MotorApa provkör Mercedes-Benz C-klasse

Även om femte generationens C-klasse funnits på marknaden sedan 4 Februari 2014, var det först nyligt som Touringen äntrade scenen. Det vill säga kombi, eller herrgårdsvagn om man föredrar Volvos äldre nomenklatur.
Modellen går under internbeteckning W205, och följer därmed logiskt upp sin företrädares beteckning, W204, W203, W202 och W201 - i tur och ordning. Önskar man briljera med att kunna motsvarande internkoder för Touringversionerna byter man ut W mot S.

Även om W201 inte hette C-klasse betraktas den i regel som första generationens C-klasse. För övrigt en av världens vackraste bilar med en sällan slagen byggkvalitet.

Även om W201 inte hette C-klasse betraktas den i regel som första generationens C-klasse. För övrigt en av världens vackraste bilar med en sällan slagen byggkvalitet.

C-Klass_kombi (s 205) 5 C-Klass kombi (2014) - 4

Jämfört med sin föregångare är W205 något längre och bredare, dock ca 100 kilo lättare tack vare mer användande av aluminium. Det har även bidragit till en styvare bil och Mercedes själva hävdar att den är styvast i klassen.

En bil med "stiff upper lip" skulle man kunna säga..

En bil med "stiff upper lip" skulle man kunna säga..

Bilen är ny rakt igenom, dock har flertalet drivlinor flyttats över rakt av från föregångaren, till exempel vad som med all sannolikhet blir volymmodell i Sverige och Europa - 220 CDI motorn. 220 CDI är fortsatt en 2,1 liters radfyra med 170 hk. Provkört exemplar var utrustad med dito motor kopplad till Mercedes mycket trevliga 7G Tronic Plus låda, dvs sjuväxlad konventionell automat med momentovandlare.

Även om 170 hk inte låter så katigt upplevs effekten som fullt tillräcklig såväl vid omkörningar som vid motorvägskörning i lite högre tempo. Automatlådan ser till att hålla varvtalen inom ett behagligt register där man, ursäkta uttrycket, "kör på vridet". Det gör att bilen upplevs som stark och väldigt agil då man slipper höra motorns knatter så mycket som faktiskt är ganska påträngande precis vid kallstart. Den klassiska 0-100 sprinten klaras av på 7,7 sekunder, detta hade med andra ord varit nära på en prestandabil för 15 år sedan.

Chassisättningen känns fast i hullet och våra kollegor på Teknikens Värld skulle säkerligen beskriva bilen som stötig, det håller vi dock inte med om då bilen går riktigt fint även på tjälskjuten landsväg. Ojämnheter trollas bort på ett sätt som annars mest upplevs i bilar med lite mer tonnage och/eller luftfjädring, imponerande! Styrningen är fin, avsaknad av drivning på framhjul ger en gångkultur fram- och bakhjulsdrivna bilar helt enkelt inte rår på. Som brukligt är servoverkan hastighetsberoende och avtar med högre hastighet. Då Mercedes förr i världen hade väldigt mycket servoverkan på sina bilar avhjälptes detta genom att ge bilen ordentligt med caster på framaxeln för att få kursstabilitet vid högfartskörning. Nu gör man det med elektronik, båda sätt fungerar. Dock kan man sakna gångkulturen äldre Mercedesar har...

Tack och lov förstår ännu Mercedes vikten av att ha träpaneler i en fin bil!

Tack och lov förstår ännu Mercedes vikten av att ha träpaneler i en fin bil!

Hata eller älska..

Hata eller älska..

Sitt- och ljudkomforten är god och bilen inbjuder till att höja tempot vid körning. Under provturen gick en del av den genom kurvig landsväg, då jag trodde hastigheten låg runt 80 km/h avslöjade en snabb blick på mätaren ca 140 km/h. Det säger en hel del om bilens chassi gångkultur. Törs man testa AMG-versionen...

Inredningen är formmässigt i linje med övrigt modellprogram från Mercedes och karaktäriseras i mångt och mycket av skärmen mitt på instrumentpanelen. Även om grafiken och menyerna är väldigt snygga med små animeringar har jag väldigt svårt för placeringen - den sitter bra till ergonomisk, men estetiken är svår att komma överens med. Det ser helt enkelt eftermonterat ut enligt min mening, men det kanske är lite som när Chris Bangles klev in hos BMW, man behövde bara lite tid att vänja sig..

Välkommen in! 190 cm MotorApa sitter utan problem bakom sig själv i baksätet.

Välkommen in! 190 cm MotorApa sitter utan problem bakom sig själv i baksätet.

Väljer man automatväxel sitter växelväljaren fortsatt på rattstången, kanon!

Kvalitetskänslan är på topp och "vill-ha" faktorn är faktiskt påtaglig, det är en mycket stark utmanare till BMW 3-serie, för att inte tala om Audi A4 som nu börjar bli ordentligt till åren vilket märks då de tre jämförs. Provkörd bil kostar i grundutförande 360 000 :- - en ordentlig slant för en bil i det segmentet. Dock kan kalkylen förbättras något av förväntat gott andrahandsvärde samt en uppgiven förbrukning på 0,4-0,42 liter/milen. Under provturen drog bilen 0,51 liter/milen, dock gjordes inga större ansträngningar för att hålla förbrukningen nere så en reell förbrukning på ca 0,45 är nog fullt rimligt.

Utöver konventionella diesel- och bensinalternativ finns C-klasse som hybrid. Då med el och diesel, det tackar vi europeer för! Pris startar på 414 900 :- för sedanutförande, då ingår dock automat. Uppgiven förbrukning på Hybridversionen är 0,36-0,4 liter milen - marginellt lägre förbrukning mot ett rejält pristillägg jämfört med C220 CDI med andra ord..
Dock har C300 Hybrid 204hk till sitt försvar, vilket gör den jämförbar med Lexus IS300h, såväl prestandamässigt som prismässigt.

Sammanfattningsvis är bilen en mycket trevlig bekantskap och en skarp utmanare till BMW 3-serie, för att inte säga överman..

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: