Repost: Långtest: Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueEffinciency 4Matic

Dags för ytterligare en långtestrapport! Senast kikade vi på Mini Cooper D, nu har turen kommit till Mercedes GLK 220 CDI BlueEfficiency. Bryter man ned modellbeteckningen betyder det Geländewagen Luxus Kompaktklasse med 2,1 liters dieselfyra på 170 hk och och 400 Nm. I och med att bilen i fråga är en 4Matic, dvs fyrhjulsdriven, är motorn kopplat till en sjustegad konventionell automatlåda, benämnd 7G-Tronic.

Bilen har körts drygt 5100 mil över en period av ca 1½ år - en flitigt använd bil med andra ord. Hur har det då bilen varit att leva med? Sammanfattningsvis kan man säga att bilen varit en mycket trevlig bekantskap, men låt oss utveckla lite mer..

Testad individ, komplett med fullt AMG-paket. Dock vinterhjul monterade på bilden.

Testad individ, komplett med fullt AMG-paket. Dock vinterhjul monterade på bilden.

Enligt tillverkare Mercedes-Benz skall denna modell dra 0,69L/mil vid blandad körning vilket nog är en något optimistisk förbrukningsuppgift. Enligt färddatorn har bilen i fråga dragit 0,76L/mil över en mätsträcka på 3418,5 mil, det bör dock framhållas att bilen huvudsakligen rullat på motorväg, en typ av körning som drar betydligt mer bränsle än EU-cykeln. Att köra GLK i landsvägsfart på under 0,65 är inga problem och med planerad körning går det att pressa sig ned till uppgivna 0,59L/mil, men det bör snarare betraktas som en minimumförbrukning.

Långtidstest var ordet. Fullt godkänd förbrukning för en bil på knappa 2 ton.

Långtidstest var ordet. Fullt godkänd förbrukning för en bil på knappa 2 ton.

Komforten i GLK är inget kort om lysande, såväl i fram- som baksäte. Det är gott om plats och ljudnivån vid motorvägskörning är imponerande för biltypen, särskilt om man beaktar att denna individ rullat på 265 breda 20 tums AMG fälgar. Reglagens placering och intryck är väldigt Mercedes, de sitter där man förväntar sig och har man tidigare kört Mercedes finner man sig genast tillrätta. Tack och lov håller Mercedes fast vid sitt enspaksconcept, en uppskattat detalj hos återkommande köpare.

Drivlinan på 170 hk och sjustegad automat är en fin kombination, faktiskt så pass bra att växlingar oftast inte märks om man inte tittar på varvräknarnålen. Den tätstegade lådan medger tidiga växlingar vilket bidrar till ökad komfort i det avseendet att man slipper höra motorns knatter mer än nödvändigt. Fartresurserna är fullt tillräckliga i detta utförande, 0-100 utlovas på 8,8 sekunder och toppfart skall vara 205 km/h. Tyvärr har vi inga mätningar som kan bekräfta eller dementera nämnda uppgifter. Greppet och kursstabiliteten på vinterväglag med kombinationen av 4Matic och dubbdäck  är  mycket bra.

Om lite värre fartresurser önskas och djupa fickor finnes erbjuder Brabus sin "Widestar", 700hk sätter bra fart på ekipaget.

Om lite värre fartresurser önskas och djupa fickor finnes erbjuder Brabus sin "Widestar", 700hk sätter bra fart på ekipaget.

Som dragbil fungerar GLK utmärkt, tillåten släpvagnsvikt är 2400 kg med utökat B-kort eller BE-kort, men på grund av hög totaltvikt (2500 kg) blir det bara 1000 kg kvar utan behörighet högre än B. Dragförmågan räcker långt i GLK, den känns mycket stabil med släp och att dra maximal tillåten släpvagnsvikt klarar den utan problem.

Som byggd för att dra släp.

Som byggd för att dra släp.

Kvalitetsmässigt så har bilen hållit det man förväntar sig av en Mercedes - ingeting har gått sönder. Allt som har krävts är planerade servicar, precis som det ska vara.

För er som tvivlar på GLKs terrängegenskaper kommer nedan en liten video som demonstrerar att GLK har ett visst mått av Geländewagen i sin DNA.

Vad är då negativt med GLK? Skulle väl möjligtvis vara kostnaderna som är förenade med biltypen. Kostnader för däck, försäkring, skatt och inte minst värdeminskning blir påtagliga, det är väl förvisso något man kalkylerar med i förväg, men det är värt att nämnas.

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: