MotorApa testar Volkswagen Golf GTE

Låt oss börja med lite grundläggande fakta om bilen för att sedan utveckla och omsätta de siffrorna till körupplevelse.
Golf GTE drivs en av överladdad bensinmotor på 1,4 liter á 150 hk, det vill säga samma maskin som som återfinns i 1,4 TSI 150, samt en elmotor på 102 hk . Redan här ser man att Golf GTE börjar bli intressant - den har nämligen nästan lika mycket effekt från eldriften som från bensindriften. I vanlig ordning kan man dock inte bara addera effekterna till varandra pga de två motorernas effektkurvor, utan total systemeffekt är 204 hk. 204 hk i en Golf, ser fortsatt ganska spännande ut! Inte så fasligt långt efter kusinen GTI som har 245 hk, med andra ord. Släktskapet med GTI gör sig påmint redan innan man äntrat bilen, GTE och GTI har samma exteriöra optik bortsett från den röda strimman i grill och strålkastare som byts ut mot en blå dito på GTE. Blått betyder nämligen hybrid- eller eldrift hos Volkswagen. Den observanta noterar att även bromsok är blå på GTE..
0-100 km/h klaras av på 7,6 sekunder och bilen toppar ut 222 km/h, även prestandasiffrorna talar alltså för att bilen gör sig förtjänst av bokstäverna G och T i modellbeteckningen.

Laddad, tankad och redo!

Laddad, tankad och redo!

Samma kjolpaket och front som GTI, bortsett från den blå ribban som går genom grill och strålkastare. LED-strålkastarna är helt fantastiska!

Samma kjolpaket och front som GTI, bortsett från den blå ribban som går genom grill och strålkastare. LED-strålkastarna är helt fantastiska!

Uppgiven räckvidd på el är 50 km och blandad förbrukning uppges till 1,7 liter /100 km blandad körning och 0 liter / 100 km i stadskörning, den senare gäller naturligtvis upp till max 50 km, därefter tar elen ovillkorligen slut.. Låt oss dröja oss kvar vid bränsleförbrukning och räckvidd då det senaste tiden varit något av en het potatis gällande Volkswagens bilar. 
Drar bilen verkligen så lite bränsle?

Korta svaret är "nej". Men, vad gäller hybrider och elbilar finns alltid ett "det beror på", som faktiskt är mer relevant än vid rena fossilbilar. Det förhåller ju sig nämligen så, att ju kortare sträckor man kör desto lägre kommer förbrukningen att bli, under förutsättning att bilen laddas mellan turerna. Vid motorvägskörning i 120 km/h kan en förbrukning om ca 7 liter / 100 km förväntas under förutsättning att inte laddningsläget används, då stiger förbrukningen utan problem till 8,5 liter / 100 km. Man kan alltså snabbt konstatera att ladda bilen under färd, dvs ej under bromsning och frirullning, inte är något som går ihop sig förbrukningsmässigt. Genomsnittliga förbrukningen under testperioden blev 6,4 liter / 100 km vari ca 45 mil motorvägskörning, ca 5 mil "inspirerad körning" samt en hel del stadskörning ingick. Det skall dock framhållas att möjlighet till laddning inte fanns de första dagarna, hade det funnits, hade genomsnittliga förbrukningen blivit betydligt lägre.

Fun-mode! Det digitala kombiinstrumentet bör kryssas i tillvalslistan, mycket kul information om kördata kan avläsas genom de olika lägena. GPS-karta kan även visas i helskärm i kombiinstrumentet, mycket smidigt.

Fun-mode! Det digitala kombiinstrumentet bör kryssas i tillvalslistan, mycket kul information om kördata kan avläsas genom de olika lägena. GPS-karta kan även visas i helskärm i kombiinstrumentet, mycket smidigt.

Det känns lite som att sätta sig vid bryggan till Starship Enterprise..

Det känns lite som att sätta sig vid bryggan till Starship Enterprise..

Vad gäller räckvidden är det fullt möjligt att uppnå 50 km under vardagliga omständigheter. Med 8,7 kWh batterikapacitet och en genomsnittlig elförbrukning på ca 17 kWh/100 km landar det på 51 km. Volkswagen anger 11,5 kWh/100 km som genomsnittlig förbrukning, den är något optimistisk..

Nog om detta, är det något kul att köra?
Korta svaret är "ja!" Golf GTE är tveklöst den roligaste hybriden vi kört till dags dato! Även om GTE är dryga 200 kg tyngre än sin kusin GTI är mycket GTI-upplevelsen närvarande. Den lilla bensinmotorn är en riktig pärla med ett härligt morr och tack vare platt momentkurva mellan 1500-3000 rpm blir effektkurvan mycket trevlig. Lägg därtill elmotorns helt platta momentkurva och linjära effektkurva. Resultatet blir en bil som upplevs som förvånansvärt pigg och alert. Den sportiga chassisättning gör bilen riktigt underhållande i kurvorna och de 225 mm breda däcken håller i riktigt fint.

De röda ribborna i den klassiska GTI-klädseln har också bytts ut mot blå dito. Klädseln är en riktig fullträff. Hela förarmiljön har väldigt god ergonomi och god långfärdskomfort. Lång skjutmån i stol och ratt gör den enkelt att hitta en bra körställning.

De röda ribborna i den klassiska GTI-klädseln har också bytts ut mot blå dito. Klädseln är en riktig fullträff. Hela förarmiljön har väldigt god ergonomi och god långfärdskomfort. Lång skjutmån i stol och ratt gör den enkelt att hitta en bra körställning.

Modesta uppdateringar gjordes inför 2017 års modellår. Nytt är bland annat den nya större skärmen med pek- och geststyrning. Geststyrningen är mer kul är användbar om ärligheten ska fram..

Modesta uppdateringar gjordes inför 2017 års modellår. Nytt är bland annat den nya större skärmen med pek- och geststyrning. Geststyrningen är mer kul är användbar om ärligheten ska fram..

Batteripaketet stjäl något av lastutrymmet, men å andra sidan blir lasttröskeln lägre så det stör faktiskt inte. Däremot är laddarkablarna något skrymmande att frakta omkring. Men ett par extra sneakers ryms alltid iallafall..

Batteripaketet stjäl något av lastutrymmet, men å andra sidan blir lasttröskeln lägre så det stör faktiskt inte. Däremot är laddarkablarna något skrymmande att frakta omkring. Men ett par extra sneakers ryms alltid iallafall..

Även pedalstället har sportiga attribut. De är förmodligen tyngre än de "osportiga", men de är ju snygga om inte annat!

Även pedalstället har sportiga attribut. De är förmodligen tyngre än de "osportiga", men de är ju snygga om inte annat!

Bilen kan köras i 3 lägen - eldrift, hybrid och GTE. Det första är självförklarande. Det andra är något missvisande i det att bilen strikt sett inte går med hybriddrift utan snarare det ena eller det andra. El- och bensinmotor jobbar var för sig, och inte tillsammans i det läget. En något udda lösning men tanken är att elmotorn skall skjuta iväg bilen i låg hastighet tack vare dess överlägsna effektkurva och bensinmotorn arbeta vid behov av mer effekt eller avsaknad av laddning. I GTE-läget är det dock fullt ös från båda håll som gäller. I GTE-läget förstärks även motorljudet av ett artificiellt motorljud som faktiskt är ganska kul och bidrar till körupplevelsen. Övergång mellan bensin- och eldrift sker närmast sömlöst, många gånger märks det faktiskt inte ens, om man inte tittar på kombiinstrumentet. Den mjukaste körupplevelsen får man dock när man kör på batteridrift då bilen frirullar och inte växlar vilket är väldigt bekvämt och ger ett skönt flyt i körningen, speciellt i stadskörning.

DSG-lådan funkar fint och jobbar bra även i hybridapplikation.

DSG-lådan funkar fint och jobbar bra även i hybridapplikation. "E-ljudet" kan slås på och av efter behov. Personligen föredrar jag utan..

Golf GTE erbjuds tyvärr inte i kombiutförande, utan endast hatchback. Förmodligen en strategi för att styra köpare mot Passat GTE.. Priser för Golf GTE börjar på 383.900 SEK, i testat utförande 417.500 SEK. Ganska svettigt för en Golf kan tyckas, speciellt som Golf GTI börjar på 308.900 SEK. Men, priset bör naturligtvis sättas i perspektiv:
Kia Optima Plug-In 394.900 SEK
Toyota Prius Plug-in 377.900 SEK
BMW 330e - 434.000 SEK(!)

golf gte

Närmaste konkurrenter är med andra ord Prius och Optima, Golf GTE är tveklöst ljusår roligare än de två men förlorar på rymlighet, i synnerhet mot Optima som numer även erbjuds i kombi. Optima har dessutom 10,6 kWh batterikapacitet vilket i kombination med generösare utrymmen fäller avgörandet vår min del. Men märk väl, roligare hybrid hittar du inte. Golf GTE har verkligen tagit det bästa från GTI och eGolf och bakat ihop till en riktigt fin produkt!

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: