Panda, da 4×4 Panda!

Fiat Panda är en synnerligen besynnerlig liten bil. Besynnerlig i det avseendet att den är i stort sett ensam i sitt segment - fyrhjulsdrivna småbilar med extra markfrigång - MicroSUV om man så vill. Fiat har alltid varit en udda fågel på svenska bilmarknaden men på senare år har Fiat tagit större marknadsandelar i Sverige. Fiat Panda lanserades 1980 med ett primärt mål i sikte - en billig och enkel bruksbil med lågt underhållsbehov. 33 år senare är Fiat konceptet trogna, även om formatet svällt något, från 3,3 meter till drygt 3,6. Baspris för Panda 4x4 är 139 900 SEK vilket vid en första anblick känns väldigt prisvärt. Närmast jämförbara konkurrent är väl egentligen Suzuki Swift 4x4 som börjar på 145 900 SEK. Även om Swift också är en fyrhjulsdriven småbil är de väldigt väsensskilda. Fiat Panda 4x4 är nämligen en besynnerlig liten bil...

150 mm markfrigång tillsammans med spärrbar diff, korta överhäng och kort hjulbas borgar för god framkomlighet

150 mm markfrigång tillsammans med spärrbar diff, korta överhäng och kort hjulbas borgar för god framkomlighet

MotorApa vågar drista sig till att kombinationen 875cc turbomatad radtvåa i kombination med fyrhjulsdrift med elektroniskt spärrbar mittdiff gör den till ett unikum.

Ett SUV-attribut om något..

Ett SUV-attribut om något..

Utförandet i kupén är enkelt och bruksigt, men faktum är att det är upplyftande med en bil som inte hymlar med vad den är - en billig bruksbil där det mesta ingår i baspriset. Den skogsgröna grovt texturerade textilen som draperar stolarna tillsammans med gräddvit vinyl och nackstöd i homogen skumplast adderar till känslan av att det skulle gå alldeles utmärkt att hoppa in i bilen med leriga kläder och sedan bara torka bort smutsen. Vem vet, kanske till och med upprepa manövern dag efter dag utan att göra bestående åverkan..

Bruksigt men charmigt!

Bruksigt men charmigt!

Dörrsida förardörr

Dörrsida förardörr

Utöver spärrbar mittdiff finns även SUV-attribut som backstartshjälp, dvs bilen håller kvar bromsen vid motlut, detta spar kopplingen en hel del, särskilt vid körning med släp. Panda 4x4 är godkänd för släpvagnar med totalvikt på 800 kg, inte illa för en bil med tjänstevikt på 1125 kg. Den upphöjda sittpositionen ger känslan av att man kör en betydligt större bil än man faktiskt gör, roligt.
I övrigt finns det mesta i utrustningsväg såsom AC, antisladd, start-stop, bluetooth/aux-kompatibel stereo, eluppvärmd framruta mm. Med andra ord - redo för svensk vinter.

M+S däck i dimension 175/65/15. Notera de ursnygga centrumkåporna!

M+S däck i dimension 175/65/15. Notera de ursnygga centrumkåporna!

Som tidigare nämnts drivs Panda 4x4 av den s k "TwinAir" motorn, en tvåcylindrig motor vilket i detta fall innebär 180 graders spridning på vevaxeln. Alla som någon gång kört en radtwin vet att de har en hård och ganska rå gång på tomgång, balansaxlar till trots. Faktum är att de första sekunderna efter jag vridit om nyckeln tror jag något gått allvarligt snett under huven.

Så snart bilen börjar rulla förbyts dock knattret till ett ganska ilsket morr vid gaspådrag som är väldigt svårt att inte gilla som motorentusiast. Tack vare turbon drar motorn jämnt över registret, motorns körbarhet påminner nästan om dieselmotorns. Den låga vikten tillsammans med starkt vridmoment gör att bilen upplevs som väldigt pigg och alert. Känslan av att bilen är på tårna och med på noterna håller faktiskt i sig även då vägen svänger, trots den något högre markfrigången och att bilen levereras med M+S däck. Drivlinan i bilen känns helt rätt, likaså är pedalstället väl avvägt vad gäller slaglängd på pedaler och kopplingens dragläge.

När du lessnat på HD.. Undras när Screaming Eagle dyker upp i tillbehörskatalogen..

När du lessnat på HD..
Undras när Screaming Eagle dyker upp i tillbehörskatalogen..Att motorn är ekiperad med kamkedja ligger helt i linje med målet om lågt underhållsbehov.

IMG_1292

Verde Toscana, eller grön som vi säger i Sverige, är speciallack för 4x4

Panda 4x4 skäms inte för sig när det svänger

Panda 4x4 skäms inte för sig när det svänger

Ljudnivån i kupén är fullt acceptabel även i motorvägsfart, vi skall hålla i åtanke att detta är en bil som i tvåhjulsdrivet utförande har ett instegspris på 105 990 SEK.

Kupén är rymlig och det finns gott om plats över huvudet, även för en 190 cm lång MotorApa, dock blir det i trängsta laget att sitta bakom mig själv i baksätet. Baksätet går för övrigt att justera 160 mm i längsled - se upp S-klass!

Mittbältet upphängt i taket, smidigt när baksätet fälls.

Mittbältet upphängt i taket, smidigt när baksätet fälls.

Rak bakkant på dörren underlättar insteg.

Rak bakkant på dörren underlättar insteg.

IMG_1303

Notera fönsterveven, en raritet nuförtiden!

Efter en provkörning, framstår då Fiat Panda 4x4 fortfarande som en prisvärd bil? Ja, ja ja! Efter provkörningen framstår bilen som ännu mer prisvärd med tanke på dess allsidighet. Nu återstår egentligen bara ett rigoröst vintertest av bilen, tills dess säger vi arrivederci amico!

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: