MotorApa provkör Ford Fiesta 1,25 Trend

Ford Fiesta Trend

En av MotorAporna råkade få bekanta sig med en Ford Fiesta 1,25 Trend i sin senaste faceliftade version under en dag då denna stod till buds som hyrbil… och när en MotorApa kör en hyrbil knäpper hen av några bilder och skriver om den.

Inspiration från Aston Martin?

Inspiration från Aston Martin?

Provkörd modell är alltså 1,25 Trend. 1,25-litersmotorn med 82 hk tycks nu ha utgått ur Fords svenska sortiment och ersatts av en 1,0litersmotor med 80 hk. Trend innebär att bilen har den lägre utrustningsnivån.

Trippmätare, varvräknare, kylvätsketemperatur och tankmätare

Trippmätare, varvräknare, kylvätsketemperatur och tankmätare

Till att börja med kan jag inte annat än konstatera att Fiesta i Trendutförande är väldigt enkel, kanske lite enklare än vad den moderna skaran av småbilsköpare frestas att köpa. Den nuvarande generationen av Fiesta lanserades som årsmodell 2008 och börjar nu få några år på nacken vilket skiner igenom även om modellen genomgått en föryngringskur under 2013. Detaljer som displayer a la miniräknare från 80-talet istället för normala TFT-skärmar samt att ratt, växelspaksknopp och handbromshandtag inte är läderklätt känns helt enkelt inte riktigt modernt idag då biltillverkarna gärna gör sina småbilar lite mer åt premiumhållet. Bland andra detaljer från svunna tider märks en 5-växlad manuell låda, avsaknad av start/stopp-system, manuell A/C, vevar till fönsterrutorna bak och stolsvärme som bara kan ställas i lägena på eller av. Kontrasten mot en premiumbetonad bil i samma storleksklass som till exempel en Peugeot 208 GTi eller Mini Cooper, är minst sagt slående.

Dock måste vi säga att utrustningsnivån går att råda bot på genom att beställa sin Fiesta i den högre utrustningsnivån Titanium och genom att plocka på en del andra trevliga tillval. Tillvalslistan är diger och det går att speca en relativt exklusivt utrustad Fiesta för den som vill.

Provkört exemplar är extrautrustat med manuell A/C samt ljudanläggning med USB och Aux-ingång

Provkört exemplar är extrautrustat med manuell A/C samt ljudanläggning med USB och Aux-ingång

Hur är då Fiestan att köra? Riktigt trevlig faktiskt! Styrningen är mycket fin med bra styrrespons, bra grad av direktstyrdhet och precis lagom med motstånd. Chassit är även det riktigt trevligt med en för biltypen perfekt blandning av styvhet och komfort. Fiestans chassi klarar helt klart av mer effekt och vi föreställer oss att bilen bör bli mycket trevlig med någon av de två överladdade EcoBoostmotorer med 100 respektive 120 hästkrafter. Den provkörda motorn med 82 hästkrafter räcker till för att hänga på trafikrytmen i storstaden och på motorvägarna. De 82 hästkrafterna levererar däremot inga blixtrande prestanda och inget kul motorljud. Första gången jag gav full gas på tvåan när jag skulle köra ut på en motorvägspåfart trodde jag att bilen hade gått in i något effektbegränsat ”limp home”-läge och blev lite orolig innan jag kom på att den helt enkelt inte accelererar så bra. 0-100 km/h skall enligt officiella siffror avverkas på 13,2 sekunder.

Förarmiljö

Förarmiljö

Beträffande körkomfort så har bilen bekväma stolar, bra sikt runt om men däremot är vägbullret ganska högt vid motorvägskörning. Interiören börjar kännas inte speciellt daterad trots att modellen har ganska många år på nacken och innerutrymmena är mycket bra för biltypen. Bagageutrymmet kan utökas med hjälp av det delbara och fällbara baksätet.

FIesta baksäte

 

Snygg grå lack!

Snygg grå lack!

Sammanfattningsvis: Fiesta är en mycket trevlig småbil. Ska ni skaffa en sådan överväg då att införskaffa en Fiesta med den högre utrustningsnivån och med någon av de rosade överladdade trecylindriga EcoBoostmotorerna, det lär vara värt mellanskillnaden. Glöm inte heller att spana in ST-versionen som erbjuder mer lyx och ordentliga prestanda om budgeten tillåter.

 

// MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: