MotorApa drar i Opel Astras sista ryck!

Devisen att en bil aldrig är så bra som när den går ur produktion är något av en vedertagen sanning i bilbranschen då de brister som inte hittats under biltillverkares oerhört omfattande testning innan lansering av en bilmodell i regel är åtgärdade ungefär samtidigt som produktionen läggs ned och nästa generation tar vid.

Ja, den ser daterad ut och generationsbyte var på tiden!

Ja, den ser daterad ut och generationsbyte var på tiden!

Opel Astra står nu inför ett generationsskifte och modellen som introducerades 2009, generation J, fasas nu ut till förmån för generation K som introduceras som 2016 års modell. Sex år är i bilvärlden en relativt kort livslängd, kanske fanns det god anledning till det i detta fall? Låt oss återkomma till det.
De sista rycken för modellgenerationer får i regel tilläggsnamn som ”Final Edition”, ”Classic” med mera vilket indikerar att tillverkaren plockar på det mesta ur optionslistan och rear ut bilarna till förmånliga priser.
Testad bil i detta fall var bestyckad med ecoFLEX-motorn på 1,6 liter, med 110 hästkrafter och 260 Nm mellan 1700 och 2500 rpm, en typisk volymmodell med andra ord. Bränsleförbrukningen är uppgiven till smått otroliga 0,37 liter milen bland körning. Som alltid när väldigt låga förbrukningstal anges börjar man fundera på om de är otroliga som i imponerande eller otroliga som i osannolika. För att vara en fyrcylindrig dieselmotor är karaktären väldigt förfinad och dieselknattret på tomgång är förvånansvärt milt, även vid kallstart i -17. So far, so good med andra ord. 110 hästkrafter är 2016 ingen imponerande effektangivelse, men med en tjänstevikt på 1570 kg och många av hästkrafterna tillgängliga redan på låga varv upplevs bilen inte det minsta slö utan motoriseringen känns faktiskt ganska ”lagom” med avseende på tänkt användningsområde och chassikaraktär.

Har man inga särksilda krav på prestanda gör 110 hästarsdieseln jobbet helt ok!

Har man inga särksilda krav på prestanda gör 110 hästarsdieseln jobbet helt ok!

Displayen i kombiinstrumentet skvallrar obarmhärtigt om att bilen de facto är nästan sju år gammal, det känns kort sagt väldigt daterat och ser i det närmaste ut att höra hemma i första halvan av 90-talet om sanningen skall fram. På mittpanelen ståtar en skärm med desto högre upplösning, som väl främst är tänkt till GPS-navigator, men i de fall bilen saknar GPS blir skärmen ganska överflödig då det egentligen inte går att se något mer än vilket radiostation eller låt som spelas, synd!

astra

Fin skärm, synd att den inte går att använda till något vettigt utan GPS..

Provkörningen sträckte sig över cirka 85 mil varav många avverkas på motorväg vilket i många fall speglar hur tjänstebilsförare disponerar sina mil. Testad bil rullade på dubbfria friktionsdäck vilket naturligtvis gör sitt till ljudnivån som faktiskt var förvånansvärt låg. Överlag uppvisade bilen en komfort som överträffade förväntningarna i form av stolar, ljudnivå och allmänt välbefinnande bakom ratten. Vid provkörning rådde kall väderlek med temperaturer bitvis nedåt 20 minusgrader vilket gjorde att bilens värmepaket hade svårt att orka med och temperaturen fluktuerade ganska påtagligt i kupén. Vidare hade något fler inställningsmöjligheter av körposition varit önskvärt.

astra

Fler funktioner integrerade i huvudskärmen och färre knappar hade varit fint. USB-kontakt uppskattas vid längre körningar.

astra

Stor öppning och platt bagagegolv gör in- och utlastning enkel. Det var ett nöje att lägga i och ur datorväskan!

Framvagnen är väl avstämd och relativt kommunikativ medan bakvagnen upplevs som lite för mjuk och sladdrig vid provokation, en åkomma som drabbar många framhjulsdrivna bilar med en något simplare bakvagnskonstruktion. Styrningen är, likt hos de flesta moderna bilar, elektroassisterad vilket i många fall ger en väldigt diffus styrkänsla. I detta fall, väldigt diffus, bilen hade vunnit på en tyngre styrning. Generellt får man intrycket av att bilen mer fokuserar på transport snarare än körning, vilket i sig naturligtvis är en fråga om vilken preferens man har som förare.

astra

Snyggt och prydligt, om än något plastigt. Ljusår från konkurrenten Golf i kvalitetsintryck.

astra

Fönsterveven, en starkt hotad artefakt från 1900-talet.

astra

Jackhängaren fungerar på ett fullt tillfredställande sätt.

Opel Astra Sports Tourer säljs nu till kampanjpris 196.000 SEK, att jämföra med 226.500 SEK för motsvarande Golf kombi på ordinarie pris. Golfen är en nyare bil, och i alla avseenden en bättre bil. Men, prutmånen på utgående Astra torde vara närmast astranomisk? Ursäkta ordvitsen..

Vad blir då sammanfattningsvis utlåtandet om Opel Astra Sports Tourer? På det stora hela en trevlig bekantskap som går att köra riktigt snålt, 0,37 liter milen blandat är nog lite optimistiskt att hoppas på dock. Vill man göra ett klipp med fabriksgarantier och billigt bilägande, varför inte?

astra9

0,57 hävdar datorn, 0,63 hävdade verkligheten vid tankning – en skillnad på cirka fem liter över körd sträcka. Skärmen mellan mätarna imponerade nog inte 2009 heller..

astra

0,49 enligt dator vid något lugnare motorvägskörning. Fullt godkänd förbrukning m a p körning.

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: