REPOST: MotorApa provkör BMW 320d XDrive Touring

Då detta är en av våra mest lästa artiklar tänkte vi ge fler tillfälle att hitta och läsa den, så kära läsare, här kommer en repost av inlägget.

BMW har gett nuvarande generation av 3-serie epitetet "Vägvisaren", efter att ha spenderat endel tid med bilen får det nog tillstås att epitetet passar väldigt bra. 3-serien är verkligen något av en måttstock för segmentet. Konkurrerande C-klass börjar nu bli till åren och har i ärlighetens namn svårt att hänga med 3-serien som är en rakt igenom nyare och modernare bil.

Senaste generationen 3-serie, F30. Betydligt vassare och elegantare linjer än sin föregångare i MotorApas ögon.

Senaste generationen 3-serie, F30. Betydligt vassare och elegantare linjer än sin föregångare i MotorApas ögon.

Sportutförande medför denna frontspoiler.

Sportutförande medför denna frontspoiler.

Slående lik storebror 5-serie..

Slående lik storebror 5-serie..

Exemplaret vi provkör är en 320d XDrive Touring, bryter man ned modellbeteckningen betyder det att vi har en kombikaross med en två liters diesel radfyra på 184hk och BMWs fyrhjulsdriftsystem. Allt sedan 1987 då BMW släppte 325iX har fyrhjulsdrift erbjudits till 3-serien med undantag för tredje generationen, E36, som endast fanns med bakhjulsdrift.

Detta betyder 4WD när BMW skriver.

Detta betyder 4WD när BMW skriver.

Undertecknad har tidigare kört flertalet bakhjulsdrivna versioner av 3-serien och naturlig följdfråga blir givetvis, hur påverkar fyrhjulsdriften körupplevelsen? Chassie och drivlina i 3-serien är en mycket trevlig bekantskap - chassiet är förtroendeingivande och det är uppenbart att det är dimensionerat för betydligt större fartresurser än 184hk dieseln erbjuder. Tillsammans med den åttastegade automatlådan blir dessutom kraftöverföringen i det närmaste sömlös. Det är ett sant nöje att fälla pedalen mot golvet och manuellt växla automaten så att motorn hela tiden jobbar mellan 2000-3000 rpm - här finns rejält med mos och det låga varvtalet gör att accelerationen känns helt oansträngd.

Den åttastegade automatlådan är fantastisk! Konventionell automat borgar för bättre driftsäkerhet än konkurrenters dubbelkopplingslådor.

Den åttastegade automatlådan är fantastisk! Konventionell automat borgar för bättre driftsäkerhet än konkurrenters dubbelkopplingslådor.

1600 rpm i motorvägsfart är trevligt.

1600 rpm i motorvägsfart är trevligt. 3-serie har begåvats med temperaturmätare, tack för det!

184hk motorn är fullt tillräcklig för att ge bilen dugliga prestanda, 0-100 går på 7,7 sekunder med automatlåda. I bakhjulsdrivet utförande är detta även tillräckligt för att köra bilen på tvären om så önskas, och tack vare automatlådans lock-up funktion som faktiskt fungerar går det alldeles utmärkt även med automatlåda - det tackar vi för! Med fyrhjulsdrift blir dock effekten för låg om man vill ägna sig åt den typen av övningar - alternativt är den adaptiva fyrhjulsdriften för effektiv..

XDrive fungerar verkligen väldigt bra, accelerationen på grusväg känns närmast lika som på torr asfalt. Likaså naglas bilen fast på ett mycket effektivt sätt i kurvor. Provocerar man bilen är den relativt neutralstyrd för att sedan bryta ut i överstyrning - pålitligt och tryggt. En negativ inverkan fyrhjulsdriften har på bilen är förstås styrningen som inte riktigt känns lika "ren" som på de bakhjulsdrivna motsvarigheterna, det är nog dock ett pris de flesta kunder som väljer till XDrive gladeligen betalar för den förbättrade framkomligheten.

Provkörningsbilen är utrustad med linen "Sport" vilket bland annat innebär sportstolar, ett tillbehör som kan rekommenderas, de är toppklass vad gäller komfort! I övrigt medför det främst kosmetiska ändringar såsom en genomgående röd list i interiören, annan frontspoiler osv.

Överskådlig förarmiljö med god ergonomi.

Överskådlig förarmiljö med god ergonomi.

Gott om plats för två vuxna.

Gott om plats för två vuxna.

Stort bagageutrymme.

Stort bagageutrymme.

M-sportratten för osökt tankarna till Z8ans ratt, inte så dumt.

M-sportratten för osökt tankarna till Z8ans ratt, inte så dumt.

Med XDrive landar priset för en 320d Touring på 350 400 kr, en ansenlig summa pengar. Vill man därtill ha någon av de "lines" som erbjuds och automatlåda á 25 000 hamnar man snabbt på X3 pengar. Huruvida man sedan tycker om att sitta lite högre är förstås en smaksak men för undertecknad vore nog steget till X3 ett ganska naturligt sådant om man är ute efter bättre framkomlighet då en del av charmen ändå försvinner från 3-serien då fyrhjulsdriften adderas.

320d XDrive har en uppgiven förbrukning på 0,49L/mil, riktigt så snålt gick inte bilen under vår provkörning men väl 0,56 vilket får anses vara helt ok då provkörningars mönster skiljer sig något från vardagskörning.

Sammanfattningsvis är 3-serie en mycket trevlig bil men gärna spenderar långa körsträckor i - sätena är ypperliga, väl avstämt chassie och låg ljudnivå i kupén. Körmässigt är bilen bäst i bakhjulsdrivet utförande. Skall man klaga på något är det möjligen det högst intrusiva ljudet från radfyran vid kallstart, det känns allt annat är premium, det blir dock tack och lov bättre så snart motorn kommit upp i temperatur.

Den röda listen från interiören går igen på nyckeln, tjusig detalj!

Den röda listen från interiören går igen på nyckeln, tjusig detalj!

/MotorApa

4 Responses

  1. Will you post same articles to this blog? I`d like to read
    • admin
      Hi, thanks for your comment! We're not quite sure what you mean, are you refering to a re-post of the video you linked? If so, we are reluctant to use others editorial material in that sense. If we misunderstood, we apologize and ask for clarification. Kindly /MotorApa
  2. Can I give you a donate for future posting?
    • admin
      Hi, Of course! We accept donations in dogecoins. Thank you! With best regards// MotorApa

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: