MotorApa provkör Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

GLA 4 ProfilGLA är Mercedes minsta SUV, i väldigt grova drag kan man säga att konceptet är en bil i ungefär samma storlek som A-klass med bruksigare framtoning och lite högre markfrigång. Den sluttande bakstammen gör att GLA inte ser fullt så SUV-artad ut, utan mera liknar en höjd personbil. GLAns kompakta format gör också att SUV-känslan inte riktigt infinner sig från förarplatsen, tankarna går snarare åt Dakarbil eller någon slags rallybil vilket är passande med tanke på att GLA visade sig vara en rätt så engagerande bil att köra.
GLA 6 Front GLA 1 Förarmiljö GLA 3 MarkfrigångGLA 10 Mätartavlor

Styrningen är typiskt Mercedeslätt men har relativt bra känsla och precision. Chassit är väl avvägt mellan komfort och fasthet, faktiskt tillräckligt fast för att bilen skall vara underhållande vid aktiv körning på kurviga vägar. För den som vill minska krängningen vid hård körning finns både hårdare sportchassi och andra fälgar för bredare lågprofilsdäck bland tillbehören. För egen del känns standardchassit som rätt val med hänsyn till markfrigången som SUV-köparen lär vara ute efter samtidigt som det ger lite bekvämare gång på sämre vägar.

GLA 11 Körning 2

Mycket snygg interiör och bra körställning med bra sikt

GLA 13

I GLA 220 CDI 4MATIC skickar en 170 hästkrafter stark 4 cylindrig dieselmotor kraften till alla fyra hjulen via en 7-växlad dubbelkopplingslåda. Den här drivlinan är klockren i lilla GLA, bilen får bra grepp på sämre väglag samtidigt som den är både rapp och ekonomisk. Lådan växlar blixtsnabbt och sömlöst, den fungerar lika bra vid aktiv körning som vid avslappnad körning. När det gäller växlingarna kan man sköta dessa manuellt med paddlar eller låta lådan sköta dem automatiskt. På vanligt manér finns ett antal körprogram att välja mellan som påverkar gasrespons och växlingar, exempelvis ”Eco” och ”Sport”. Utöver dessa finns i fyrhjulsdriva varianter av GLA ett särskilt OffRoad program som aktiveras med en knapp! Genom ändrade drivegenskaper optimeras greppet särskilt på lösa underlag och med funktionen "Downhill Speed Regulation" får föraren hjälp i branta nedförslut. En riktigt rolig detalj är att man på bilens mediadisplay kan  avläsa styrvinkel samt längs- eller tvärlutning då offroadläget är aktiverat. Offroad-läget ställer även in räckvidd och effekt hos de adaptiva bi-xenonstrålkastarna för terrängkörning.

Knappar för inställning av körprogram

Knappar för inställning av körprogram

Ett antal andra drivlinealternativ med framhjulsdrift finns att tillgå men ska man köpa en SUV känns fyrhjulsdriften som ett absolut måste. Utöver provkörd variant finns även 250 4MATIC med 211 hästars bensinmotor som ger rejält mycket bättre prestanda och kanske lite mer sofistikerad gångkultur än 220 CDI men å andra sidan högre bränsleförbrukning.

GLA 12 Förarmiljö översikt

Invändigt i bilen råder hög kvalitetskänsla, det är riktigt snyggt med designattribut typiska för Mercedes bilar. Förarergonomin är mycket god även den, allt sitter där man förväntar sig och de flesta bör inte ha några som helst problem att hitta en bra förarställning. Med hänsyn till bilens storlek känns det rymligt i kupén och bagageutrymmet är rejält. Man sitter bekvämt även i baksätet och GLA bör fungera bra som familjebil för den lilla familjen.

GLA 8 Fällt baksäte GLA 7 Bagage

Sammanfattningsvis är GLA en riktigt trevlig bekantskap med den fördelaktiga kombinationen av prestanda, köregenskaper, framkomlighet och bränsleekonomi. En bra bil i Sverige med andra ord.

För den som gillar drivlinan och storleken på bil men inte SUV-konceptet så finns faktiskt A-klass med samma drivlina! Mercedes A220 CDI 4Matic är marginellt snabbare och bränslesnålare än GLA samtidigt som den är över 40 kkr billigare, lägre tyngdpunkt lär också göra den lite mer underhållande vid landsvägskörning.

GLA 220 CDI 4MATIC

Pris: 358 900 SEK
Förbrukning: 0,49 – 0,51 liter per mil.
0-100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 215 km/h

 

Tack till Olofsson Auto i Norrköping för lånet av den fina bilen!

Tack till Olofsson Auto i Norrköping för lånet av den fina bilen!

// MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: