Provkörning Subaru WRX STi

  • WRX STI
  • wrx sti
  • WRX STI

Min sambo brukar generellt inte ha några synpunkter på de bilar som testar utöver möjligen något i stil med "ja, den var väl fin" eller, "ja, den var skön att köra". När Subaru WRX STi rullade upp på garageuppfarten var det dock annat ljud i skällan. Nämligen "Hur gammal är du egentligen?!" Mina kära sambo syftade på den klarblå lacken, de limegröna bromsoken samt den enorma vingen och dito luftscoop i huven. Jag förklarade ingående funktionen av dessa attribut och varför är för bilen är fullständigt vitala detaljer. Det imponerade föga på min sambo. "Den ser ut som en 18-årsbil" replikerade hon utan störra engagemang.

Subaru WRX STi har en framtoning som skulle kunna beskrivas som "uppmärksamhetstörstande". Allt med bilen skriker "titta på mig, titta vad jag kan!" - utlagda skärmar, stora fälgar med ilsket gröna bromsok bakom, fyra väl tilltagna avgaspipor och självklart, den enorma vingen. Personligen finner jag det fullständigt oemotståndligt, det är trots allt attribut hämtade direkt från rallyvärlden!

Även om Subaru sedan några år dragit sig ur WRC finns det få bilar med så starkt arv från rally som Subaru Impreza. Sedan Colin McRae 1995 klev in i hans Impreza 555 har Subaru för alltid kommit att förknippas med rally och deras dominans inom gebitet. Subaru deltar sedan 2008 inte i WRC, men det hindrar dem naturligtvis inte från att bygga bilar utifrån den kunskap de skaffat sig under deras glansdagar inom rallysporten.

 

WRX STI


PRESTANDA

Med 1582 kilo att släpa på och 300 hästkrafter är WRX STi inte något monster på drag-strippen. 0-100 km/h går på 5,2 sekunder vilket är en högst respektabel tid som på inget vis gör WRX till någon slöfock. Men konkurrenterna Golf R och Focus RS gör dessvärre mos av den tiden med sina 4,6 respektive 4,7 sekunder till 100 km/h.

0-100 km/h tiden räcker till 73 poäng i prestandaronden.

2018 wrx sti

 

 

 

 

 

 

 

WRX STI

UPPLEVD PRISVÄRDHET

WRX STi kostar knappt 400 000 kronor vilket gör att den hamnar precis inom samma budget som Golf R och Focus RS. Det gör naturligtvis att den lämpligen ställs mot just dessa två i detta avseende. De två konkurrenterna tilldelades båda 80 respektiv 90 poäng i denna rond. WRX STi gör allt som de två gör men får anses som en något mer praktisk bil tack vare större baksäte och bättre lastutrymme. Å andra sidan märks det tydligt att bilen har några år på nacken, särskilt jämfört Golf R, vilket ligger WRX:en lite till last. Fri service under tre år samt tre år / 10 000 mils garanti beaktat måste bilen anses lika prisvärd som Focus RS. 90 poäng tilldelas WRX STi.

 

Subaru WRX STi har inte bara många attribut från motorsporten, den har dessutom en av bilvärldens mest kryptiska namn. Modellbeteckningen dechiffreras enligt följande:
World Rally eXperimental Subaru Technica International, ett helt vanligt bilnamn utan konstigheter, eller hur?

Till vår, och många andra bilentusiasters sorg, är innevarande WRX STi på utgående varför vi kände ett starkt behov att lägga vantarna på ett exemplar innan utfasningen. Trots att de flesta bilar som utgår ersätts med något bättre finns det alltid en risk för det motsatta..

Subaru WRX STi drivs av en 2,5 liters överladdad boxerfyra som ger 300 hästar vid 6000 rpm och fullt vridmoment, 407 Nm nås vid 4000 rpm. De talen skvallrar om en ganska toppig effektkurva. Det är naturligtvis mindre effektivt än twin-scroll turbo-motorer eller motorer med turbo och kompressor, men väldigt underhållande.

Motorn är sedan kopplad till en manuell sexpetad låda som driver ett av marknadens absolut bästa fyrhjulsdriftsystem. Subaru har gjort sig ett namn genom deras "symmetriska fyrhjulsdrift" - det vill säga 25% till vardera hjul, punkt slut. Det är en bra start naturligtvis, men Subaru har kickat upp det hela ett hack till genom att placera en ställbar diff i fördelarlådan där man själv kan välja allt mellan helt öppen till helt låst diff. Därtill har naturligtvis även bakaxeln diffbroms. Förutsättningarna för skoj är synnerligen goda som ni själva förstår!wrx sti

KÖRGLÄDJE

Välkommen hem, dethär är din bakgård gamle vän!
Medan konkurrenter förlitar sig på trolldom som momentvektoriserande fyrhjulsdrift, utgår Subaru från att föraren själv vet var denne vill och under vilket manér, läs hur brett, denna vill ta sig dit. Det skall Subaru ha all heder för!
Subaru WRX STi är utrustad med momentvektorisering för att optimera hur kraften fördelas, men i tillägg låter WRX:en dig vara med och bestämma lite genom reglaget mellan stolarna där du kan ställa förspänningen i mittdiffen efter hur mycket attack du önskar i din körning. Bakdiffen är, som tidigare nämnt, alltid bromsad.
Den egenskapen är singifikativ för hela WRX väsen - det finns en härlig mekanisk känsla i allt. Växellådan har en lite kärv men distinkt känsla med korta slag. Styrutväxligen är snabb med endast drygt 2 varv mellan fulla utslag. Dethär gör bilen högst kommunikativ på ett gammaldags vis. Här skall understrykas att det är positivt! 

Att köra WRX påminner lite som att köra en äldre prestandabil från BMW, där det finns en mekanisk koppling och återkoppling mellan bil och förare, något som många gånger filtreras bort när alltför mycket hjälpmedel implanteras i bilarna. Att ratta WRX STi på en kurvig väg, varesig det är asfalt eller grus, är ett sant nöje. Att be sin passagerare läsa lite rallynoter på måfå känns inte alls avlägset... Over crest, into 5 right, tightens!

På samma sätt som elektroniska hjälpmedel för fyrhjulsdriften minimerats, har även adaptiva dämpare hoppats över. Det finns en chassisättning - hård. Gillar du inte chassisättningen? Synd för dig, då var du kanske inte så sportig som du trodde - köp en annan bil gamle man.

Även om konkurrenter kan stoltsera med mer effekt kan jag försäkra om att 300 hästar är fullt tillräckligt för att ge bilen en enorm potential, både för snabba varvtider och stora leenden. Subaru WRX STi har trots allt lika mycket effekt som tävlingsbilarna i WRC.

Körglädjen lämnar väldigt lite att önska - full pott. 100 poäng.

PRAKTIKALITET

Två ISOFIX-fästen bak, rymligt baksäte med plats för två vuxna och ett barn samt bra förvaringsutrymmen fördelade över kupén gör bilen lätt att leva med, förvaringsmässigt. Bagageutrymmet är oväntat generöst och sväljer 460 liter med uppfällt baksäte, vilket för övrigt är fällbart. 77 poäng för praktikalitet, det spöar både Golf R och Focus RS!

NÄRVARO

Stora fälgar, fyra avgasrör, enorm vinge, scoop i huven, utlagda skärmar och en oerhört stark stance. Allt detta ackompanjerat av det karaktäristiska ljudet från boxer-fyran. Närvaron är otvivelaktikt stark, oavsett om man gillar de yttre attributen eller inte. Nästan röd-Ferrari-närvaro.. Oavsett om förbipasserande är bilintresserade eller inte, vänder sig många om och de flesta har någon synpunkt på bilen.

Det tydliga rallyarvet och den påtagliga känslan av att man är nästan lika bra bilförare som Colin McRae när man sitter bakom ratten gör att den tarvar några poäng mer än Focus RS. 92 poäng utdelas till Subaru WRX STi.

KOMFORT

Om körglädje och närvaro är WRX:ens starka kort är komforten plumpen i protokollet. Stolarna erbjuder förvisso mycket bra sittposition med rimliga inställningsmöjligheter och ergonomin är inte mycket att anmärka på. Men ljudnivån.. Ljudnivån vid 120 km/h på grov asfalt är nästan skrattretande. Efter en sträckkörning på 50 mil svensk motorväg är det rundgång i huvudet och för att kunna prata i telefon medan man kör rekommenderas ej hastigheter över 90 km/h.

Medan chassisättningen kanske är något i fastaste laget för daglig körning är det inget som stör, det är en rimlig kompromiss för den kapacitet bilen har när du fäller gaspedalen genom kurvor. Vi kan nog säga, utan att förhäva oss, att ingen köper en WRX STi i jakt på den ultimata komfortbilen så det kanske kan tyckas överflödigt att anmärka på hög ljudnivå. Men för rättvisa jämförelser kräver det att vi håller oss till framtaget format. 40 poäng utdelas i komfortronden.

INDEX OCH SAMMANFATTNING

Subaru WRX STi är en bil av gamla skolan så dess förtjänster är också i viss mån dess laster. Interiören och bilens sammansättning skvallrar ganska högljutt om att den har några år på nacken och upplevs som något daterad. Samtidigt är det känslan av ”old-school-no-bullshit-attityden” och den fantastiska drivlinan som skapar habegär hos bilen. Bra prestanda, en stor skopa körglädje, stark närvaro och ordentligt bagageutrymme räcker till hela 476 poäng av 600 möjliga! Kan det vara så trots allt att gammal är äldst?

WRX STi är den bullrigaste och törstigaste bilen vi testat hittills på svensk mark med en förbrukning på 1,15 liter milen (!) under testperioden. Bilen är i vissa avseenden en dinosaurie, men å andra sidan, hur cool är inte en Tyrannosaurus Rex?!

Index på 840 visar att WRX STi ger dig mest för pengarna i gruppen prestandabilar för 400 000 SEK, gratulerar Subaru!

Klicka för större.

 

/MotorApa

  • WRX STI
  • WRX STI
  • wrx sti
  • WRX STI
  • WRX STI
  • 2018 wrx sti
  • WRX STI
  • WRX STI
  • wxt sti
  • wrx sti
  • WRX STI
  • WRX STI
  • wrx sti
  • WRX STI

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: