Provkörning av Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Auris utv 1Auris motorutrymme 1

Toyota har lanserat kombiversionen av Auris ungefär samtidigt som Volkswagen lanserat sin kombiversion av konkurrerande modellen Golf. Det som är speciellt med Auris Touring Sports är att den finns som hybrid, vilket i skrivande stund är unikt i den här storleksklassen. Bilen är ca 28 cm längre än vanliga Auris och hela denna extra längd har Toyota låtit komma bagageutrymmet tillgodo. Batteripaketet har i Auris placerats under baksätet och inkräktar därför inte på bagageutrymmet.

Pearl White gör sig bra i solen

Pearl White gör sig bra i solen

Drivlinan består av en 1,8 l fyrcylindrig bensinmotor på 99hk parat med en elmotor på 82 hk som tillsammans levererar en systemeffekt om 136 hk till framhjulen via en steglös automatlåda. Detta är alltså samma hybriddrivlina som återfinns i Prius och vanliga Auris, så det är alltså en mycket beprövad drivlina som tjänstgör i massvis med taxibilar.

Auris motorutrymme 2

Vi skulle inte vilja drista oss till att säga att kombinationen av måttlig effekt, CVT-låda och framhjulsdrift gör bilen särskilt inspirerande att köra men det är ju inte heller tanken med bilen. Dock bör sägas att chassisättningen är tillräckligt fast för att bilen skall kännas trygg på kurviga vägar och de breda däcken på testexemplaret ger fullt tillräckligt grepp.

BiXenon samt positionsljus med LED-teknik

BiXenon samt positionsljus med LED-teknik

Hybriddrivlinan levererar kraften helt sömlöst vilket gör bilen mycket vilsam att köra och väldigt behaglig att bli körd i. I stadsmiljö och låga farter upp till ca 40 km/h innan vägljudet gör sig påmint har bilen en klar fördel mot till exempel dieselbilar då man tillåtts glida runt nästan ljudlöst på el. Vid kökörning är hydriddrivlinan helt överlägsen en konventionell drivlina med start/stopsystem.

I videoklippet nedan ser ni vi hur tyst bilen faktiskt rullar och att den går tryggt även vid lite snabbare kurvtagning:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=NKImwkQCj3Y&w=640&h=390]

Skillnaderna invändigt mot Auris i bensin eller dieselutförande sträcker sig till växelväljaren och mittkonsolen som omger den samt till att varvräknaren är ersatt av ett instrument som visar om batteriet laddas eller hur mycket kraft drivlinan levererar.
Auris inv 1Auris mätarhus

Invändigt är bilen mycket trevlig i det testade comfortutförande med bland annat halvläderklädsel och läderklädd instrumentpanel. Stolarna är bekväma och man hittar lätt en bra körställning. Även bak sitter man bra som vuxen. Precis som i Prius kan man även i Auris följa hur hybriddrivlinan arbetar på multimediasystemets pekskärm från vilken man styr färddator, bluetooth, stereo och navigation.

Auris fällt baksäte

Stort lastutrymme

Baksätet kan fällas med ett handgrepp!

Baksätet kan fällas med ett handgrepp!

Baksätet är förstås fällbart och när så sker får man ett nästan plant golv i lastutrymmet.

Sammanfattningsvis:

Auris Touring Sports är en riktigt trevlig och komfortabel bil i behändig storlek som är snygg både invändigt och utvändigt. Faktum att den som hybrid går så tyst i stadskörning gör dessutom att en rätt så påtaglig premiumkänsla infinner sig. Priset känns rimligt i hybridsammanhang och bränsleekonomin är god, vidare är bilen miljöbilsklassad och skattefri de fem första åren. Under testet på landsvägar och i stadstrafik låg förbrukningen enligt färddatorn på 0,51 liter milen, en siffra som den vana föraren förmodligen kan kapa ned lite.

Sammanfattningsvis anser vi att kombinationen av bra miljöprestanda och komfort gör Auris Touring Sports Hybrid till ett sympatiskt bilval i klassen. Det känns kul att kunna köra en snål bruksbil som erbjuder ett alternativ till en fyrcylindrig diesels hårda gång.

Auris untv 3

Snabba fakta Toyota Auris Touring Sports Hybrid:
Uppgiven förbrukning: 0,40 l/mil
Utsläpp: 92g co2/km

Systemeffekt bensin/el: 136 hk
Acceleration 0-100 km/h: 11,2 sek
Toppfart: 175 km/h

Grundpris: 222 900 SEK
Pris i testat utförande: ca 259 000 SEK, testbilen hade utrustningnivån Comfort, navigation och pear-lack.

Ingående information om bilen finns här:   http://www.asklingbil.se/Bilf%C3%B6rs%C3%A4ljning/AurisTouringSports.aspx

Snygg delläderklädsel med grov textil som ger lite retrokänsla

Snygg delläderklädsel med grov textil som ger lite retrokänslaAuris inv 2Baksäte

Auris inv 4

Stram interiör

Tack till Kjell Askling bil I Linköping för lånet av bilen!

Tack till Kjell Askling bil i Linköping för lånet av bilen!

/ MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: