MotorApa provkör Volvo V60 D2 aut

Looking mean. Som vanligt är det snyggt med svart solidlack.

Looking mean. Som vanligt är det snyggt med svart solidlack.

Vi har testat faceliftade Volvo V60 med minsta dieselmotorn på 115 hk och automatlåda, sannolikt en rätt så vanlig spec bland såväl tjänstebilsåkare och privatkunder. Den blygsamma specifikationen till trots så är detta ingen billig bil. Med Kineticnivå på utrustningen och i tillägg till detta automatlåda, fast dragkrok, teknikpaket och bränsledriven värmare landar prislappen på hela 303 850 SEK.

Till bilens trumfkort hör dess mycket goda komfort, man sitter oerhört bekvämt och bilen rullar tyst även i motorvägsfart. Förarergonomin är riktigt bra och utrustningen är enkel och intuitiv att använda. High-Performance stereon som ingår i Teknikpaketet tillsammans med det digitala multiinstrumentet spelar riktigt bra och har dessutom stöd för streaming av musik vi bluetooth, klockrent på långfärden!

Något vi verkligen vill slå ett slag för är det digitala multiinstrumentet med TFT-skärm man kan välja istället för vanliga mätartavlor, det är riktigt snyggt och går att variera med olika teman efter egen smak, till exempel "Performance" eller "Eco". Väljer man performance får bilen en stor digital varvräknare i mitten av mätarhuset, i mitten av varvräknaren visas bilens hastighet digitalt. Mycket ball, nästan som i Lexus LF-A.

Volvo V60 instrument 3

I supersportbilen Lexus LF-A sitter en liknande digital varvräknare istället för en analog på grund av att en vanlig analog varvräknare inte kan hänga med den extrema gasrespons som Lexus V10-motor presterar. Vi förutsätter att samma gäller för Volvo och den vansinniga D2-motorn.

Volvo V60 instrument 2

Mycket snygg grafik!

Volvo V60 instrument 1

Bilen är alltså en mycket komfortabel långfärdskamrat som i kombination med automatlåda dessutom blir riktigt trevlig i stadskörning. Både chassi och styrning känns väl avvägt och bilen är absolut trevlig att köra, den är varken för mjuk eller oprecis. Dock känns inte den sexväxlade automatlådan alls så precis som man hade önskat i momentomvandlaren då man ska glida iväg och dessutom växlar den inte så värst genomtänkt heller. Vid hårt gaspådrag håller den i växlarna för långt över effekttoppen, det blir bara surr från motorn och klen acceleration. Automatlådan är inte alls lika trevlig som Mercedes och BMWs 7- respektive 8-växlade diton. Motorns 115 hk blir dessvärre för lite i en såhär tung bil, det märks i synnerhet i lite raskare stadstrafik där man önskar lite mer agilitet.

Att en hel del mos går förlorat i bilens slushbox ser vi om vi kollar på de tekniska specifikationerna, accelerationstiden från 0-100 går på 12,7 sekunder med automat och på 11,3 sekunder med manuell låda. Dessutom blir toppfarten 5 km/h lägre och förbrukningen marginellt högre med automatlåda. Dock till det positiva, Volvo V60 D2 är riktigt snål även med automat, den har en uppgiven förbrukning på endast 0,42 liter per mil! Inte illa för en rejäl herrgårdsvagn som har en tjänstevikt på biffiga 1702 kg.

Under min tur med bilen som innehöll både stadstrafik, olika landsvägar och motorväg landade förbrukningen totalt sett på 0,55 liter per mil. Den siffran bör dock kunna kapas lite till av en van förare som känner bilen. Bränsletanken rymmer hela 67,5 liter så man kör ledigt en bra bit över 100 mil på en tank utan att anstränga sig!

Sammanfattnignsvis, Volvo V60 är efter faceliften lika trevlig att köra och behaglig att färdas i som innan men nu är den dessutom ännu snyggare! Med 115 hk diesel och automat får man en snygg, praktisk och snål bil med mycket hög komfort men med begränsade prestanda. Har du råd välj en starkare motor, bilen kommer då att upplevas som betydligt trevligare och bli mer agil. I annat fall, välj bort automatlådan så får du lägre inköpspris, lite lägre förbrukning och bättre prestanda. Vi måste dock tipsa om att S60/V60 annars är helt underbar med den 215hk starka D5-motorn, då erbjuds både femcylindrigt välljud och härliga motorvägsprestanda.

Snygga baklysen på Volvo V60.

Snygga baklysen på Volvo V60.

Volvo V60 D2 aut, "Your Edition Kinetic" inkl teknikpaket och bränsledriven värmare.

Pris: 296 700 SEK
Motor: Rak 4 cylindrig diesel med 115 hk och 270 Nm
0-100 km/h: 12,7 sekunder
Toppfart: 185 km/h
Förbrukning: 0,42 liter per mil vid blandad körning.

//
MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: