är roligt att kasta bilen genom chikaner, utan snarare vilka känslor bilen väcker hos föraren – eufori, gåshud, skräck, avkoppling med flera. Mazda gör en stor sak av att bandet mellan förare och bil skall vara som mellan ryttare och häst – ömsesidig kommunikation på väg mot gemensamt medvetande. Trots att styrningen inte är blixtsnabb och chassit är mer komfortbetonat än sportigt, har Mazda lyckats skapa ett kommunikativt chassi. Det är faktiskt ingen liten bedrift att lyckas med i en mellanstor SUV! Det sambandet mellan förare och bil uppskattas när man kör på spårig isgata. Stor del kan det tillskrivas det fina fyrhjulsdriftsystemet som är imponerande snabbt i att hitta grepp och styra bilen dit man vill, samt bilens låga vikt. CX-5 med fyrhjulsdrift och dieselmotor väger in på nätta 1610 kilo inklusive förare. Att jämföra med t ex Volvo XC60 som med motsvarande specifikation väger 2020 kilo, det är en kvarts CX-5 extra att släpa på!

Vid rent provokativa test - som att i starkt motlut från stillastående trycka full gas hittar CX-5 snabbt grepp och klättrar upp för backen med glatt humör. Just på grund av bilens låga vikt och för biltypen imponerande balans är det verkligen en synd och skam att ESP-systemet inte går att koppla ur helt, vi är nämligen övertygade om att den hade varit fantastiskt rolig att köra på tvären! Snälla Mazda, fixa detta!

Så vilka känslor frammanar då CX-5? CX-5 är inte direkt en pulshöjande bil, men kanske snarare tvärtom, en bil som är avkopplande att köra. Den känns trygg, pålitlig och säker och dieselmotorn levererar vad man förväntar av den. Plus i kanten för stående gaspedal, med det vill vi tilldela Mazda CX-5 55 poäng i körglädjesronden.

Upplevd prisvärdet

Om körglädje var paradgren för kusinen MX-5, är detta CX-5:ans paradgren. Håll fokus nu, för modellbeteckningen är lång – Mazda CX-5 2,2 Optimum AWD AT-6 – kostar 359.900 SEK. Med andra ord; fyrhjuldsdrift, automat och toppspec innehållande läderklädsel, uppvärmt baksäte, navigator, heads-up display, BOSE stereo, elmanövrerad baklucka, keyless go, lane keep assist med styrhjälp, elstolar med minne på förarsidan, klima, uppvärmd ratt, adaptiva LED-strålkastare mm mm. Det enda bilen inte har är taklucka. För att få en uppfattning om huruvida det är prisvärt eller inte kan vi jämföra med sverigefavoriten Volvo XC60. Motsvarande specifikation kostar enligt Volvos hemsida 511.500 SEK. Det är 151.600 SEK mer, eller 42% om man så vill! Mellanskillnaden räcker för att ta med en Mazda2 från hallen också när man ändå är i bilhandlartagen!
Beaktar man därtill 10 års / 15.000 mils garanti så kan det inte bli annat än toppbetyg för Mazdan. Hittar ni läsare någon bil i segmentet ni anser ger mer för pengarna så uppmanar vi er att höra av er, vi har nämligen inte kommit på vad det skulle vara än. 100 poäng!

Praktikalitet

En bils praktikalitet är lätt att bedöma då vår bedömningsmall är helt formelbaserad och därmed kvantifierbar. Så låt oss rabbla upp siffrorna som ligger till grund för bedömningen:
Bagageutrymmesvolym: 506 liter med baksätet uppfällt
Max dragvikt: 2100 kilo
ISOFIX-punkter: 2
Sittplatser: 5
Baksäte fällbart enligt 40/20/40

Det ger 84 poäng enligt vår beräkningsformel. No more no less. Värt att notera är att motsvarande siffror för Volvo XC60 är närmast identiska.

Närvaro

Om föregående rond är helt numerisk är denna helt bedömningsbaserad, det vill säga devisen ”smaken är som baken” råder. Vi gillar KODO-formspråket med det fartfyllda och aggressiva uttrycket i linjerna som ger liv åt bilen. Fronten i synnerhet har spännande geometrier som möter varandra på ett mycket elegant sätt. 19-tummarna tillsammans med ett avgasrör på vardera sida i aktern ger bilen ett kraftfullt uttryck. Knattret från dieselfyran, som i sträng kyla får en mycket hård gång, ger dessvärre ett smolk i bägaren vad gäller bilens utstrålning när den glider fram genom stadscentra. Men summasummarum sticker bilen ut i trafiken och det är faktiskt en hel del som vänder sig efter bilen, det återstår dock att fastslå huruvida det berodde på bilen eller vår körning mot enkelriktat... Nåväl, 50 poäng utdelas!
Går du i tankar om att beställa en CX-5 skulle vi råda dig att välja färgen ”Soul Red Crystal” med vitt skinn, då kommer verkligen linjerna till sin rätt, såväl invändigt som utvändigt.

Komfort

Vi skrev tidigare att ”Upplevt prisvärdhet” var CX-5:ans paradgren, komfort är bubblarronden i så fall. CX-5 imponerar stort vad gäller komfort! Bullernivån ligger väl i klass med namnkunniga tillverkare från Bayern och sittkomforten lämnar överhuvudtaget inget att önska i en bil för under 400.000 kronor. Sittposition och ergonomi är mycket god, inte ens efter 100 mils sträckkörning lämnas mycket att önska. Baksätet huserar utan tvekan två fullvuxna män, såvida inte förare eller framsäterpassagerar insisterar på att ha sin stol längst bak.

Mugghållare i fram- och baksäte säkerställer att en kaffekopp alltid kan finnas inom armlängds avstånd och uppvärmt baksäte är ett trevligt inslag då man skall ta sin plats på läderklädseln i en tjugofem grader kall bil.

Det är klart imponerande att Mazda lyckats få ned bullernivån i kupén så pass mycket med avseende på att bilen rullar på 225/55/19 hjul och endast väger ca 1600 kilo. Bra stolar, bra stereo, bra ergonomi och bra ljudkomfort belönas med 77 poäng, gratulerar till ett mycket bra jobb Mazda!

Bakläxa dock på Lane Keep Assist som bryter in ganska bryskt och därför blir ganska otäck att använda vid halt väglag, justering av detta efterlyses.

Ekonomi

Lågt inköpspris och långa garantier borgar för god ägandeekonomi för Mazda CX-5. Det bör dock noteras att förbrukningsuppgifterna från Mazda är något optimistiska – vi noterade en medelförbrukning på 0,68 liter milen mätt över 300 mil. Det är förvisso klart godkänt för biltypen men ca 17% mer än vad Mazda själva menar att bilen skall dra. Till Mazdas försvar kördes stor del av milen i sträng kyla, vilket drar upp förbrukningen.
Vad gäller landsvägsförbrukning lyckades vi bättre – 0,54 liter milen var vår ”bottennotering”. Att jämföra med Mazdas uppgivna 0,53.

Index och sammanfattning

Mazda CX-5 är en riktigt bra allroundbil som täcker de flesta behoven. Den är väl hopskruvad, erbjuder bra komfort med en ordentlig skopa praktikalitet. Bra framkomlighet tack vare 200 mm markfrigång och ett mycket responsivt fyrhjulsdriftsystem. Sammanfattningsvis är Mazda CX-5 en riktigt bra bil och ett riktigt bra köp. Den gör allt som storsäljaren Volvo XC60 gör för 150.000 kronor mindre, värt att tänka på!

Med en totalpoäng på 385 och ett inköpspris på 359.900 kronor blir index 935.

/MotorApa

  • Många mil i snön blev det!
  • Här drar CX-5
  • IMG_2773 (800x532)
  • Mazda CX-5
  • Motorväg, landsväg, skogsväg - allt testades.
  • IMG_2131 (800x534) (640x427)
  • Mazda CX-5
  • Mazda CX-5s klätterförmåga är bättre man kan först kn tro!
  • De adaptiva LED-strålkastarna är strålande.. ursäkta ordvitsen, men de är väldigt bra!
  • Snygg? Ja, vi tycker det!
  • Det adaptiva fyrhjulsdriftsystemet växlar hittar grepp otroligt snabbt!

  • Mazda CX-5
  • Mazda CX-5
  • Mazda CX-5
  • Mazda CX-5
  • KVANTRityta 1WRX STI

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: