Provkörning: BMW 328i GT X-Drive F34

BMWs nuvarande 3-serie, den sjätte generationen presenterades i oktober 2011 i München, först ut att presenteras var i vanlig ordning sedanen, följd av kombivarianten, dvs "touring" enligt BMWs nomenklartur och sist ut presenterades Grand Turismokarossen, eller kort och gott GT. Gran Turismoutförande är nytt för denna generations 3-serie och följer 5-seriens utveckling. Till skillnad mot tidigare generationer där även cabriolet och coupéalternativ funnit tillgängliga inom 3-serien har dessa nu tilldelats en egen beteckning, 4-serie och inkluderar coupé, cabriolet och Gran Coupé, ett kompaktare alternativ till 6-serie med andra ord.

GT - Gran Turismo

GT - Gran Turismo

Likt de flesta andra biltillverkare håller BMW på med så kallad "down-sizing" på motorfronten och går mer och mer över från deras traditionella raka sexor med sugmatning till överladdade fyror med mindre slagvolymer. A dags dato återfinns endast två sexcylindriga motoralternativ till 3-serien, 330d samt 335i. Båda raka sexor med överladdning i form av två turboaggregat, den förstnämnda med 258hk och den sistnämnda med 306 hk.

BMWs motor "N20" som sitter i bland annat provkörd bil.

BMWs motor "N20" som sitter i bland annat provkörd bil.

Provkörd bil är en 328i vilket betyder att den drivs av en fyrcylindrig motor på 2 liter med dubbla turboaggregat, i detta fall kopplat till BMWs sjustegade automat. Effekten ligger 245hk vid 5000 rpm och 350 Nm finns tillgängligt mellan 1250 och 4800 rpm, närmast diesellika uppgifter med andra ord. Denna vridmomentskurva erhålls tack vare dubbla turbo med olika impellergeometrier. Faktum är att den mest påtagliga skillnaden mellan denna bensinfyra och BMWs dito dieselfyror är att knattret vid tomgång ersätts med en dovt surr. Kraftöverföringen från motorn upplevs helt sömlös, dels tack vare den mycket trevliga automatlådan men även på grund av momentkurvan. Motorns karaktär passar mycket bra ihop automat, den platta momentkurvan tillåter bilen att växla tidigt vilket ger en harmonisk och lugn upplevelse bakom ratten. Farhågor om bensinfyra i en BMW kommer snabbt på skam då motoriseringen känns helt rätt. Planterar man plattan i mattan fortsätter varvräknarnålen vidare mot 7000 rpm utan utan större drama. Då jag i efterhand läste om bilens accelerationstider blev jag mycket förvånad då bilen faktiskt inte alls känns lika snabb som den är, 0-100 går på 6,2 sekunder enligt BMW!

GT ger ett mindre smäckert intryck än sedanen, MotorApa gillar dock formen på den.

GT ger ett mindre smäckert intryck än sedanen, MotorApa gillar dock formen på den.

Ännu en bidragande orsak till det lugna och samlade körintrycket bilen ger är den förlängda hjulbasen, GT har 110 mm längre hjulbas och 3 mm breddad spårvidd bak gentemot sedanutförandet. Detta resulterar i ek ökad kör- och åkkomfort på såväl landsväg som motorväg. Dock blir bilen betydligt mindre alert i kurviga partier än sina kortare syskon ur 3-serien. Andra skillnader i chassi mellan GT och sedan/touring är att GTn är något högre, även stolarnas placering gentemot golvet är något högre i GT än övriga 3-serie.

Utmärkande bakparti, men uppfällbar vinge!

Utmärkande bakparti, med uppfällbar vinge!

Interiörmässigt är det mesta bekant från sedan/touringen utom baksätet som är mycket generöst i 3-serie GT, benutrymmet ligger mellan 5 och 7-serie! Att sitta bakom mig själv i baksätet är inga som helst problem, beaktas bör att jag är 190 cm lång. Även bagaget är mycket rymligt om än betydligt lägre än i touring-utförande. Med fällt baksäte ges dock rum för mycket skrymmande föremål.

Här är det mesta sig likt gentemot övriga 3-serie.

Här är det mesta sig likt gentemot övriga 3-serie.

Stort nog för att fungera som direktionsbil..

Stort nog för att fungera som direktionsbil..

Stor bagageöppning och stort bagageutrymme.

Stor bagageöppning och stort bagageutrymme. Notera de integrerade gångjärnen och gascylindrarna, snyggt!

En kul unik detalj för 3 GT är den integrerade vingen på bakluckan som fälls upp automatiskt i 120 km/h, dock går den att fälla upp eller ned manuellt om man föredrar en lite mindre sportig look..

Sammanfattnings är 3 GT en mycket trevlig bekantskap och förutfattade uppfattningar om att den skulle kännas busslik i sitt uppträdande kom snabbt på skam bakom ratten. Den är ett kul och stiligt alternativ till 3-serie touring, dock vill jag framhålla att detta är en bil där komfort prioriterats och därmed är den inte riktigt lika vass i körupplevelsen som 3-serie vanligtvis är. Uppgiven blandad förbrukning för 328i GT X-Drive är 0,68, en uppgift som bedöms högst sannolik efter provkörning.

BMW 3 GT

Priser för 3 GT börjar på 333 400 kr och finns tillgänglig i följande motoralternativ:
318d - 143 hk
320d - 184 hk
325d - 218 hk
320i - 184 hk
328i - 245 hk
335i - 306 hk

Slutligen skulle jag vilja framhålla att jag personligen hade skippat X-Drive och sparat 42 000 kronor, en tiondel till 100 km/h samt en halv deciliter milen. I tillägg till det fått en lite lättare och körgladare bil...
Nyfikna på hur vi upplevde 320d X-Drive touring? Kolla här!

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: