MotorApa provkör: Skoda Rapid 1,2 TSI 105

Tidningen Autocar and Motor skriver följande om Skoda Rapid: "Den har väghållning som en Porsche!" Det gällde dock den förra generationens Rapid, den som byggdes mellan 1984 och 1990. Måhända att väghållningen kan ha varit imponerande men prestandan var det ingalunda, med sina som mest 62 hästkrafter orkade bilen inte upp i mer än 153 km/h och 0-100 gick på 14,9 sekunder. Men, 100 km/h var ju dock 2/3 av toppfarten så om en modern bil gör 0-140 km/h på 14,9 sekunder blir man ju inte så fasligt besviken..

Skoda Rapid Gen II. Tydligen nästan en Porsche.

Skoda Rapid Gen II. Tydligen nästan en Porsche.

Skoda Rapid som nu säljs i Europa är tredje generationens Rapid, inräknat första generationen som byggdes 1935-1947. Skoda Fabia finns dock som sedan i Indien där den saluförs under namnet Rapid, men då det är en annan bil under samma namn som dessutom säljs parallellt är det inte en annan generation av modellen.

Skoda Rapid Gen I. VIlken skönhet! Notera den fällbara vindrutan!

Skoda Rapid Gen I. Vilken skönhet! Notera den fällbara vindrutan!

Allt sedan Volkswagen började förvärva delar av Skoda Auto från den Tjeckiska staten 1991 har märket haft ett enormt uppsving. Mycket tack vare Skoda Felicia som egentligen var en Skoda Favorit med lite fränare styling. Därefter följde storsäljaren Octavia som även i Sverige blev en stor framgång för Skoda och Volkswagen. Tack vare att Volkswagen strategiskt delat med sig av vald teknologi och komponenter till systermärket har de tjeckiska bilarna med tiden blivit riktigt trevliga. Att Skoda är till Volkswagen vad Volkswagen är till Audi är väl inte nyheter för någon, tvärtom är VAG nog egentligen ganska öppna med det.

Skoda Favorit, Skodas första bil av modernt slag.

Skoda Favorit, Skodas första bil av modernt slag.

Money maker no 1!

Money maker no 1! Skoda Felicia

Dethär vredet är misstänkt likt det vi sett i Audibilar..

Dethär vredet är misstänkt likt det vi sett i Audibilar..

Nya Skoda Rapid är en systerbil till SEAT Toledo, även om de optiskt skiljer sig ganska markant från varandra är de samma bil i termer om drivlinor och chassi. Rapid finns i två utföranden - Spaceback och Limosine. Det vill säga hatchback och halvkombi. Provkörd variant är rymdryggen med 105 hästars överladdad 1,2 liter bensinmotor, vilket förmodligen är volymmodellen.

Snygg framtill!

Snygg framtill! Skoda Rapid Gen III

IMG_2384

Snabba Rymdryggen. Snygg? Lagom är väl bäst..

Snabba Rymdryggen. Snygg? Lagom är väl bäst..

Att VAG varit med och bestämt är helt uppenbart så snart man kliver in i kupén, intrycket är väldigt tyskt. Det är rent, städat och kvalitetsintrycket är faktiskt imponerande, särskilt med hänsyn till att det handlar om en bil i 160 000 kronorsklassen. Knappar och reglare känns solida och materialen känns förtroendeingivande att ta på. MotorApas favoritdetalj invändigt är avgjort att färddatorn kan visa oljetemperatur, det är få bilar nuförtiden som tillhandahåller denna ytterst viktiga information.

Oljetempen gör comeback i multiinstrumentet!

Oljetempen gör comeback i multiinstrumentet!

När nyckeln vrids om morrar bilen till oväntat mycket och låter framförallt oväntat ilsken! Vid gaspådrag är ljudet mellan 1500-4000 rpm riktigt underhållande, faktum är att det för tankarna till Peugeots GTI och MI16 motorer. Och det är i just det varvtalsregistret motorn trivs bäst, vore det inte för ljudet som avslöjade att det är en bensinmotor hade man inte kunnat tro det med den momentkurvan. Över 4500 rpm är dock ingen större idé att varva. Motorn ger 175Nm mellan 1550 och 4100 rpm, imponerande för en 1,2L bensinare! Effekten räcker till en toppfart på 190 km/h och en 0-100 tid på 10,2 sekunder, fullt tillräckligt för en bruksbil med andra ord.

Den sexpetade växellådan är en trevlig bekantskap med distinkta lägen och smidig växling. Växlarnas ratio till varandra känns bra avvägda och det är lätt att hitta rätt varvtall till respektive växel. Likaså är styrningen riktigt trevlig, servon är av elektrohydraulisk sort med adaptiv verkan - som hos de flesta bilar numer med andra ord.

Var sak på sin plats - ordnung muss sein. Snyggt och prydligt!

Var sak på sin plats - ordnung muss sein. Snyggt och prydligt!

Åkkomforten är bra, faktiskt riktigt bra! Chassisättningen är mjuk och uppenbart anpassad för familjeliv. Detta är dock på bekostnad av köregenskaper, det är avgjort den mest understyrda bil jag kört som varit av modern sort. Redan i 60-70 vid provocerande pendelkörning hör man hur ESP-systemet börjar tugga för att stävja den enorma krängningen och understyrningen. Det bör påpekas att det inte är otäckt, mer oinspirerande. Men, å andra sidan siktar nog inte Skoda på bankörningsentusiasterna heller med denhär bilen...

Utrymmesmässigt finns det inget att klaga på, fram sitter man utmärkt och faktum är att 190 cm MotorApa utan vidare sitter bakom sig själv i baksätet. Även bagaget är av god storlek och enligt uppgift skall två golfbagar gå in på tvären i bagaget. Skönt, då slipper man ta dem på taket. Även om åkkomforten är god gör sig den lilla motorn påmind i motorvägsfart där den faktiskt hörs endel. Men återigen, frågan är om detta är bilen man köper för att nöta E4 med.

Rymlig kupé.

Rymlig kupé.

Navigator med pekskärm.

Navigator med pekskärm.

Baksätet fäller 40/60 med genomlastning.

Baksätet fäller 40/60 med genomlastningslucka.

Plats för två vuxna eller tre barn.

Plats för två vuxna eller tre barn.

Snyggast på bilen? Dörrhandtaget är sällsynt stiligt!

Snyggast på bilen? Dörrhandtaget är sällsynt stiligt!

På det stora hela är det med andra ord en trevlig bil som inger förtroende. Priset för en Rapid Rymdrygg 1,2 TSI 105 börjar på 159 900 SEK, en attraktiv prissättning. En till trevlig faktor är att extrautrustning är väldigt prisvärt till Skoda. Följande tillägg kan man tänka sig många gör:
-Pluspaket (farthållare, parksensor bak, klima) á 3900 kr
-Navigator med bluetooth handsfree, musikstreaming och sportratt i läder á 5900 kr.
Då får man en trevligt utrustad bil för 169700 SEK, det tål att tänkas på.

Uppgiven förbrukning för provkörd modell är 0,5 blandat och 0,42 på landsväg, möjligen något optimistiska tal men det ger ändå en god fingervisning om var driftsekonomin hamnar. Vad gäller garantier lämnar Skoda 2 års nybilsgaranti utan milbegränsning, 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti och 12 års rostskyddsgaranti. Det vill säga, i linje med de flesta andra biltillverkare.

Hur ska man då sammanfatta Rapid Rymdrygg? Ja, det är väl ett förnuftigt bilköp...

"Man får vad man betalar för" heter det ofta. Det gör sig påmint emellanåt.

"Man får vad man betalar för" heter det ofta. Det gör sig påmint emellanåt.

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: