Peugeot 208 GTI

GTI is back,

208 GTI emblem
GTI-emblem på bakstammen

Or so they say…. Nya Peugeot 208 GTI är en betydligt mer vuxen bil ur alla aspekter än den kultförklarade 205 GTI. Det var med 205 GTI som Peugeot byggde upp sitt rykte som en biltillverkare som vet hur man bygger körglada framhjulsdrivna bilar. Hur många bilentusiaster har inte någon gång ägt en 205 GTI?

205:an hade låg vikt, hade en bra icke servoassisterad styrning och ett hårt chassi. Detta ackompanjerat av bakaxel med torsionsfjädring som satt monterad i karossen på gummibussningar vilket gav lite medstyrning och därmed överstyrning vid gasuppsläpp i kurvor! Sådana roligheter är inget biltillverkarna ägnar sig åt längre.

208 GTI varvräknare
Effektbelysning runt mätarhusen, kul detalj!

208 GTI lämnar ett relativt högt kvalitetsintryck både utvändigt och invändigt. Peugeot har målat på busbilstemat med breda penslar invändigt. Inredningen är mycket ombonad med  klädsel i både läder och riktigt läckert tyg. Panelerna är snyggt klädda med kontrastsömmar i rött. Man sitter ganska högt i mjuka stolar som ändå ger fullgott stöd till kroppen vid kurvtagning. Det sportiga temat förstärks ytterligare av detaljer som röd effektbelysning runt varv- och hastighetsmätare samt racig ratt. Alla moderna storbilsattribut finns dock representerade i bilen som navigering, panoramatak osv…

208 GTI Förarmiljö
 Snyggt och ombonat, lägg märke till den röda markeringen på ratten!

För säkerhets skull har Peugeot placerat ut rikligt med GTI-emblem både utvändigt och invändigt, det är ingen risk att någon missar att du köpt den dyraste varianten med andra ord.

Chassimässigt är 208:an lite mjukare satt än vad man kan förvänta sig och styrningen kanske inte fullt så rapp som man hade väntat sig. En kompromiss för att göra bilen mer användbar i vardagen helt enkelt.

208 GTI Baksäte
 Snygg klädsel, lägg märke till den rutiga textilen!

Den 200hk starka turbofyran levererar kraften jämt över hela registret med bra drag från botten hela vägen upp till 6000 rpm. Inte alls som gamla sugmotorer med hög trimningsgrad som levererar främst vid höga varvtal (till exempel den skönt slamriga motorn i 405 Mi16) Detta innebär till viss del att karaktären i motorn inte är direkt sportig men å andra sidan att bilen faktiskt är riktigt snabb.

200hk i en liten lätt bil gör bilen rejält underhållande på kurviga vägar utan att den tappar ork på rakorna. Greppet i kurvorna är riktigt bra det med och det enda som händer om man trycker på lite mycket är att bilen understyr snällt. Om gamla 205 inte blir frånåkt av 208:an i körkänsla så blir den det i faktisk prestanda, tveklöst.

208 GTI exteriör

Sammanfattningsvis:
Perfekt bil för den som söker en snygg, smålyxig och potent bil med kompakta yttermått som inte blir det minsta tröttsam att använda i vardagen. Vid normal körning förefaller dessutom bränsleekonomin bli riktigt bra!

I samband med lanseringen säljer Peugeot 208:an med väldigt mycket extrautrustning som navigering, JBL stereo och glastak till samma pris som en grundutrustad bil. Här får man faktiskt en mycket komplett och allsidig bil till i sammanhanget vettiga pengar.

1,6 liters fyrcylindrig motor med överladdning
200hk vid 6000 rpm och 270 Nm vid 1750 rpm.

0-100 km/h:                                                                6,8 sek
Toppfart:                                                                    230 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning:              0,59 l/mil
Tjänstevikt:                                                                1265 kg

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: