MotorApa listar sina favoritbilar från gångna årtionden, 80-talet

"Vart tog du vägen, 80-talet?!" "87, 87, vart har du tagit vägen nu?" Som inbiten MotorApa handlar givetvis dessa välkända stofer om bilar och den fantastiska flora av häftiga bilar som fanns att tillgå under 80-talet. 80-talet var årtiondet då datorer började göra entré i bilvärlden på allvar, årtiondet då biltelefonen började integreras i inredningen och inte minst Grupp Bs årtionde.

Med alla dessa trumfkort på hand är det sannerligen inte svårt att välja ut några enstaka favoriter ur ett årtionde som presenterade storheter som Ferrari F40 och huserade legendarer som Lamborghini Countach, men vi har gjort ett tappert försök. Håll till godo!

5. Volvo 780

Synnerligen dyr, oerhört linjeskön och våldsamt törstig - Volvo 780 hade omedelbara förutsättningar att bli en riktig hit och en framtida klassiker. Tyvärr vågade inte Volvo riktigt släppa sargen och ta bilen till dess fulla potential vilket nog dessvärre blev dess fall. Enligt säkra källor på Volvo byggdes några exemplar av denna undersköna skapelse med V8 vilket naturligtvis hade varit rätt riggning för bilen. Dessvärre bestyckades bilen med PRVs V6 på 147 trötta hästar vilket gav bilen rent pinsamma prestanda, eller vad sägs om 0-100 km/h på 12,6 sekunder? Icke desto mindre är bilen fantastiskt snygg, handbyggd i Italien och ger uttryck för 80-talets essens.

volvo780

Volvo har ännu inte presterat en snyggare inredning än denna. Notera särskilt panelerna i masurbjörk.

volvo780

Linjeskön så det förslår!

blackw780ab

780 delade inga karossdelar med övrigt modellprogram även om det kanske kan se ut så för ett otränat öga.

 

4. Mercedes-Benz W126 S-klasse

80-talet var något av ett startskott för så kallade luxo barges, eller lyxpråmar om man så vill. Biltypen är fortsatt populär och MB S-klasse är väl fortsatt segmentets konung även om den är i gott sällskap av knivskarpa konkurrenter. W126 introducerades egentligen hösten 79 men då den tillverkades ända fram till 91 kvalificerar den i allra högsta grad som 80-talsbil enligt vår mening. Utöver ovan förklaring till varför W126 hamnar på listan är dess yttre attribut, den är så fantastiskt vacker! Men skönhet kommer inifrån brukar det heta, även så i detta fall. Vi låter bilderna nedan tala för sig själva. W126 fanns med en rad motoralternativ, från femcylindrig diesel, 300 SD, på 125 hk till värstingen 560, en 5,6 liters V8 på 300hk. Bilen erbjöds i tre karossutföranden, Standard, Lång hjulbas och Coup - SE, SEL och SEC.

MB W126 i Brabusutförande.

MB W126 i Brabusutförande.

 

3. Porsche 959

Porsche 959 kvalar in på egenskapen att den egentligen var den första raffinerade supersportbilen för gatbruk. Nu räckte det inte med att bara trimma bilen allt man orkade och sedan montera lite fräsiga vingar - Porsche gick verkligen till botten med detta! Bilen utrustades med justerbart chassi, fyrhjulsdriftsystem med variabel kraftfördelning och inte minst sekvensiella turbokompressorer vilket var en innovation. Allt detta tillsammans med en 2,8 liters boxersexa på 450 hk gav bilen hårresande prestande som körde ifrån det mesta konkurrenterna vid tiden kunde komma på. 0-100: 3,7 sekunder, 0-200 13 sekunder och kvartsmilen på 11,9 sekunder. Detta är siffror som 28 år senare fortfarande är respektingivande.

Porsche-959-RA-Cutaway-1920x1440

Inspector Gadgets bil...?

porsche-959-15

Snygg eller ful? Lite både och kanske..

Porsche-959-back_Fotor

 

2. Audi Sport Quattro

Audi Sport Quattro, ofta felaktigt refererad till som "Urquattro", är en ren homologiseringsbil för Grupp B rally vilket sammanfattningsvis innebär en sak: Den är väldigt snabb. Väldigt snabb. För att bilar skulle få delta i Grupp B rally var de tvunga att vara homologa med produktionsbilar vilket definierades av att 200 st minst byggts för gatbruk. Audi Sport Quattro byggdes i 220 exemplar och är idag en väldigt eftertraktad bil. Gatversionenen levererade 306 hk, 1300 kg och självklart fyrhjulsdrift vilket gjorde bilen ruskigt snabb. Exakt hur snabb ser ni i videon nedan.. Men som Trafikmagasinet så förträffligt informerar om var bilen inte bara snabb, utan framförallt dyr, närmare 700 000 SEK fick man langa fram för en Audi Sport Quattro vilket vid tiden var en smärre förmögenhet. Bilen har väldigt lite gemensamt med sin något mer beskedliga systerbil Audi Coupé. Karossen är huvudsakligen av komposit, hjulbasen är kortad vilket ger bilen dess säregna utseende och bilens drivlina, kylare med mera har stuvats om avsevärt för att förbättre viktfördelningen i bilen. Om Sport Quattro för gatbruk var en best var rallybilarna rena odjur som vägde in på 1090 kg och effekt väl över 600 hk. Audi Sport Quattro är för många en symbol för galenskapen som Grupp B representerade och därför har en given plats bland de 80-talsbilar vi tycker förtjänar hyllas.

sport quattro

Plysch, Recaro, Mätare och manuell låda, vad mer kan man önska i livet?

audi-sport-quattro-c699822092013015222_8

Den omisskänsligt breddade karossen och den kortade hjulbasen lämnar ingen motorentusiast oberörd.

 

 

audi_sport_quattro_6

Skönhet genom funktion.

1. Ferrari 288 GTO

Ännu en homologiseringsbil som dessvärre aldrig kom att delta i Grupp B som den de facto homologiserades för. O:et i GTO står nämligen för "Omologato" vilket betyder homologisering på italienska. 288 GTO tillverkades i 272 exemplar och är i likhet med Sport Quattro idag en mycket eftertraktad bil. 288 GTO bygger på 308 men på grund av den dubbla turbomatningen räknades cylindervolymen upp med faktor 1,4, därmed tvingades Ferrari minska cylindervolymen till 2,8 liter för att klara sig under 4 liter vilket var den övre gränsen för Grupp B. Gatversionen av 288 GTO hade en 2,85 liter V8 med dubbla turbo och en effekt på 400hk. Tack vare rörramskonstruktion och karosspaneler av komposit stannade vikten på 1160 kg. Som en följd av den väl tilltagna motoriseringen av bilen blev den första produktionsbil med en topphastighet på över 300 km/h. 288 GTO hamnade överst då det är en riktigt snygg bil med ett brutalt uttryck som ofta hamnar i skymundan för andra homologiseringsbilar från 80-talet, inte minst hamnar den i skuggan för F40 som den de facto är nära besläktad med. 288 GTO, hatten av för dig!

Ferrari 288 GTO

288 Evolozione såg faktiskt ut såhär. Fullständigt omåttligt cool! Visst anar man likhet med en annan legendar från Ferrari..?

288 Evolozione såg faktiskt ut såhär. Omåttligt cool! Visst anar man likhet med en annan legendar från Ferrari..?

1984 Ferrari 288 GTO

Notera den blottade transaxeln!

Notera den blottade transaxeln!

Missa inte de artiklar vi gjort om tidigare årtionden och missa framförallt inte kommande artiklar i serien!

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: