MotorApa provkör Nissan Micra 1,2 Visia

MotorApa provkör Nissan Micra 1,2

Bild från Nissan.se . Testad bil var i basutförande med plåtfälgar

Bild från Nissan.se . Testad bil var i basutförande med plåtfälgar

Senaste generationen Nissan Micra har nu alltså fått sig en facelift med bland annat nya baklysen och lite mer modern mittkonsol i intrumentpanelen. Just denna versionen av Micra säljs i skrivande stund hos vissa handlare i Sverige för 99 900 SEK, inklusive vinterhjul och 4500 mils fri service. För det priset får man alltså en ny rymlig liten bil med garanti och acceptabel utrustningsnivå med både A/C och stereo med Aux-ingång samt bluetooth handsfree. Efter en snabb koll på blocket verkar dessutom andrahandsvärdet vara bra. Vi kan även förmoda att försäkringspremierna är anständiga. Upplagt för motoring on a budget med andra ord!

Enkelt och funktionellt. Dock är den hala plastratten lite väl, hm, hal.

Enkelt och funktionellt. Dock är den hala plastratten lite väl, hm, hal. Håll hårt i ratten. Bokstavligen.

20140605_113304 20140605_113311

Som ni säkert förstår så är bilen enkel och kostnadsbesparingarna lyser igenom i detaljer som enklare materialval, att det fällbara baksätet inte är delbart, att farthållare saknas och att varken ratt eller växelspaksknopp är läderbeklädda. Ytterligare ett skäl till att bilen är billig är förstås drivlinan man får i ingångsmodellen, en 1,2 liter stor sugfyra kopplad till en fempetad låda istället för en modern downsizad turbomotor kopplad till en sexväxlad låda som nu är senaste modet.

Hur är då bilen att köra? Vi tog en tur med Micran under 10 dagar på den Portugisiska sydkusten och kan konstatera att den faktiskt är rätt så trevlig. Chassit är lagom styvt, styrningen bjuder på lagom motstånd, man sitter ganska högt och man har bra sikt då bilen har stora fönster. Ingen autobahndräpare men mer än duglig för stadskörning och lugn landsvägskörning. Som förväntat med andra ord. På de kurviga Portugisiska motorvägarna som slingrar sig genom Algarves lätt kuperade landskap känner man att bilen inte är byggd för snabb motorvägskörning, både stabilitet och nivån av vägljud lämnar en del övrigt att önska. Att verifiera den angivna toppfarten om 170 km/h är med andra ord inte aktuellt.

Motorljudet från fyran är påtagligt i kupén och den lämnar kraften ojämnt över varvtalsregistret. Ljudet är rätt så hårt och slamrigt ljud vilket trots allt är lite roligt. Bränsleförbrukningen landade totalt sett på 0,65 liter per mil, detta efter att bilen körts på landsväg, i stan och i rask motorvägstakt.

Färddator med influenser av miniräknare från 80-talet. Symbolen till vänster i displayen är en växelspak (det tog oss lång tid att räkna ut) och hör alltså till växelindikatorn

Färddatorn är designad med inspiration av 80-talets supermoderna miniräknare. Symbolen till vänster i displayen är en växelspak (det tog oss lång tid att räkna ut) och hör alltså till växelindikatorn

Ska man köpa en Micra i enklaste utförandet? Ja varför inte för den som sätter totalekonomi i första rum, i alla fall om man får den för ovan nämnda kampanjpris. Då får man en duglig småbil med hyfsade utrymmen som är lätt att leva med i vardagen och som ger låg milkostnad. Att det finns bättre bilar för motorvägskörning och aktiv körning på kurviga vägar råder inga tvivel om men då handlar det om bilar i en annan prisklass….. Vi tror inte Micraköparen står och väger mellan en BMW 335i och en Micra precis.

Nissan Micra 1,2 Visia
1,2 liter radfyra 80hk vid 6000 rpm

0-100 km/h 13,7 sek
Toppfart: 170 km/h
Förbrukning vid blandad körning: 0,50 liter per mil

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: