MotorApa provkör nya Mini Cooper

MotorApa har tidigare aviserat att en ny generation av Mini Cooper är på ingång, nu är den här och MotorApa har provkört! För ett otränat öga är nya generationens Mini, internt kallad F56, till förväxling lik den utgående modellen, R56. Men faktum är att de två generationerna inte har mer gemensamt än namnet, allt är nytt. Tittar man närmare ser man att de skiljer sig åt, främst bakstammen som fått större och mer rektangulära baklyktor. Invändigt är dock skillnaden desto större, även om den dominerande rundeln i mitten av instrumentpanelen är kvar har hastighetsmätaren nu ersatts av en skärm som visar färddator, stereo och navigator med mera. Hastighetsmätaren har hoppat upp på rattstången och samsas där med varvräknare.

Mini 2 front

Bekant men helt ny!

Mini 3 bakparti

Nya Mini känns lättast igen bakifrån. Snygg!

Kvalitetsintrycket har lyfts påtagligt från föregående generation och det är nu än mer påtagligt att Mini profilerar sig som en premiumbil i sitt segment. Mini har dock förvaltat arvet från tidigare generation på ett bra sätt på så vis att man omedelbart känner igen sig om man tidigare kört Mini och hittar alla reglage utan tvekan. Utöver att kvalitetsintrycket höjts har även kupén växt en aning vilket även märks i baksätet som nu blivit något större, dock fortfarande tvåsitsigt.

Lite längre och lite bredare, dock fortfarande tvåsitsigt. Fler mugghållare nuförtiden!

Lite längre och lite bredare, dock fortfarande tvåsitsigt. Fler mugghållare nuförtiden!

Rundeln som tidigare utgjorde hastighetsmätare har nu infattats av en LED-list vilken dels byter färg beroende på vilken färg man önskar den skall lysa, vilka inställning man har bilen i, inställning på fläkthastighet och temperatur med mera, kort sagt ett multiinstrument som på ett mycket grafiskt och roligt sätt visar vilket reglage man skruvar på. En annan kul detalj är att startknappen nu ersatts av en vippbrytare som flyttats ned till mittkonsolen, när man lägger foten på bromsen eller kopplingen, beroende på växellåda, tänds den upp i rött och indikerar att det är go-time, kul!

Go-time! RIktigt kul detalj som gör en regnig morgon till något lite roligare.

Go-time! RIktigt kul detalj som gör en regnig morgon till något lite roligare.

F56 kan visa effekt och moment som tas ut momentant vid körning. Helkul!

F56 kan visa effekt och moment som tas ut momentant vid körning. Helkul!

Provkört exemplar är en Cooper, det vill säga bensinmotor med tre cylindrar och 136 hk. Likt många andra tillverkare har Mini downsizat sina motorer och trecylindriga är numer dominerande i nya motorfloran. Redan då motorn startar skruvas förväntningarna upp då den 1,5L stora överladdade motorn ger ifrån sig en ganska rå och aggressiv avgaston.

Provbilen är utrustad med automat vilket till en början känns som något av en besvikelse, den seglar dock bort så snart bilen börjar rulla. Faktum är att lådan är så bra och direkt att man inte ens reflekterar över att man inte växlar själv. Automaten är i vanlig ordning numer snabbare än manuellt växlad dito. En tiondel vinner man i sprinten till hundra, dock vill den ha två centiliter mer per mil, närmast försumbart. Med manuell låda uppges 0-100 tiden för Mini Cooper till 7,9 och med automat 7,8, blandad förbrukning uppges till 0,45 resp 0,47 liter milen.

Mini 9 Backkamera i multiinstrument

Backkameran är integrerad i den stora mittdisplayen. Bra upplösning!

Mini 8 Navigering i multiinstrumentet

..eller navigator. Snyggt gränssnitt.

Likt föregående generation är bilen fast i hullet, dock har komforten förbättrats tack vare ett mer utvecklat chassi. Bilen håller i riktigt bra i kurvor och "trots" endast 136hk tillsammans med automat är bilen oerhört underhållande att köra på kurvig väg. Växellådan kan växlas manuellt om så önskas, och ja, det fungerar! Den växlar precis när man ber om det och låter växel ligga när man ber om det. Bromsarna mycket bra med en fin avvägning på pedalen, likaså är styrningen mycket bra. Habegäret växer sig större och större för varje kurva man kör igenom. Bilen imponerar stort med sitt chassi och tillsammans med den lyfta kvalitetskänslan är det faktiskt lätt att glömma hur billig bilen är. I sitt grundutförande kostar Mini Cooper 179.000, lägg därtill Chilipaket för ca 10.000 så har bilen det mesta som brukar efterfrågas i utrustningsväg. Kombinationen av hög kvalitetskänsla, underhållning och bra ägandekostnader är tveklöst mycket tilltalande.

Högst kvalitetsintryck i klassen? En småbil att trivas i.

Högst kvalitetsintryck i klassen? En småbil att trivas i.

Övriga motoralternativ är i vanlig ordning ONE, Cooper D och Cooper S, Works versionen låter vänta på sig ytterligare ett slag. Cooper S har till skillnad från övriga modellprogram en fyrcylindrig motor, även denna överladdad med en effekt på 192hk och en toppfart på 235 km/h. 0-100 går enligt tillverkare på 6,8 respektive 6,7 med manuell och automat. Vi har ännu ej provat detta alternativ men med tanke på hur underhållande den betydligt motorsvagare Cooper levererade i termer av körglädje finns det skäl att ha höga förväntningar. Förmodligen ger den motorn bilen pricken över i:et då sista toppeffekten saknas i Cooper som har ett väldigt jämnt varvtalsregister.

Fällbart baksäte är standard i Mini.

Fällbart baksäte är standard i Mini.

 

Som del av BMW koncernen levereras även Mini med fri service i 6000 mil och vagnskadegaranti vilket gör bilägandet klart överkomligt ekonomiskt. Summa summarum kan det inte sägas annat än att Mini Cooper fortsatt är en väldigt tilltalande bil som fortsätter att vrida nackar när man kör genom stan, bara det är väl köpargument nog....

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: