MotorApa långtestar Jaguar XF

Att bekanta sig med Jaguar XF är som att skaffa en kompis, en bästis närmare bestämt. Ja, bilen är bra. Den är faktiskt riktigt bra, även om nuvarande generation börjar gå in på sista versen. Jaguar XF gjorde entré 2007 och genomgick 2011 en större facelift där front, bakparti och motorlina uppdaterades. Utseendemässigt till det bättre enligt vår mening. Provkörd bil var i kombinationen svart lack med svart utökad läderinredning. Vanligen brukar jag inte vara någon större fantast av svarta inredningar men denhär gör sig faktiskt riktigt bra i svart. Den läderklädda instrumentpanelen och de mjuka läderfåtöljerna gör det lätt att trivas. Stolarna bjuder dessutom på helt fantastiska inställningsmöjligheter vilket gör att de flesta kroppstyper och former bör kunna hitta rätt. Möjligen hade en träpanel istället för "aluminium" varit önskvärt, men det finns på tillvalslistan så låt oss inte fästa någon större tonvikt vid avsaknaden av trä i detta engelska åkdon.

Jaguar XF

Visst hade det varit fint om några av träbitarna utanför hade hittat in i kupén..

Visst är det elegant!

Visst är det elegant?

Att Jaguar XF vill konkurrera med BMW 5-serie är tydligt då man studerar förarmiljöns layout - den uppdragna kardantunneln och den allmänna förarörienteringen är inte att ta miste på. Förarmiljön är så bra att man kan sammanfatta förarmiljön i att när man satt sig och börjat köra vill man aldrig komma fram. Man vill bara köra och köra och köra.

Här sitter man bra med stort B!

Här sitter man bra med stort B!

Men inte i bak, baksätet är faktiskt högst mediokert! Tarvas direktionsvagn rekommenderas XJ!

Men inte i bak, baksätet är faktiskt högst mediokert! Tarvas direktionsvagn rekommenderas XJ!

Provkörd bil var utrustad med sportpaket vilket medför tidigare nämnda stolar, kjolpaket och 19-tumsfälgar bland annat. Trots de stora fälgarna med låg profil på däcken går faktiskt bilen förvånansvärt mjukt och tyst, inte minsta tendens till stötighet eller hoppighet utan bilen för sig med en imponerande elegans. Det finns många många kul detaljer som verkligen talar till en motorentusiast - växelväljaren som flyter upp då tändningen slås på, att startknappen pulserar i rött likt hjärtslag då man stiger in i kupéen och luftventilerna som snurrar runt och stängs när bilen slås av. På det stora hela ligger kvalitetsintrycket på den nivå man kan förvänta sig av en lyxbilstillverkare. Det finns dock några små smolkar i bägaren, den ena är det digitala gränssnittet som inte riktigt känns så stilrent elegant som resten av bilen och värst av allt - kombiinstrumentet. Mätarna ser mer ut att höra hemma i en Ford, även om Jaguar lyxat till det med kromringar runt mätarna..

Kombiinstrumentet känns dessvärre inte helt premium.

Kombiinstrumentet känns dessvärre inte helt premium.

Hur är då bilen att köra? Den är väldigt bra. Den känns betydligt sportigare i sitt väsen än t ex BMW 5-serie och Mercedes E-klass vilket matchar bilens aura. När det svängar känns bilen förvånansvärt agil och nätt trots sin storlek och vikt på 1850 kg. Provkörd bil var en 2,2D vilket innebär en dieselfyra på 200 hk kopplad till en åttastegad låda. Och här har vi verkligen problemet med bilen, inte för att motor och låda är dåliga, tvärtom är kraftleveransen bra och fartresurserna fullt tillräckliga. Felet är den fundamentala missmatchen mellan motor och denhär bilens utstrålning. Denhär bilen behöver en V8, det bara är så. Som tur är, finns ju bilen med V8!

Snyggast i klassen? Ja, troligen.

Snyggast i klassen? Ja, troligen.

Snygg, snygg, snygg!

Snygg, snygg, snygg!

Bagaget rymmer t ex en kabinväska, en datorväska och en plastpåse. Det får vi se som godkänt i klassen.

Bagaget rymmer t ex en kabinväska, en datorväska, en stock snus och en plastpåse. Det får vi se som godkänt i klassen.

En oundviklig fråga blir ju givetvis när man nämner bilen tillsammans med BMW 5-serie - är den bättre än BMWn? Nja.. Till att börja med är bilen väldigt annorlunda i hela sin set-up vilket gör de två lite svåra att jämföra. Men om man ger ett försök ändå kan det sammanfattas i att bilen är inte bättre, men den har en närvaro och en utstrålning som 5-serie inte har. När man kör genom tätbebyggt område tittar folk efter bilen och ger uppskattande kommentarer. Det är väldigt få som gör efter en 5-serie anno 2015. Bilen är inte bättre på motorväg, den drar mer bränsle än motsvarande BMW och kostar 40.400 kronor mer i grundutförande.

Lite färdstatisktik. Datorn stämde bra med verkligheten enligt vår mening.

Lite färdstatisktik. Datorn stämde bra med verkligheten enligt vår mening.

Bara 20 mil till, snälla!

Bara 20 mil till, snälla! 1800 rpm i 130 km/h är riktigt trevligt.

Jaguar XF

Pianolacken håller väldigt hög finish!

Men det spelar ingen roll, jag vill ändå ha en. Fast med V8 givetvis..

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: