Långtest Mini Cooper D 2012

Efter ca 23 månaders ägande och dryga 6000 tillryggalagda mil är det tveklöst dags för en rapport av det mycket rigorösa testet bilmodellen utsatts för.

Bilen i fråga köptes ny i februari 2012 och har som sagt gått strax över 6000 mil, en ansenlig årskörsträcka för en Mini med andra ord. Med en ny, tredje generations "New Mini", på ingång till våren törs vi sia om att begagnatpriserna på aktuell modell kommer gå ned och testet kommer således fungera utmärkt som en köpguide för köpare som penetrerar begagnat marknaden. Som alltid när bruksbil skall inhandlas är bilens driftsekonomi  högst intressant, vilken vi skall sammanställa senare.

Aktuell individ är utrustad med bland annat Chili-paket vilket får anses som något av ett måste, det inkluderar bland annat sportstolar, klima, läderratt, farthållare mm. Vidare är bilen även utrustad med tillvalet lasträcken vilket synnerligen ökat bilens praktikalitet vid transport av t ex långa paket eller skidor för den delen. Även farthållaren har varit en mycket uppskattad detalj då detta exemplar till skillnad från många andra Minis tillbringat stor andel av sina mil på motorväg och mindre inspirerande landsvägar.

Hur är då bilen att leva med dagligdags? Det bör inflikas här att bilen fungerat som pendlarbil och även som enda bil i ett hushåll om två. Faktum är att bilen har i alla avseenden varit till belåtenhet. Låt gå för att man som Miniägare tvingats hyra eller låna större bilar då skrymmande föremål skall transporteras men det kan knappast bilen ligga till last för då den har den storlek den har. Men med fällt baksäte går det in en hel del, t ex ett antal hundra kilo kakel och klinker..

Utöver daglig pendling har bilen även prövats vid långkörningar, många av dem med över 100 mils sträckkörning och tack vare en imponerande kursstabilitet, trots den låga vikten och hjulbasen, går det faktiskt riktigt bra! Låt gå för att väg- och däcksbrus kan upplevas som en smula påträngande och tröttande efter ett antal timmar men man måste hålla i åtanke att bilen inte är avsedd som en långpendlarbil. Efter 6-7 timmars sträckkörning upptäcker man även att en aning mer svankstöd nog inte vore så dumt.

På kurviga vägar och i stadsmiljö är bilen dock i sitt rätta element. Den låga vikten tillsammans med dieselmotorns vridstarka karaktär gör att bilen piper iväg snabbt vid rödljus och känns alert och smidig runt gathörn. Men det är först när man tar ut bilen på en kurvig väg som den verkligt kommer tillrätta - chassit är fenomenalt! Den hårda dämparsättningen och servoverkan som stängs av i fart är en fröjd tillsammans. Bilen är relativt neutralstyrd för att vara framhjulsdriven och överstyrning kan provoceras med hjälp av snabba gasuppsläpp - underhållande men samtidigt känns bilen trygg, det är lätt att hitta gränsen och hålla sig på rätt sida av den.

Kvaliteten har hittills varit god, och i ärlighetens namn är 6000 mil ingenting för en modern bil så snarare skulle man klassa kvaliteten som undermålig om svagheter redan börjat visa sig. Inredningen är efter två års brukande fortfarande helt intakt och likaså stolarnas lårstöd har inte blivit nedsuttna, låt gå för att undertecknad måhända är något mer rädd om sin bil än genomsnittet..

Något av en besvikelse är dock förbrukningsuppgifterna som är något optimistiska. Blandad förbrukning är uppgiven till 0,38L/mil och landsvägskörning skall gå att klara på 0,35L/mil, den senare mer riktig än det tidigare. Vid körning på landsväg i spannet 70-90 med farthållare och mycket god planering går det att köra bilen så snålt som 0,36L/milen över en längre sträcka. Att däremot köra bilen "blandat" på 0,38L/mil är nära nog en omöjlighet. Mellan tankningar har förbrukningen oftast hamnat mellan 0,44 och 0,51, sommar och vinter inräknade. Mellan tankningarna har det dock ofta varit en körning som bestått i stadskörning och motorväg, mindre fördelaktigt för bränsleförbrukningen med andra ord.

Är då detta en bil att rekommendera? Låt oss titta på siffrorna så får ni dra era egna slutsatser.

I exemplet nedan räknar vi med 6000 mil körda med en snittförbrukning på 0,45L/mil och ett bränslepris på 14,50kr/L. Försäkringen gäller för en 27-årig man boende i villa i medelstor svensk stad.

Uppskattad värdeminskning: 60 000
Kostnad bränsle: 39150
Kostnad försäkring: 8000
Kostnad däck 3000 (detta är en uppskattning då inget däckbyte ännu behövts)
Reparation 1000 (byte av glödlampor halvljus samt dimbakljus)
Service 0 (fri service upp till 6000 mil/3 år)
Total 111150

Milskostnaden blir då 18,53kr/mil över 6000 mils körning med en ny bil - med andra ord räcker t o m skatteavdraget för milersättning! Behåller man sedan bilen ytterligare ett år kommer milskostnaden kunna justeras ned ytterligare en smula då värdeminskningskurvan planar ut mer och mer i takt med att ålder och mil stiger.

För att ställa detta i proportion med något annat kan vi t ex jämföra med en Golf från 2006 för ca 50 000kr. Låt oss då räkna med en förbrukning på 0,75 och samma bränslepris då bensin och diesel kostar i stort sett samma.

Uppskattad värdeminskning: 10 000
Kostnad bränsle: 65250
Kostnad försäkring: 15000 (halvförsäkring)
Kostnad däck 6000 (låt oss anta att bilen inte levereras med nya däck)
Reparation&service 15000 (uppskattning, under förutsättning att inget större går sönder)
Skatt 3040

Total 114290

Detta ger alltså en milskostnad på 19,05kr/mil..

Mini Cooper D R56 2012. Här provkört exemplat komplett med mycket tuff mörk foliering på strålkastarna.

Mini Cooper D R56 2012. Här provkört exemplar, komplett med mycket tuff mörk foliering på strålkastarna.

Vilken bil tar ni?

/MotorApa

2 Responses

  1. Bra recension! Jag kommer följa er framåt och ser fram mot nya inlägg. Snygg blogg! www.PryloBil.se
    • admin
      Hej, Tack så mycket! Som du säkert redan upptäckt har vi mängder av provkörningar och artiklar på andra bilar att kika på här på MotorApa. Bloggen fylls löpande på med spännande nya inlägg. MVH/ Redaktionen på MotorApa

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: