MotorApa testar Mazda MX-5 x 2!

Mazda MX-5, i stora delar av världen mer känd som ”Miata” är världens mest sålda roadster, över en miljon enheter sålda a dags dato sedan introduktionen av modellen 1989. Det Mazda med mycket stor framgång gjorde då var att blåsa nytt liv i det engelska sportbilskonceptet. Det vill säga liten bil med låg vikt för maximal körglädje med fokus på väghållning snarare än prestanda i rät linje.

Andra generationen, internkod NB, som egentligen var en större facelift av första generationen, såg dagens ljus hela nio år senare, 1998. Vid det laget hade bilen lagt på sig ungefär 125 kg men fick också några fler hästar under huven som kompensation. Andra generationen även den väldigt rosad av motorpressen för sin körglädje och fina balans. När det sedermera 2005 var dags för tredje generationen, internkod NC, hade bilen lagt på sig ytterligare nästan 100 kg. NC var en helt ny bil jämfört NB och NA som var större på alla ledder, mindre spartansk och också lite ”lösare i hullet”. Bland entusiaster anses generellt NC som den generation där Mazda gjort ett avsteg från det ursprungliga konceptet, och därmed är den minst uppskattad hos MX-5-puristerna.

Lysande exempel på Mazdas formspråk KODO. Snyggt så det förslår!

Lysande exempel på Mazdas formspråk KODO. Snyggt så det förslår!

Fjärde generationen, interkod ND, gjorde entré 2015 och det är den vi skall fokusera på här. Den här gången tog Mazda dethär med att en sportbil skall vara lätt på allvar. Givetvis hade de kunnat bygga bilen i lätta kompositmaterial för att spara vikt, men då hade prislappen varit en helt annan än vad den är. En av hörnstenarna i MX-5 är att den skall ha ett överkomligt pris, nog så viktigt att hålla i åtanke. Så Mazdas ingenjörer fick lov att vara lite mer kreativa helt enkelt. Två exempel som verkligen är talande för den rådande filosofin bakom utvecklingsarbetet är att sidorutorna har lättningshål i nederkant (!) och istället för att ha ett höjdjusterbart underrede till stolarna lutar underredet så ju längre fram du drar stolen desto högre kommer den. Bara den åtgärden gjorde att de kunde spara nio kilo!

Liten bil med en stor skopa körglädje!

Liten bil med en stor skopa körglädje!

Nytt för ND är att MX-5 nu finns i två karossutföranden – roadster samt ”retractable fastback” eller targa skulle nog de flesta kalla den. Följdfrågan blir naturligtvis – ”vilken av dem är bäst?” För att ta reda på det har vi kört båda karossutföranden samt de två motoralternativen och tillryggalagt ett antal hundra mil med de två.

MX-5 RF har en påtaligt olik framtoning än MX-5 softtop.

MX-5 RF har en påtagligt olik framtoning än MX-5 softtop.

MX-5 helt utan tak, så som vi är vana att se den.

MX-5 helt utan tak, så som vi är vana att se den.

MX-5 har två motoralternativen att tillgå: 1,5 samt 2,0. Mazda har som ambition att tillverka världens mest bränsleeffektiva motorer tack vare låg vikt och hög kompression, bland annat. Motorerna tillgängliga för MX-5 är motorer som återfinns i resten av Mazdas modellprogram. De har alltså inte utvecklat egna motorer till MX-5 utan använt sig av vad de har, naturligtvis för att spara kostnad och kunna erbjuda en prisvärd produkt i konsumentled. 1,5:an har 131 hästar och 2,0:an har 160 hästar. Eftersom motorerna återfinns även i mer vardagsbetonade bilar har ingen av dem någon sportig karaktär att tala om utan båda motorer har ett väldigt jämnt effektregister, det förklaras delvis av att båda har mer slag än borrning. 1,5:an varvar dock till 7000 rpm medan den större får nöja sig med 6000 rpm. Motorerna lämnar därmed lite att önska då lite mer toppig effektkurva hade bidragit ytterligare till körglädjen.

En asfaltsplan och en Mazda MX-5 = massor med skoj. Vill du utveckla din förarförmåga är MX-5 en utmärkt kompanjon.

MX-5 RF har en klart mer aggressiv framtoning är tidigare generationer.

En kurvig landsväg och MX-5 är inte heller så dumt...

Lika men med väldigt olika karaktär!

Prestanda

1,5 Roadster gör 0-100 km/h på 8,3 sekunder medan 2,0 RF gör samma sprint på 7,5 sekunder. En klart noterbar skillnad i prestanda. Även om 0-100 km/h i sig är en ganska ointressant tid ger det ofta en uppfattning om bilens acceleration och effektresurser. 2,0 roadster gör 0-100 km/h på 7,3 sekunder och är därmed det snabbaste alternativet. I högre fart blir effektövertaget än mer noterbart då luftmotståndet börjar göra sig påmint i över 100 km/h. Prestaronden vinns alltså av 2,0 RF då den är snabbare. För att poängsätta prestandan har vi använt oss av en formel där 0-100 km/h på 3 sekunder motsvarar 100 poäng och 0-100 km/h på 11 sekunder eller långsammare motsvarar 0 poäng. Det ger 2,0 RF en poäng på 44 poäng och 1,5 softtop 34 poäng.

2.0 har ett mer påkostat instrumentkluster med fullfärgsskärm till vänster. Notera varvstopp jämfört 1,5:an!

2.0 har ett mer påkostat instrumentkluster med fullfärgsskärm till vänster. Notera varvstopp jämfört 1,5:an!

1,5

Hela bilen har ett starkt fokus kring föraren och det är lätt att finna sin plats bakom ratten på Mazda MX-5.

Körglädje

Nu har vi kommit till MX-5:ans starkaste kort – körglädje. Det är lätt att glömma av att körglädje och prestanda inte är samma sak, Mazda MX-5 är den ultimata påminnaren om detta. Här märker man dock att bilarnas karaktär skiljer sig ganska mycket åt. Speciellt tack vare att 2,0:an var utrustad med sportpaket vilket innehåller sportstolar från Recaro, fjäderbensstag och stötdämpare från Bilstein, mycket bra innehåll för att höja körglädjen med andra ord. Därtill har dessutom 2,0:an diffbroms, större bromsar och sportigare däck än 1,5:an. Men vi ska naturligtvis försöka bryta ned det här lite mer då det är just körglädje som är vad Mazda MX-5 handlar om från början till slut.

Jinba Ittai – relationen en ryttare har till sin häst är något Mazda försökt fånga och överföra till relationen mellan förare och bil. Som före detta tävlingsryttare går det inte annat än hålla med! Bilen är oerhört kommunikativ och det lilla formatet förstärker att bilen verkligen känns som en del av dig. Det går inte sammanfatta på något annat vis än att Mazda har prickat väldigt rätt vad gäller körglädje. Den perfekta viktfördelningen gör bilen förutsägbar vid greppgränsen, vid understyrning är det lätt att med några snabba jabbar på gaspedalen få över bilen i överstyrning. Detta gäller i synnerhet 2,0:an som tack vare diffbromsen är oerhört lättkörd och väldigt lätt att hålla långa överstyrningar med. Växellådan är kortslagig och växelväljaren sitter precis där man vill ha den, ett snabbt knyck med handleden är allt som behövs för att kasta i nästa växel. Pedalstället med den stående gaspedalen har precis lagom avstånd mellan gas- och bromspedal för att tillåta ”heel-toe” vid inbromsningar. Instyrningen är precis där man vill ha den, utan att bilen blir nervös vid t ex motorvägskörning.

Bilen andas ”no bullshit” – den försöker inte vara något den är och vad du ser är vad du får. ”Vill du ha ESP-systemet urkopplat? You got it!” Inga procedurer eller hålla inne knappar och annat krångel – ett snabbt tryck och ESP-system är ur. Helt ur – no bullshit. Har du tryckt ur det får du skylla dig själv. Det är helt underbart. Den direktheten Mazda MX-5 har med föraren är något som väldigt få bilar haft sedan slutet av 80-talet.

Är bilen helt perfekt vad gäller körglädje? Inte långt ifrån, faktiskt. Vi måste fortsatt komma ihåg att det handlar om en bil som kostar från 224.900 kronor. Men om det skall anmärkas på något vad gäller körglädje är det att något styvare krängningshämmare hade varit att önska. Vid övergångar, alltså chikaner, blir bilens krängning väldigt påtaglig. 1,5:ans brist på diffbroms ger också en liten smolk i bägaren då den vid övergångar med mycket attack kan bli lite lurig. På grund av den tunga krängningen spinner den innerdäcket och man får vara beredd när den ”diffar över” för att inte fishtaila den. Bortsett från det, skulle jag hävda att Mazda MX-5 2,0 är så roligt som det blir med kläderna på, för att ta ett plumpt uttryck i mun. Mazda har fångat kvintessensen av körglädje i MX-5 vill jag hävda. 2,0 RF får ett högre betyg än 1,5 här, mycket tack vare styvare fjädring och diffbroms. 75 mot 90 på en 100-gradig skala.

Välkommen in, här finns massor med körglädje att tillgå!

Välkommen in, här finns massor med körglädje att tillgå!

1,5:an har en något enklare inredning än 2,0:an men trots plattare stolar och avsaknad av en rad komfortfunktioner är det lätt att trivas bakom ratten även på 1,5:an.

1,5:an har en något enklare inredning än 2,0:an men trots plattare stolar och avsaknad av en rad komfortfunktioner är det lätt att trivas bakom ratten även på 1,5:an.

Notera hur långt bak motorn sitter i förhållande till framaxeln! Något som givetvis bidrar till bilens fantastiska balans.

Notera hur långt bak motorn sitter i förhållande till framaxeln! Något som givetvis bidrar till bilens fantastiska balans.

Upplevd prisvärdhet

Mazda MX-5 1,5 Softtop kostar från 224.900 kronor. Det är väldigt mycket kul för pengarna, speciellt om man beaktar att bilen har tio (!) års garanti! MX-5 RF 2,0 Sport kostar 295.000 kronor, alltså 71.000 kronor mer vilket är en ansenlig bunt pengar. Men utöver de extra 29 hästarna får man dessutom följande: GPS, filbytesvarnare, backvarnare med dödavinkelnvarnare, automatisk AC, bättre kombiinstrument, Bilsteindämpare, fjäderbensstag, 17” fälgar med bättre däck (Bridgestone Potenza), elcab, nyckelfritt låssystem, automatisk avbländning och kurvljus, stolsvärme, BOSE ljudanläggning med 9 högtalare och regnsensor. Man får med andra ord oerhört mycket för de 71.000 kronorna. Även om 1,5 Softtop är billigare känns det som man får betydligt mer per krona hos 2,0 RF Sport. Bilarna får 95 respektive 100 poäng.

Mer standardutrustning och diffbroms är några av de faktorer som bidrar till att 2,0an upplevs som mer prisvärd.

Mer standardutrustning och diffbroms är några av de faktorer som bidrar till att 2,0an upplevs som mer prisvärd.

17" däck av sportigare karaktär bidrar även till en bättre körupplevelse och att 2,0;an upplevs som mer prisvärd.

17" däck av sportigare karaktär bidrar även till en bättre körupplevelse och att 2,0;an upplevs som mer prisvärd.

Praktikalitet

En ganska oväsentlig rond för bilar som i själva verket är leksaker. Softtop rymmer 130 liter medan RF rymmer 129 liter. Poängen har beräknats enligt följande: 600 liter ger full pott vilket innebär att varje liter ger 0,167 poäng. Bilarna har därtill tilldelats 10 extra poäng för att de har ISOFIX-fästen samt 5 extra poäng för att de är synnerligt praktiska som stadsbilar. Poängen blir 37 vardera. Möjligen skulle Softtopen få några extrapoäng för att det bokstavligen tar 5 sekunder att fälla upp eller ned suffletten, det är väldigt praktiskt när ovädret är framme…

Två kabinväskor ryms vilket bör rymma packning för de flesta utflykter. Gott så.

Två kabinväskor ryms vilket bör rymma packning för de flesta utflykter. Gott så.

Närvaro

Med närvaro menas bilens utstrålning och aura. Enligt mitt tycke är ND den klart snyggaste generationen hittills, tack vare Mazdas formspråk ”KODO”. ”Dynamisk skönhet” kallar Mazda det, kan inte annat än hålla med – det är rörelse i linjerna på ett mycket tilltalande sätt. MX-5 har av många beskyllts för att vara frisörbil, ha ett mesigt uttryck men jag tycker nuvarande formen andas aggressivitet och de utlagda skärmarna ger ett muskulöst intryck. Linjerna hänger ihop på ett intressant vis och sammankopplar interiören med exteriören på ett synnerligen elegant vis.

RF:en får några poäng extra tack vare taklinjen som gillas skarpt och de större fälgarna och bromsarna förstärker bilen linjer. 60 respektive 70 poäng till RF:ens fördel utdelas.

MX-5

MX-5 RF

MX-5 RF andas mer sportbil och ger ett mer muskulöst intryck varför vi anser den har en starkare närvaro och utstrålning än softtop.

MX-5 - mer närvarande än någonsin!

MX-5 - mer närvarande än någonsin!

Komfort

Det är nog få som köper MX-5 på grund av dess komfort, inte för att den är dålig utan för att det är en mindre relevant fråga. Komforten är dock bättre än man vågat hoppas på - Stolarna är mycket sköna, även om sittpositionen kräver lite tillvänjning då ratten inte går att skjuta i längsled och ergonomin runt föraren är mycket bra. RF:en har alla komfortfunktioner såsom GPS, ACC, filbytesvarnare, dödavinkelvarnare och stolsvärme. 1,5:an har inga av dessa funktioner. Båda har dock imponerande god ”vind-komfort” – dvs lite turbulens i cockpit då taket är nere. Något som uppskattas vid längre körningar i solsken. Komforten är sålunda högre än förväntat i en sportbil, bortsett från att ljudnivån i motorvägsfart på vår grova svenska asfalt är närmst olidlig. Vill man ytterligare anmärka på något för sakens skull skulle det vara placeringen av ljudkontrollen till stereon, den sitter alltför långt fram i förhållande till armbågen.. 45 poäng tilldelas Softtopen och RF:en får 55 poäng tack vare högre utrustningsnivå och något lägre ljudnivå i kupén då taket är uppfällt.

Ekonomi

Som tidigare nämnt är MX-5 oerhört mycket skoj för pengarna, oavsett om det gäller 1,5:an eller 2,0:an. Med tio års komponentgaranti och tre års vagnskadegaranti är risken för ekonomiska fallgropar med Mazda MX-5 väldigt liten. Lägg därtill att bilen är liten och lätt så den sliter lite på däcken, har låg skatt och låga service-kostnader. 1,5:an har en uppgiven förbrukning på 0,6 liter milen och 2,0:an har en uppgiven förbrukning på 0,66 liter milen. För ovanlighetens skull kan jag bekräfta att Mazda varit väldigt konservativa i sina uppgivelser. Båda körs utan ansträngning på en deciliter under uppgiven förbrukning vid blandad körning och det är inga större svårigheter att komma ned under en halvliter milen med dem. 2,0:an drog 0,67 liter milen under hela testperioden och motsvarande för 1,5:an var 0,66 liter milen. Märk väl att det inkluderar en hel del körning för öppna spjäll. Här kan vi tala om ”fun on a budget”! Mer kul per krona blir svårt att hitta!

 

Det framgår klart och tydligt på bakstammen att här kommer en bränslesnål bil.

Det framgår klart och tydligt på bakstammen att här kommer en bränslesnål bil.

Index och sammanfattning

För att få ett jämförelsetal bilar emellan har vi arbetat ut ett index som anger pris i förhållande till totalpoäng, med andra ord – hur mycket får jag för pengarna? Då vi delar pris med poäng är alltså ett lägre index bättre. Den ultimata bilen (det vill säga för att nå index 1) skulle då kosta 600 kronor. 1,5:ans index blir 663 medan 2,0:an får 763. Alltså är vinnaren av testet 1,5 Softtop.

Sammanfattningsvis, Mazda MX-5 är en sportbil i sin renaste form. Det är ingen superbil, hyperbil, ultrabil eller megabil – utan kort och gott en sportbil som levererar massor med körglädje till ett väldigt överkomligt pris. Bilen känns väl sammansatt och ingjuter förtroende hos föraren. Tack vare att bilen är så lättkörd vågar man pressa bilen på gränsen utan att det blir läskigt och det är en perfekt kompromiss mellan att vara riktigt rolig på bana, kurviga vägar eller en trevlig följeslagare på sommarutflykter. Även om 1,5 fick ett bättre index skulle jag köpa 2,0 RF med sportpaket – det är mer bil, mer prestanda och mer skoj. Väldigt mycket tack vare att den är mer överstyrd – och jag gillar att köra på tvären..

 

Web

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: