Slutrapport Bridgestone Noranza

noranza9

MotorApa har nu under två vintrar och cirka 1500 mil testat Bridgestones nya dubbdäck Noranza som hade premiär förra vintern. Ett däck som presenterade en rad nyheter på tekniksidan bland annat med timglasformade dubbar, dubbarnas placering och infästning samt ny design av sajpningarna, dvs däckets lameller.

Däcket har testats över hela Sveriges vinterspektra vilket inkluderar allt från +10 på torr asfalt, blöt underkyld
asfalt, isgata och -20 med packad snö som underlag.

 

Vägegenskaper

Viktigast av allt vid val av däck är naturligtvis hur de påverkar bilens väg- och köregenskaper. Bra eller dåliga däck är skillnaden mellan en potentiellt fantastisk bil och en livsfarlig dito. Ställd inför val av vinterdäck börjar de flesta med att undersöka samma egenskap - hur är däckets isgrepp. En nog så viktig egenskap för ett vinterdäck naturligtvis, men dess vikt bör dock ställas i perspektiv till klimatet i just den del av Sverige du bor. För boende i Norrbottens län där snö och is är ett frekvent vinterväglag är det i allra högsta grad en viktig beslutsfaktor. För de som däremot bor längre söderut kan vinterväglag lika många gånger innebära +5 och blöt asfalt. Vi  har testat båda, och allt däremellan.

Bridgestone Noranza är ett däck som verkligen övertygar. Isgreppet är bäst i test tack vare 190 dubbar i timglasform men även på torr asfalt i höga temperaturer håller däcket skärpan. Många vinterdäck kan vid höga temperaturer börja kännas "sladdriga" vid kurvtagning vilket i regel beror på gummiblandning i kombination med sajpningarna vinterdäck har. Det lider inte Noranza av utan skärpan vid kurvtagning behålls även när temperaturerna börjar krypa upp mot +10.

Hållbarhet

Jämte vägegenskaper är naturligtvis ekonomi en faktor som påverkar vid val av däck. Prismässigt ligger Bridgestone Noranza i premiumsegmentet men det kompenseras dock av däckets imponerande hållbarhet. Efter ca 1500 mil mäter mönsterdjup 8 mm bak och 9 mm fram. Men vad som imponerar mer är att samtliga dubb sitter kvar och är intakta. Det kan dock noteras att infästningarna till dubben har påverkats sitter de alla kvar, trots ganska aggressiv körning just för att testa dubbens hållbarhet.

Fantastiska is- och snöegenskaper tillsammans med för dubbdäck bra ljudkomfort och förtroendeingivande kurvtagning även på våren kan MotorApa varmt rekommendera Bridgestone Noranza.

/MotorApa

 

  • Noranza4
  • Noranza5
  • noranza6
  • noranza7
  • noranza6

  • noranza13_Fotor
  • Noranza2
  • noranza10
  • noranza13
  • noranza8
  • noranza11
  • noranza12
  • Noranza3

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: