Långtest: BMW F10 520d

Då en av redaktörerna bytt sin Mini Cooper mot en BMW 520d och sedan december hunnit avverkar drygt 1000 mil i den är det hög tid för en rapport om hur milen upplevts. Till att börja med bör sägas att det var långt från självklart att valet skulle falla på 5-serie, internbenämning F10. Siktet var de facto inställt på BMW 3-serie, F30. Det var egentligen efter att ha provkört de två i anslutning till varandra som valets självklarhet utkristalliserade sig - det hela kokade i detta fall ned till en komfortfråga. Den längre hjulbasen, bilens extra tyngd och den fullständigt milsvida skillnaden i ljudnivå gör att BMW 5-serie helt enkelt är en väldigt mycket trevligare bil att åka i.

Skall jag välja en förtjänst som bilens främsta blir det tveklöst komforten. Åkupplevelsen är inget kort om fantastisk! Faktum är att jag inte kan dra mig till minnes att jag överhuvudtaget åkt i tystare bil, märk väl att detta inkluderar namnkunniga konkurrenter såsom Mercedes S-klass med flera.

Nuvarande generation av 5-serie finns tillgänglig i inte mindre än fyra karossutföranden; sedan, sedan lång hjulbas, touring samt Gran Turismo. F10 gjorde premiär som modellår 2010 och finns tillgänglig med följande motoralternativ:

BMW F07

BMW 5-serie Gran Turismo, F07. Här i Hamann-utförande

bmw f10 L

BMW F10 Sedan lång hjulbas. I Kina finns F10 endast tillgänglig med lång hjulbas.

bmw f11

BMW 5-serie touring, eller F11 om man så vill.

bmw f10

BMW 5-serie sedan, den snyggaste karossen enligt min mening.

Bensin:
520i - fyrcylindrig turbomotor 2 liter
523i - sexcylindrig sugmotor 3 liter
528i - sexcylindrig sugmotor 3 liter
528i - fyrcylindrig dubbelturbo motor 2 liter
535i - sexcylindrig dubbelturbo 3 liter
550i - åttacylindrig dubbelturbo 4,4 liter
Active Hybrid - sexcylindrig dubbelturbomotor 3 liter samt elmotor

Diesel:
518d - fyrcylindrig turbomotor 2 liter
520d - fyrcylindrig turbomotor 2 liter
525d - sexcylindrig turbomotor 3 liter
525d - fyrcylindrig dubbelturbomotor 2 liter
530d - sexcylindrig dubbeltubomotor 3 liter
535d - sexcylindrig dubbelturbomotor 3 liter
550d - sexcylindrig trippelturbomotor 3 liter

I Sverige och Europa är 520d den solklara volymmodellen, 184hk i en bil av 5-series storlek kan låta lite i underkant men faktum är att bilen på inga vis upplevs som undermotoriserad. Turbodieseln är fantastiskt agil och gör sig egentligen mest påmind på tomgång då dieselns knatter letar sig in även i 5-series omsorgfullt ljuddämpade kupé.

Jag har läst på flertalet ställen att andra motorjournalister upplever bilen som klumpig i stadstrafik men det tycker jag kan avfärdas som dravel kort och gott på grund av att det är en stor bil. Bilen är stor, ja. Men det är ungefär lika relevant som att påpeka att en Nissan Note är bullrig på motorväg. 5-series habitat är inte trånga gränder och fickparkeringar, det är att rulla över vidsträckta motorvägar och landsvägar - där hör bilen hemma!
Har vid detta lag vid flertal tillfällen kört 100 mil på en dag i bilen utan att bli trött. Körställningen, den fantastiska fjädringskomforten, bilens kursstabilitet och inte minst en väldigt bra ljudanläggning gör att milen passerar nära på obemärkt. Ytterligare en detalj som gör att bilen lämpar sig väldigt bra för långresor är räckvidden, det är inga som helst problem att köra 110 mil på en tank vilket sparar tid då långa sträckor skall avverkas.

Då bilen endast rullat dryga 1000 mil hittils finns inga service eller reparationskostnader att rapportera om ännu, detta återstår att rapportera om i takt med att räkningarna trillar in.

520d sedan har en uppgiven förbrukning på 0,48l/mil enligt EU-norm vilket kan anses som en smula optimistiskt för "blandad körning". En av färddatorerna har ej nollats under min ägo och visar nu på 0,56l/mil mätt över drygt 1000 mil. Den körningen består dock främst av stads- och motorvägskörning vilket naturligt resulterar i en något högre förbrukning. Märk väl dock att med farthållaren på 110km/h klarar man sig utan några som helst bekymmer på under 0,45l/milen, har t o m varit nere på 0,42l/milen vid 110km/h körning. Det är imponerande för en bil på ca 1810kg!

Ovan mätt över nedan rutt.

Ovan mätt över nedan rutt. Mestadels motorväg, varav ca 80 mil i Danmark vilket innebär 130 km/h.

ca 80 av milen avverkades i 130 km/h, Dansk motorväg.

ca 80 av milen avverkades i 130 km/h, Dansk motorväg.

Skall jag anmärka på något i bilen är det möjligen att jag inte kryssade i tillvalet för v8 på 450hk, det hade varit väldigt trevligt. Överlag tror jag bilen upplevs som trevligare med bensinmotor faktiskt.

Ja tack!

Ja tack!

/MotorApa

2 Responses

  1. Viktor R
    "530d – sexcylindrig dubbeltubomotor 3 liter" Singelturbo! inte dubbel. "535i – sexcylindrig dubbelturbo 3 liter" Nya n55 motorn, singelturbo inte dubbel, dock twinscroll. "528i – fyrcylindrig dubbelturbo motor 2 liter" singelturbo inte dubbel, dock twinscroll. "184hk i en bil av 5-series storlek kan låta lite i underkant" 190hk efter 2014 (facelift)
    • admin
      Hej Viktor, tack för din kommentar! Skall korrigera dessa faktafel. Testet avser dock pre-facelift, dvs 184hk. MVH MotorApa

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: