Provkörning av nya Volvo XC40

  • Volvo XC40
  • Volvo XC40
  • Volvo XC40

Nya Volvo XC40 är först ut att bygga på nya CMA-plattformen. En kompakt-SUV som landar rakt i premiumsegmentet där den utan tvekan kommer bli en tuff utmanare för namnkunniga tyskar.

Volvo XC40

Volvo Personvagnar har sedan Geely 2010 köpte personbilstillverkningen av dåvarande ägare Ford genomgått en stor transformation. Vi svenskar bävade för att vårt älskade favoritmärke Volvo skulle fördärvas och slås i spillror av de kinesiska ägarna. Vår kollektiva farhåga kom dock på skam några år senare då XC90 presenterades. Det var ju den finaste bil Volvo byggt dittills, vilken bil! Den svenska identiteten hade inte alls suddats ut, utan tvärtom krävdes ett utifrån betraktande öga för att lyfta fram vad som verkligen är typiskt för Sverige. Element ur Asatron i form av Tors Hammare, svenskt kristallglas från Orrefors och vackert träfanerade lister fick plötsligt bepryda våra svenska vagnar.

IMG_1601 (1280x841)

1991 presenterades ett djärvt beslut att frångå längsmonterade fyror och sexor till förmån för tvärställda femcylindriga motorer i nya modellen 850. Motorerna mottogs av marknaden väl och har hyllats av entusiaster för sitt speciella ljud såväl som förmåga att tåla väldigt mycket effekt. Nyligen fasades de femcylindriga motorerna ut och Volvo meddelade att framöver kommer det vara fyrcylindrigt som gäller. Downsizing var ordet på allas läppar – mindre motorer med bättre bränsleekonomi men med mer effekt.

Sagt och gjort, aktuella 90-modeller finns endast med fyrcylindriga motorer, och det kommer vara det som gäller tvärs över Volvos modellprogram framöver, med undantag för trecylindriga motorer som sedermera kommer erbjudas till CMA-baserade modeller.

IMG_1549 (1280x855)

Nya Volvo XC40 är den första bilen som bygger på Volvos nya plattform CMA – Compact Modular Architecture. Det är en skalbar plattform avsedd för fram- och fyrhjulsdrift, diesel- och bensindrift såväl som hybrid- och eldrift. Volvo har ett uttalat mål om att elektrifiera hela modellprogrammet, det innebär dock inte att de inom överskådlig framtid kommer gå över till att bygga enbart elbilar, utan erbjuda eldrivna alternativ tillsammans med full- och ”mildhybrider”.

Livsstil!

Nya Volvo XC40 erbjuds inledningsvis endast med T5 och D4 motorerna, båda en del av familjen ”Skövdefyran”. Framöver kommer även mindre motoralternativ samt framhjulsdrivna drivlinor erbjudas. Medan 90-serien har fokuserat på ett elegant och svepande uttryck, går XC40 en annan väg där inspiration till bilens form kommit från robotar och Bulldoggar. Kraftfulla linjer med konvexa och konkava linjer som bryter mot varandra ger ett muskulöst intryck och bilen har en stark ”stance”. Till en början hade jag väldigt svårt att komma överens med formen på nya XC40 men ju mer man tittar och vänjer sig vid uttrycket i formerna, desto snyggare uppfattar jag den.

Volvo XC40

Stor möda har lagts inte bara på att positionera bilen i det absoluta premiumsegmentet genom dess uppenbarelse, minst lika stor möda har lagts på att skapa en stark premiumkänsla invändigt. Fina materialval med fina skarvpassningar och gedigna material på kontaktytor skapar verkligen en kvalitetskänsla som är väl i klass med namnkunniga tyskar och Lexus. Gratulerar till ett bra jobb Volvo!

IMG_1580 (1280x855)

Volvo XC40 är inte bara först ut ur CMA-plattformen, den är dessutom fullständigt fullpackad med uppkopplade tjänster och pre-crash säkerhetssystem. Funktioner som bland annat upptäcker halka och meddelar andra bilar i närheten om halkan, larmar vid olycka eller möjliggör delning av din bil till en kompis utan att du behöver lämna över bilnyckeln till vännen. Vidare kan du även synka bilens navigationssystem med din kalender så bilen vet redan innan du satt dig i den vart färden går. Framtiden är här!

Volvo XC40

Bla bla bla, hur är bilen att köra?! Väldigt bra! Drivlina och karosseri känns sammansatt på ett sätt tidigare generationer av bilar från Volvo helt enkelt inte gjort. Tack vare balansaxlar och nya insprutningssystemet i-Art som medger upp till 9 insprutningar per cykel får den lilla dieselfyran i D4 en mycket sofistikerad gång med en fin effektkurva. Motorn arbetar i fin harmoni med nya 8-stegade automatlådan och kraftleveransen är nästan lika jämn och fin som i Lexus – inget dåligt betyg för en dieselfyra!

Volvo har avstått från att haka på trenden med dubbelkopplingslådor och istället hållit sig till konventionell momentomvandlare, det tackar vi för!

Chassisättningen är fast i hullet utan att för den sakens skull bli stötig, åtminstone inte på släta finkorniga spanska vägar. Hur den uppför sig på tjälskjutna svenska landsvägar ber vi att få återkomma om.

Styrningen känns gediget tung på ett förtroendeingivande vis och upplevs som kommunikativ med avseende på biltypen.

Provkörd bil hade till min stora glädje ljus inredning med panoramatak vilket ger en luftig känsla i kupén där fyra vuxna åker bekvämt utan att passagerare i fram behöver sitta med knäna dikt an mot instrumentpanelen. Bagagerummet erbjuder smarta förvaringslösningar med krokar och avdelare som säkerställer att varken barnvagn eller dina matkassar kommer på villovägar om du bestämmer dig för att ta krokiga vägen hem.

På det stora hela är nya Volvo XC40 en mycket trevlig bekantskap såväl komfortmässigt som körmässigt, där Volvo verkligen landat sina premiumambitioner. Det avspeglas naturligtvis även i priset – med ett nuvarande instegpris på knappa 400 000 kronor är det ingen billig bil. För ynka 4 000 kronor mer får du loss en XC60 av din lokala Volvo-handlare, ett steg som kanske ligger nära till hands för många köpare..

 

Sammanfattningsvis en riktigt fin kompakt-SUV som fordrar djupa fickor.

  • Volvo XC40
  • IMG_1575 (1280x855)
  • Livsstil!
  • Volvo XC40 (1280x845)
  • IMG_1549 (1280x855)
  • IMG_1580 (1280x855)
  • Volvo XC40
  • IMG_1601 (1280x841)
  • Volvo XC40
  • Volvo XC40
  • Volvo XC40
  • IMG_1625 (1280x831)
  • IMG_1658 (1280x853)
  • Volvo XC40
  • IMG_1644 (1280x908)
  • Volvo XC40
  • Volvo XC40

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: