MotorApa testar Tesla Model X 100D

  • Tesla Model X
  • Telsa Model X
  • Tesla Model X
  • Tesla 8
  • Tesla 10
Tesla Model X MotorApa

Att recensera och ge ett nyktert och objektivt omdöme om en elbil är svårt. Svårare än man kan tro faktiskt. Det är nämligen väldigt lätt att fastna i resonemang om räckvidd, körmönster och antingen belacka elbilen för eventuella brister eller ha överseende med brister just på grund av eldriftens förtjänster. Vi skall här göra vårt yttersta för att gira från nämnda fällor.

Vi kommer alltså jämföra ”äpplen med äpplen”. Men innan vi gör det, vill vi vara tydliga med vi hyser en enorm beundran för Tesla - allt de gjort, allt de gör och står för såväl som deras framtidsplaner. Det är otroligt imponerande att 14 år efter start sälja dryga 100.000 bilar 2017 varav ungefär hälften var Model X - en bil i prisklass med Range Rover och MB G-klass. Det har de lyckats med helt utan något racingarv eller historia att spela på - vi lyfter på hatten och bugar inför den fantastiska prestationen. Med Model 3 nu i full produktion ser förutsättningarna för att Tesla blir en biltillverkare att räkna med ännu starkare ut.

Detta om detta - nu skall vi fokusera på hur är upplevelsen av Model X och hur är den att köra - motsvarar intrycken prislappen? En prislapp på svettiga 1.379.600 i testat utförande. För att sätta det i ett sammanhang är det ungefär exakt vad en Range Rover LWB Vogue med kompressormatad V8 på 525 hk vilket av en händelse ger den jämförbara prestanda med Tesla Model X 100D. Plötsligt framstår tidigare favoriten Land Rover Discovery som rena fyndet..

Tesla 8

PRESTANDA

Det är svårt att föreställa sig att prestandan hos Teslas bilar gått någon motorintresserad förbi. Prestandamässigt lämnas väldigt lite att önska, kort sagt. 0-100 km/h fixas på 4,9 sekunder i testat utförande. Det är få SUVar som hänger av Model X. Vill man dock vara helt säker på att ingen kör om en finns P100D, då räcker 3,1 sekunder för att komma upp i 100 km/h - det är snabbaste SUVen i produktion, alla kategorier.

Även om det finns ganska många produktionsbilar som klarar 0-100 på ungefär 5 sekunder är det väldigt få SUVar som gör det. I synnerhet i tungviktarklassen +2,4 ton. Model X är en koloss, den är stor med stort S. Att så mycket massa kan accelerera på ett så agilt och omedelbart sätt känns nästan surrealistsikt. Det är inte just G-kraften i sig, utan avsaknaden av fördröjning från det att gaspedalen pressas nedåt till att bilen åker snabbare som får bilen att kännas som en förlängning av din tanke. Inga nedväxlingar, inget bröl - bara en ordentlig skjuts i ryggstödet. Det är en väldigt speciellt och häftig känsla. I prestandaronden plockar Model X 100D 76 poäng, inte illa för en SUV. Är du inte imponerad kan ju nämnas att P100D skulle ta 99 poäng i ronden..

Tesla 1

KÖRGLÄDJE

Som tidigare nämnt är Model X en tung bil, det faktumet kan ingen effekt i världen trolla bort. Eftersom den är tung, beter den sig också som en tung bil. Med andra ord - är du på jakt efter en bil att jaga apexar med bör du leta vidare. Men Model X har dock en rad kvalitéer som tillför glädje i din vardagskörning. En stor del av detta kan tillskrivas Teslas lekfulla inställning till att bygga bilar. Ett exempel på det är att man kan skriva in ”Model Xmas” i kontrollpanelen varpå den kör en musik- och ljusshow där strålkastare blinkar i takt till musik och naturligtvis, den flaxar med vingdörrarna. Förmodligen en av de minst nödvändiga funktioner en bil någonsin uppvisat, men det är roligt och just därför lägger Tesla in funktionen. Det gillas av MotorApa!

Även om det naturligtvis är väldigt roligt med den gastkramande och omedelbara accelerationen, kanske främst att utsätta sina passagerare för den, vore det att ta i att säga att Tesla är ”förarens bil”. Servoverkan går att ställa i tre steg men inget av lägena är särskilt kommunikativt utan det känns mer som bilen flyter ovanpå underlaget. 

Pedalställ följer samma melodi, bromsen förmedlar inte mycket känsla för bromsverkan och ”gaspedalens” dosering var svår att komma underfund med. Även efter en vecka med bilen var det svårt att avgöra om gasen var ett hastighetsreglage eller bestämde effektpådrag. Lite synd att inte lite mer möda lagts på styrning och pedalställ. Utöver blixtrande acceleration är intrycket rent körmässigt av Model X relativt slätstruket. Blir man glad av att köra bilen då? Ja, det blir man tack vare innovativa och lekfulla lösningar. Vi tilldelar Tesla Model X 80 poäng i körglädjesronden.

Telsa 12

PRAKTIKALITET

Det är nog långt från alla som väntar sig, men Model X är en fantastiskt praktisk bil! Beroende på vald konfiguration av kupén rymmer den 5, 6 eller 7 personer. Lastar 2.367 liter och får dra 2.270 kilos släpvagnsvikt. Falcon Wing-dörrarna är  väldigt praktiska då barn skall lastas i och ur bilen, det gäller vuxna med för den delen..

Bagageutrymmet har ett platt lastgolv, både med sista sätesraden upp- och nedfälld vilket alltid uppskattas. Luftfjädringen tillsammans med fyrhjulsdriften gör att framkomlighet inte heller är blir fråga, inom rimliga gränser. Märk dock väl att Model X är en stor bil, så parkering torde vara svårt och otympligt? Ingalunda, den parkerar sig själv om du så önskar. Nytt rekord i ronden noteras -  395 poäng! Gratulerar Elon!

Tesla 9

UPPLEVD PRISVÄRDHET

Denhär är svår. Riktigt svår faktiskt. Model X kostar väldigt mycket pengar, men är den dyr? Vi skall försöka bryta ned resonemanget i vår jakt på en slutsats.

Till att börja med - storleksmässigt rör sig bilen i samma segment som Land Rover Discovery, Volvo XC90, Audi Q7 m fl ”full-size SUV:ar”. Tesla Model X 100D i sjutsitsigt utförande börjar på 1.195.600 SEK. Tidigare listade konkurrenter enligt följande:

Volvo XC90 522.000 SEK
LR Discovery 534.000 SEK
Audi Q7 612.700 SEK

Det är dock ingen rättvis jämförelse så Tesla har ett enormt prestandaövertag mot ovan konkurrenter, så låt oss justera priserna för närmast jämförbara prestanda:

Volvo XC90 T8 868.500 SEK
LR Discovery 849.900 SEK
Audi Q7 1.061.200

Till saken hör att endast Audi matchar Teslans prestanda. Lägg därtill att Tesla med största sannolikhet kommer ha bäst andrahandsvärde och dessutom klart lägst driftskostnader än övriga i gänget så måste svaret bli att Teslan trots en stor prislapp inte är dyr. 70 poäng till delas Model X.

Tesla 7

NÄRVARO

Model X har en närvaro som påminner om en person i maktposition; den behöver inte spöka ut sig eller ta till attribut som skriker ”titta på mig!” för att bli sedd. Tvärtom har Model X en lågmäld framtoning; inga enorma fälgar med utställda hjulhus, inga scoop eller enorm frontyta. Inte ens en liten frontbåge.. Men det behövs inte, Model X drar blickar åt sig ändå. Den är tveklöst cool när den ljudlöst smyger fram genom stadscentra med sin numer välkända ljussignatur i fronten. Inte minst är det många som vrider på nacken och tittar då Falcon Wing-dörrarna sveper upp för att släppa i eller ur passagerare. Model X premieras med 80 poäng. Skulle du tycka att lite mer ”titta-på-mig-faktor” är önskvärt går det alltid starta ljus- och musikshowen. Då tittar ALLA på dig och din bil.

Tesla 2

KOMFORT

Stora SUVar är generellt mer orienterade mot komfort än sport. Det gäller även för Model X. Den är utvecklad för att kunna transportera full bil med fullvuxna på ett värdigt sätt. Förväntan var högt ställd..

För bästa komfort rekommenderas tveklöst den 6-sitsiga konfigurationen - insteget till de två bakre raderna är förmodligen det bästa bilindustrin presterat. Vidare är utrymmet mellan stolarna på andra raden mycket trevligt och åkupplevelsen påminner lite om att åka tåg i första klass. Det är gott om utrymme åt alla håll och man hör lite vinande från elmotorerna, mysigt. Likaså gäller första sätesraden, det vill säga framsäten - gott om plats och gott om förvaring. Så långt inget att anmärka på. Det platta golvet i kupén är också en detalj som höjer komforten då fötterna inte är begränsade till brunnar, utan de ges en frihet som är riktigt behaglig vid långturer.

Vindrutan som går upp ovanför förarens synfält släpper inte bara in ljus i kupén utan tillför faktiskt mycket rent komfortmässigt då föraren endast ser vägen framför vilket gör körupplevelsen avspänd och komfortabel. 

Det finns tyvärr några plumpar i protokollet som hindrar Model X från att plocka hem maxpoäng; 

Chassisättning - den är för hård vilket ger bilen en lite skuttig gång. Det är väldigt synd, speciellt med avseende på att bilen har luftfjädring. Det efterlyses möjlighet till mjukare chassisättning.

Hastighetsreglering - använder man adaptiv farthållarfunktion, det vill säga att bilen själv saktar in vid lägre hastighetsgränser t ex, väntar bilen till det är cirka 100 meter till den lägre hastighetsgränsen för att nästan slå på pallnit istället för att lugnt rulla in i den lägre hastigheten. När hastighetsbegränsningen sedan blir högre är det i stort sett plattan i mattan som gäller. Det är inte särskilt bekvämt. OK, det är inget som tvingar föraren att använda adaptiv farthållare, men lite finjustering av mjukvaran på den fronten vore fint.

Vidare kom jag aldrig underfund med om gaspedalen reglerar hastighet eller effektpådrag, att möta farthållaren med gaspedalen på ett skarvlöst är väldigt svårt. Då inga gaswirerar existerar på bilen är detta också en mjukvarufråga, vi hoppas på lite justering även där. 

Trots ovan anmärkningar kvarstår att Model X de facto är en komfortabel bil att åka i, 90 välförtjänta poäng till jänkaren.

INDEX OCH SAMMANFATTNING

Tesla är ett företag som imponerar stort och likaså är Model X en bil som imponerar. Den går som ett skott, rymmer 6 vuxna, får dra stora släp och rymmer massor med packning. Den täcker med andra ord i stort sett alla behov man kan komma på. Lägg därtill att Tesla hittills visat upp ett andrahandsvärde som tidigare varit reserverat för italienska sportbilar. Kort sagt en väldigt bra produkt som tagit en hel del kunder från traditionella tillverkare i premiumsegmentet. Tyvärr, och det är verkligen med sorg jag skriver det, lämnar några materialval och utförande lite att önska för att lira i samma liga av finess som Land Rover. Men när allting kommer omkring skulle jag köpa en Model X, om bara plånboken voro lite fetare..

 

  • Bil eller rymdskepp?
  • Tesla model x
  • Tesla 13
  • Tesla 5
  • Tesla 4

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: