The heat is on! MotorApa testar att värma bilen!

MotorApa har under vintern haft förmånen att testa DEFAs värmarpaket inkluderande motor- och kupévärmare. Men inte bara vanlig värmare där man sticker i kontakten, utan värmarpaketet har i tillägg en Bluetooth-funktion vilket möjliggör tidsinställning och fjärraktivering av värmaren, så man inte behöver ödsla ström i onödan på att varmhålla bilen längre än nödvändigt och inte heller behöver gå ut i morgonkölden för att sätta i stickkontakt i bil eller väguttag!

Testat värmarsystem

Testat värmarsystem

Efter att din mobil parkopplats med Bluetoothenheten istallerad i bilen sköter sig allt per automatik därefter, oerhört behändigt! Självfallet är det oerhört bekvämt att var gång sätta sig i en varm och skön bil men det finns fler positiva effekter, ta bara det faktum att du inte behöver skrapa rutor och därmed spar tid, slipper frysa samt även blir en säkrare förare i och med att du alltid har fullgod sikt då du startar.

Går det ihop sig då? Ja, det är en fråga som naturligtvis är ganska svårt att svara på då det kommer an väldigt mycket på körvanor och körsträckor. Låt oss utgå från den applikation vi testat värmarpaketet i för att försöka kvantifiera. Min dagliga pendling är ca 5 km åt vardera håll (jag vet att jag borde åka buss eller cykla, men det är en annan diskussion..) med två kallstarter per dag som följd och dessutom hinner inte bilen komma upp i arbetstemperatur på den korta körsträckan. Med andra ord är min pendling rena misshandeln av såväl motor som batteri.

I och med trafik- och temperaturvariationer är det förstås svårt att genomföra ett helt vetenskapligt test men vi har mätt så noggrannt vi kunnat för att kunna presentera verkliga fakta. Utan värmare drar bilen på denna körsträcka i snitt 0,68 liter per mil och med värmare sjunker det till ca 0,61 liter per mil, cirka 10%. Med en daglig pendling á en mil spar man med andra ord cirka 7 centiliter om dagen. 7 centiliter om dagen under fem månader blir 7,35 liter, ca 85 kronor med dagens dieselpris så att räkna hem investeringen bara sett till bränslet kommer måhända bli svårt. Men, det finns en annan betydande faktor att ta hänsyn till vad gäller ekonomi och det är ett mindre slitage av motor vilket innebär längre mellan servicetillfällen vilket faktiskt får hävarm! Ponera att en service kostar 3500 kronor och att det går 3000 mil mellan servicetillfällen med värmare men kanske bara 2500 mil mellan servicetillfällen utan värmare. Att räkna hem investeringen på enbart direkt kostnader kommer kanske ta ett tag, men det finns ytterligare en faktor att ta hänsyn till utöver bekvämlighetsfaktorn i att alltid ha en varm och skön bil - nämligen miljöaspekten!

DEFA värmarsystem

Enligt våra mätningar var bränslebesparingen inte lika stor, men det kan bero på att vi inte haft lika sträng kyla som VTTs tester utförts i, -20 grader.

DEFA Motorvärmare

Miljöeffekterna vid kallstart i sträng kyla förbättras avsevärt med förvärmd motor!

DEFA Värmarsystem

Notera att testad bil har dieselmotor vilken får mindre effekt än i bensindriven dito.

Studier utförda av VTT visar att miljöskadliga ämnen i bilars avgaser minskar MER än man tidigare trott - Kolväten och koloxid minskar med 99%, kväveoxider minskar 50% och bränsleförbrukningen minskar upp till 23% vid sträng kyla! Att skaffa ett värmarsystem är med andra ord en investering i miljön, ett avsevärt mycket billigare sätt att skaffa mer miljövänlig bil än att köpa en annan bil - värt att beakta!

Inför installationen av värmarsystemet gruvade jag mig lite för att installationen möjligen skulle bli något "vanprydande", men den farhågan kom snabbt på skam, eller vad tycker ni själva?

Ser ni kontakten? Diskret installerad i gallret bortom dimljuset.

Ser ni kontakten? Diskret installerad i gallret bortom dimljuset.

Närbild på kontakten, inte särskilt iögonfallande enligt min mening..

Närbild på kontakten, inte särskilt iögonfallande enligt min mening..

Inte heller kupévärmarens placering stör en bilperfektionist som mig. Snyggt!

Inte heller kupévärmarens placering stör en bilperfektionist som mig. Snyggt!

Varmt var det här!

Varmt var det här!

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: