MotorApa testar nya Land Rover Discovery First Edition

Jag har personligen alltid varit väldigt förtjust i Land Rover Discovery, från det att mina föräldrars bekanta började skaffa dem i början på 90-talet hela vägen fram till dags dato. Discoveryn har alltid varit lite av Range Roverns ”underdog”, det mindre självklara valet än Range Rover - lite mer bruksigt och i mina ögon, lite mer av connoisseurens val vad gäller SUVar.

Land Rover Discovery

Discovery följer tydligt Land Rovers formspråk över de senaste 27 åren. Personligen är jag väldigt förtjust i gen II!

Med en något mer bruksig framtoning än den förnäma kusinen Range Rover, har ”Discon” kommunicerat att den faktiskt inte bara än kompetent utanför asfalterad väg, men mer än gärna tar klivet ut från jämner väg in i lite mer oexploaterad mark.

Där står hon - Disco 5 i all sin prakt. Lacken Namib Orange gör sig väldigt bra såhär års!

Där står hon - Disco 5 i all sin prakt. Lacken Namib Orange gör sig väldigt bra såhär års!

Sedan introduktionen 1989 har vi nu, 28 år senare hunnit komma fram till femte generationen av Discovery. Redan vid första anblick kan man konstatera att bilen fått en mindre bruksbetonad look jämfört föregående generation – skärmbreddare i plast i borta och testad bil rullar på 22 tums fälgar, vilket till och med på landsväg är mindre än idealt.. Men betyder det att brukbarhet och kompetens utanför stadskärnan fått stryka på foten? Vi testar!

Är det en Land Rover vi anar bakom buskaget..?

Är det en Land Rover vi anar bakom buskaget..?

Innan vi går vidare till hur vi upplevde bilen bränner vi av lite siffror och tal kring nya Discon:

  • Konstruktion i lättviktsaluminium sparar hela 480 kilo jämfört med bruk av material från förra generationen – det motsvarar en halv Mazda MX-5 i viktbesparing!
  • Markfrigången har ökat 43 mm jämfört föregångaren, nu 283 mm.
  • Vadningsdjupet har ökat 200 mm jämfört föregångaren, nu hela 900mm!
  • Dragkapacitet 3500 kg.
  • Motorer mellan 180 och 340 hästar, samtliga kopplade till ZF åttastegad automatlåda.

Nu kör vi!

"Vi tar en genväg, prorsum!"

"Vi tar en genväg, prorsum!"

Prestanda

OK, ingen köper en Land Rover Discovery för att man är på jakt efter en fartdemon, så långt tror jag alla kan hålla med. Även om 480 kilo har kunnat bantas tack vare lättviktsaluminium är Discon fortsatt en stor bil med en tjänstevikt på 2105 kg. 0-100 km/h uppges till 8,1 sekunder vilket faktiskt är en högst respektabel tid för biltypen. Men vad som är mer intressant än just 0-100 tiden är att bilens drivlina känns precis lagom effektmässigt – det finns alltid effekt när det behövs. Bilen upplevs aldrig som slö på något vis. Den vridstarka sexan ger en riktigt fin effektkurva som jobbar otroligt fint med den åttastegade växellådan. Discovery är inte en bil som inbjuder till något slags buskörning överhuvudtaget, det känns inte bilen värdigt att jäkta fram helt enkelt. Vi har tidigare hållit VAGs treliterssexa som en av de bättre dieselsexor vi kört, men det kräver dock revision efter provkörning av Discoveryn. Ni som hört en tiger eller ett lejon spinna kan med enkelhet föreställa er hur motorn låter. Växellådan håller gärna kvar bilen i en högre växel där motorn ligger och gurglar lätt på 1000 rpm, eller 1600 rpm om du kör på svensk motorväg. Sammanfattningsvis en otroligt fin kraftleverans ackompanjerat av ett väldigt trevligt motorljud. Jag är inte så förtjust i dieselmotorer, men den här motorn får mig att börja omvärdera den ståndpunkten.. Prestandan räcker till 36 poäng.

Prestandan räcker till i de flesta lägen.

En Land Rover sveper över grus- och gårdsvägar. Varje hemmansägares våta dröm.

Körglädje

”Hur körglad kan en två-tons SUV vara egentligen?”, kanske ni tänker. Begreppet körglädje förknippas oftast med hur roligt det är att kasta runt bilen i kurvor, fälla ned gaspedalen i botten eller på andra sätt utmana bilens bortre gränser, men det kan faktiskt handla om andra kvaliteter också. Framförallt, handlar det om huruvida man blir glad av att sätta sig i bilen och köra den.

Körglädje kan vara att kunna hitta parkeringsplatser där ingen annan kan!

Körglädje kan vara att hitta parkeringsplatser där ingen annan kan!

Nej, Land Rover Discovery förvandlas inte till en landsvägsracer bara för att den rullar på 22-tums fälgar. Men, man blir på gott humör av att hoppa in i den, starta den och mjukt rulla iväg. Det är svårt att sätta fingret exakt på vad det är som gör körupplevelsen så trevlig, men den tunna rattkransen tillsammans med den höga sittpositionen och bilens tyngd gör att man verkligen sitter och njuter av varje meter man rullar i den. Och det, bara måste kvalificera som körglädje! Beaktar man dessutom att sex personer kan dela den härliga åkupplevelsen med föraren blir det svårt att anmärka på körglädjen. Vi vill därför tilldela Land Rover Disco 5 full pott här, 100 poäng!

Lågväxel och spärrad mittdiff - då är det inte mycket som stoppar dig i en Discovery. Ett glädjeämne i sig!

Lågväxel och spärrad mittdiff - då är det inte mycket som stoppar dig i en Discovery. Ett glädjeämne i sig!

Upplevd prisvärdhet

Denhär ronden är lite knivig, för Discon är en väldigt fin bil. Men den kostar också en ordentlig slant, i testutförande 903.900 kronor. Det är många kronor. Då är förvisso 56.000 av dem extrautrustning varav 22-tummarna står för 40.000 och elektrisk dragkrok för 16.000. Klarar du dig utan 22-tummare landar vi alltså på 863.900 kronor. Stryker vi tonade rutor, stort reservhjul, svarta takräcken och första hjälpen kit får vi loss en Discovery 3,0 First Edition för facila 847.900 kronor. Det är fortfarande mycket pengar, men det ingår mycket utrustning i priset – t ex luftfjädring, dubbla glastak, sju säten, läderklädsel med värme och kyla i första och andra sätesraden, elmanövrerad andra och tredje sätesrad, navigation och elmanövrerad baklucka, för att nämna några. Så för att få ett grepp om huruvida det är dyrt eller inte har vi specat en Volvo XC90, en Audi Q7 och en BMW X5 på motsvarande sätt. Då ser prisbilden ut enligt nedan:

Volvo XC90 – 770.300 kronor

Audi Q7 – 861.650 kronor

BMW X5 – 871.000 kronor

Vi kan alltså konstatera att Discovery ligger väl i linje andra premiummärken såsom Audi och BMW, medan den är ca 80.000 kronor dyrare än motsvarande Volvo. Då skall vi dock poängtera att för att hitta Volvo med motsvarande effekt valde vi en bensinare då starkaste diesel från Volvo har 235 hk.

Genomgående fina material.

Genomgående fina material.

Paneldekoren är speciell för First Edition. Personligen hade jag föredragit en traditionsenlig träpanel.

Paneldekoren är speciell för First Edition. Personligen hade jag föredragit en traditionsenlig träpanel. Mönstret är dock spännande, det ser ut som en blandning av en vägatlas och stiliserade bergstoppar.

Billigaste Discon börjar på 523.900 kronor, då med dieselfyra på 180 hästar och betydligt mindre utrustning än i testat utförande, naturligtvis. Jag skulle dock säga att för att bilen skall komma till sin rätt bör den vara bestyckad med sexa, då börjar priser på 595.000 kronor, oavsett om du väljer 258-hästars diesel- eller 340-hästar bensinmotor. Det är fortfarande en ordentlig bunt pengar men helt i linje med konkurrensen. Land Rover är dock mer än BMW, Mercedes och Audi är. Därför vill vi ge den 70 poäng i denhär ronden.

Discons terrängegenskaper gör att den känns mer prisvärd än sina premiumkonkurrenter.

Discons terrängegenskaper gör att den känns mer prisvärd än sina premiumkonkurrenter.

Praktikalitet

Discons starkaste gren. Lyssna och begrunda följande:

  • 7 sittplatser, med 5(!) ISOFIX-punkter. Tredje sätesraden är dessutom dimensionerad för den 95:e percentilen av människor på vår jord vilket innebär att även fullvuxna åker klart godkänt i bakersta raden.
  • 3500 kg dragkapacitet
  • 1137 liters bagagerum med tredje raden nedfälld, med andra och tredje nedfälld 2406! Det är motsvarande en skåpbil!

Kan inte föreställa mig något tillfälle då man skulle önska att man skaffat sig en mer praktisk bil? Denhär bilen gör allt – och den gör det med stil och elegans. Enligt vår beräkningsmodell slår Discon i taket nästan två gånger om – 190 poäng! Men matematiken ljuger inte. Märk väl att vi då inte delat ut några extrapoäng för de sju sittplatserna, de fem ISOFIX-punkterna eller den enorma dragförmågan. Well done, old chap!

Såvida du inte behöver frakta något mer skrymmande än ett piano räcker lastförmågan utan tvekan till, alltid.

Såvida du inte behöver frakta något mer skrymmande än ett piano räcker lastförmågan utan tvekan till, alltid.

Bagageutrymmet blir betydligt mindre med tredje raden uppfälld. Det går dock dela tredje raden 50/50 och andra raden 40/20/40, oberoende av varandra.

Bagageutrymmet blir betydligt mindre med tredje raden uppfälld. Det går dock dela tredje raden 50/50 och andra raden 40/20/40, oberoende av varandra.

Närvaro

Det har den. I First Edition-utförande i allra högsta grad med de enorma svarta fälgarna, den klarorangea lacken och det svarta taket. Under testperioden fick vi flertalet gånger beröm för hur fin och imponerande bilen var. Det är svårt att inte lägga märke till bilen såsom testbilen var specad faktiskt. 19,5 kubikmeter brittisk lyx draperad i Namib Orange går inte obemärkt förbi – varken i Stockholms innerstad eller vid landsortsmacken. Personligen hade jag kanske föredragit British Racing Green, men så är jag väl på god väg att bli en gammal stöt. Oavsett om bilen är upphissad i sitt högsta läge eller nedsänkt till sitt lägsta ger den ett mäktigt och sofistikerat intryck. 85 poäng utdelat.

Discon känns rätt i vilken miljö du än placerar den.

Discon känns rätt i vilken miljö du än placerar den.

Denhär vinkeln har jag inte lyckats hitta i något pressmaterial från Land Rover. Undrar varför..? Notera att den lilla "knäcken" är kvar - ett minne från då reservhjulet satt på bakluckan, kul touch.

Denhär vinkeln har jag inte lyckats hitta i något pressmaterial från Land Rover. Undrar varför..? Notera att den lilla "knäcken" är kvar - ett minne från då reservhjulet satt på bakluckan, kul touch.

Komfort

För att uttrycka sig i kidsens ordalag ”OMG!”. Att åka i Land Rover Discovery förnimmer mycket om känslan av att åka Business Class i en Boeing 747 – man kliver upp en våning, sätter sig till rätta i läderfåtöljen och tänker ”måtte det bli riktigt lång tur”. Fjädringskomforten är fantastisk och fåtöljerna är gudomliga. Ja, jag vill benämnda dem fåtöljer snarare än stolar, ordet stolar gör dem nämligen inte rättvisa. Det vore som att jämföra en pinnstol med en välgjord Chesterfieldfåtölj. Kupén doftar inte av plast och gummi som det brukar göra i nya bilar, det doftar läder – det osar klass och brittisk finess i Discons kupé. Förarplatsen påminner mer om en kommandobrygga i en Targa eller liknande med den höga sittpositionen, de stora glasytorna som ger god överblick och den fina förarergonomin.

Kommandobryggan!

Kommandobryggan!

Sport-läge finns förvisso på växellådan, liksom växelpaddlar bakom ratten, vad de nu ska vara bra för. Tjusningen är ju just att man inte behöver växla själv utan bara njuta av motorns mjuka morr och tidiga växlingar.

Andra sätesraden är riktigt bekväm även för långväxta personer som jag själv. Det är skjutbart och i testbilens fall, eljusterbar lutning på ryggstödet. Det platta golvet gör att även mittenplatsen på andra raden är fullt brukbak.

Sätena är magnifika, när du väl ställt in dem kommer du ta omvägar för att få sitta kvar en stund extra i dem.

Sätena är magnifika, när du väl ställt in dem kommer du ta omvägar för att få sitta kvar en stund extra i dem.

Bra baksäte även för tre fullvuxna. Stort plus för det platta golvet.

Bra baksäte även för tre fullvuxna. Stort plus för det platta golvet.

Dethär är en liten fin liten panel! Här kan man fälla upp och ned andra och tredje sätesraden, stänga baggageluckan, sänka bakänden samt fälla upp och ned nedre delen av baggageluckan. Komfort eller lättja, det får du själv bestämma.

Dethär är en liten fin liten panel! Här kan man fälla upp och ned andra och tredje sätesraden, stänga baggageluckan, sänka bakänden, fälla upp och ned nedre delen av baggageluckan samt fälla in och ut dragkroken. Komfort eller lättja, det får du själv bestämma.

Disco 5 det mest behagliga jag åkt i, S-klasse inräknat. Att en SUV som dessutom rullar på 285/35/22 däck kan gå så tyst är i sanning en bedrift, bra gjort Land Rover! Här faller inte en tillstymmelse till skugga över ert verk, full pott – 100 poäng.

Index och Sammanfattning

SUV-segmentet har blivit mer och mer populärt de senaste 10-15 åren och mer eller mindre alla aktörer på marknaden vill ha en bit av kakan. Till och med Bentley finns representerade och det verkar mer och mer sannolikt att även Ferrari kommer presentera en SUV inom en inte alltför avlägsen framtid. Liksom i övriga segment finns olika grader av premium- eller budgetalternativ. Land Rover har de senaste åren profilerat sig mer och mer mot premiumsegmentet genom att associera även de billigare modellerna till Discovery och Range Rover, och därmed konsolidera modellprogrammet mot premiumdelen av spektrumet. Med ett index på 1024 och 1555 för Discovery 3,0 V6 S respektive First Edition indikerar det är köra denhär biltypen de facto är ett premium. Men man får minst lika mycket, om inte mer, premium för pengarna hos Land Rover än hos tyska konkurrenter. Avslutningsvis sammanfattar vi bilen med att det är en makalöst fin maskin, både att köra och bli körd i, som framstår som mycket representativ i alla sammanhang.

1Rityta 1Disco

By the way, förbrukning under testperioden landade på 7,9 liter/100 km och 6,8 liter / 100 km vid 20 mils motorvägskörning i laglig takt, båda enligt färddatorn. Vid tankning tyckte pumpen att det gått åt närmare 10 liter / 100 km, men bilen kanske inte var helt fylld då vi tog den. Förbrukningen blev alltså något högre än uppgivna 7,2 liter / 100 km vid blandad körning och 6,5 liter vid "extra urban", men klart godkänt för en stor bekväm bil med plats för sju.

/MotorApa

LAND ROVER DISCOVERY

Tradition möter ny teknik på ett synnerligen smakfullt vis i nya Land Rover Discovery.

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: