MotorApa provkör Citroën DS3

Citroën DS3 har nu funnits på marknaden en ganska bra stund, vi har dock inte haft tillfälle att prova bilen ordentligt förrän nu. Låt oss börja med att dissikera namnet, "DS3", som är dels en flört med forna storheten Citroën DS men även en ordlek då "déesse" betyder gudinna på franska. Inget blygsamt namn med andra ord.
Citroën DS3 gjorde entré på marknaden 2009 och har till dags dato hållit sig relativt oförändrad. En rad motoralternativ finns tillgängliga med såväl dieselmotorer som bensinmotorer, modellserien kröns av "DS3 Racing". Som namnet antyder, är det värstingen i skaran med 207 vilda hästar. Provkörd individ fick dock nöja sig med betydligt mer moderata 82 hästkrafter från 1,2 VTi-motorn.

Snygg! Snyggast i klassen? Ja, kanske.

Snygg! Snyggast i klassen? Ja, kanske.

Likt de flesta andra Citroën nuförtiden, har bilen inte gashydraulisk fjädring utan kontionella fjädrar med A-länkar. Detta diskvalificerar den från att vara en Citroën enligt många entusiaster, ni är dock välkomna att fortsätta läsa ändå! Bilen delar bottenplatta med Peugeot 208, så egentligen är det väl ingen "äkta" Citroën i något avseende..

Citroen DS

DS 1974, också snygg!

Bilen är tveklöst, enligt vårt tycke, en mycket elegant småbil.  Formerna är djärva utan att gå till överdrift, det är helt enkelt en elegant avvägning bilen balanserar på formmässigt. Interiören är mycket trevlig att titta på, och finishen är, låt oss säga, fransk. Läsare som har hängt med ett tag vet att bänkmärket för MotorApa i dethär segmentet är Mini Cooper som enligt vår mening är en väl genomarbetad produkt, i alla avseenden. Ergonomin i DS3:ans förarplats kan därför ifrågasättas, nu vill vi dock framhålla att det i viss mån kan tillskrivas vana - knappar och reglage sitter helt enkelt inte där man är van att de sitter, men många detaljer känns tyvärr som de hamnat på fel plats. Exempel på detta är innerbelysningen, armaturen med tillhörande knappar sitter placerade bakom förarens huvud, till och med när stolen är ordentligt bakskjuten, vilket medför att föraren måste vända huvudet bort från vägen för att hitta lampan. Volymreglage till stereo sitter inte i anslutning till stereon, mycket förvirrande. Växelspaken tycks inte riktigt hamnat rätt heller tyvärr och vid flera tillfällen finner jag mig att famla med handen efter växelspaken utan att hitta den. Gör om, gör rätt Citroën!

citroen ds3 interior

Snyggt, kul och trevligt ställe att vistas i. Men varför sitter reglage till stereo och växelspaken så konstigt placerade? Så synd!

Bilens eleganta och lite uppfordrande yttre höjer tveklöst förväntningarna på köregenskaperna och tankar går osökt till Peugeot 205 GTI - lätt bil med ärtig motor och massor av körglädje. Till att börja med är provkört exemplar som vi tidigare nämnt utrustad med minsta motorn, vilket tveklöst är för litet. Bilen är kort sagt undermotoriserad och får kämpa till och med på låga växlar för att orka med. Men, även bilar med lite effekt kan tack vare fint chassi vara underhållande på vägen. Problemet som blir väldigt uppenbart efter en stund bakom ratten är att man förväntar sig en "hot hatch" och DS3 är helt enkelt inte det. Chassisättningen är på tok för mjuk för att vara underhållande på kurvig väg och vid minsta ansats till bus bakom ratten blinkar ESP-lampan upprört i 20 sekunder, som om bilen skriker "Vad tar ni er till?!". Provkörd bil var begåvad med M+S däck som tyvärr inte heller hjälpte upp det hela, de gjorde bilen rent av otäck, tyvärr!

Fortfarande GTI-bilarnas anfader och konung.

Fortfarande GTI-bilarnas anfader och konung.

Bortsett från ovan är bilen helt ok, till och med ganska trevlig i stadstrafik. Det är dock i stadstrafik och på landsväg bilen hör hemma, i högt tempo på motorväg blir bilen svajig på grund av det mjuka chassit och känns faktiskt stundtals lite otäck, särskilt vid hårda inbromsningar då bakdelen vaggar på ett sätt som ingjuter allt annat än fortroende.

För god ordningsskull skall nämnas att förbrukningen under provkörningen låg på 0,62 vilket uppmättes över ca 20 mil. Körningen kan ses som ganska representativ för "blandad körning" då den innehöll landsväg, motorväg och stadskörning.

Priser för Citroën DS3 börjar på 149.900:-, för det får man en ganska komplett bil med god komfort och ok lågfartegenskaper. Detta att jämföra med t ex Mini One som börjar på 159.000:- med likvärdig utrustning men med betydligt bättre köregenskaper. Ingen av dessa två är med andra ord billiga småbilar och tyvärr möts inte förväntningarna ställda på DS3. Vi skall dock inte gå alltför hårt åt bilen för även om bilen inte riktigt levererade vad vi hoppats lämnades den tillbaka med ett leende, den har något som tilltalar - även om det är oklart exakt vad.

Rykten säger att DS skall knoppas av till eget märke, kan dock ej bekräftas ännu.

Rykten säger att DS skall knoppas av till eget märke, kan dock ej bekräftas ännu.

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: