Långtest av BMW 118d F20

Elegant interiör

Elegant interiör

 

Efter 6000 mil i en BMW F20 118d har det blivit dags att sammanfatta intrycken och dessutom ge dig läsare lite tips på hur du skall speca din 1-Serie vid beställning av ny bil!

BMW 118d ext 1

Vi kan börja med att konstatera att detta är en helt fantastisk bil för någon som gillar bilar och bilkörning. Den är helt unik i den aspekten att det är en ekonomisk bakhjulsdriven bil med fin viktfördelning i praktiskt halvkombiformat i Golfstorlek! Vad vi förstått kommer nästa generation 1-serie att bli framhjulsdriven vilket känns oerhört tråkigt, den kund som i framtiden vill köpa bakhjulsdrivet kommer att få gå upp till 3-serie, Lexus IS, Mercedes C, Jaguar XE alternativt gå ned i storlek och köpa en GT86/BRZ.

BMW 118d ext 2

BMWs nuvarande version av 1-serien finns som både 3- och 5-dörrars, med bensin- och dieselmotorer med varierande prestanda. Valet för den här motorapan föll på 118d med 143hk, ett val som gav en bra balans mellan prestanda, bränsleekonomi och inköpspris. Med detta motoralternativ gör bilen 0-100 km/h på 8,9 sek, toppar 212 km/h och har en uppgiven förbrukning på 0,45 liter per mil. 120d erbjuder samma förbrukning men högre prestanda och för den som önskar mycket höga dieselprestanda finns 125d som faktiskt bara har marginellt högre förbrukning. 1-serien toppas av fantastiska M135i som erbjuder rena sportbilsprestanda till ett i sammanhanget rätt så överkomligt pris.

Invändigt har bilen mycket god förarergonomi på typiskt BMW-manér, allt sitter där man förväntar sig att det ska sitta. Kvalitetskänslan i materialvalen är klassledande och komforten bra med för biltypen behaglig ljudnivå vid färd. Den version av iDrive som finns i nuvarande BMW är mycket intuitiv och lättjobbad med snygg grafik i skärmen. Bluetooth interface, stereo och övriga fordinsinställningar fungerar helt perfekt genom iDrive! Baksätet är delbart och fällbart som standard vilket skänker flexibilitet åt bagagerummet. 4 vuxna åker bra i bilen men med 5 personer blir det tight i baksätet. Barnvagn ryms utan vidare i bagageutrymmet och babyskydd kan monteras med bälte eller isofix både fram och bak. Vi är övertygade om att många mindre familjer klarar sig utmärkt med en bil i Golfklassen, t.ex en BMW 1-serie.

BeSafe iziGo babyskydd monterat med bälte på en av platserna bak. Tre vuxna samt ett barn i babyskydd kan ledigt färdas i en 1-serie.

BeSafe iziGo babyskydd monterat med bälte på en av platserna bak. Tre vuxna samt ett barn i babyskydd kan ledigt färdas i en 1-serie.

En Bugaboo Cameleon 3 med liggdel får utan vidare plats i bagageutrymmet. Fyra st matkassar hade kunnat stå intill.

En Bugaboo Cameleon 3 med liggdel får utan vidare plats i bagageutrymmet. Fyra st matkassar hade kunnat stå intill.

Att köra är bilen riktigt bra. Lagom kort hjulbas, bra viktfördelning och bakhjulsdrift är ju som ni känner till helt klart rätt recept för att bygga en körglad bil. Styrningen är lagom rapp och mycket behaglig tack vare bakhjulsdriften. Köregenskaperna kommer dessutom verkligen till sin rätt på vintern, mycket underhållande. För att fördjupa oss ytterligare lite i bakhjulsdriften i denna bil bör nämnas att mekanisk diffrentialbroms inte erbjuds i 1-serien, den är med andra ord inte rätt bil för de allra värsta driftinghuliganerna.

Vad gäller standardchassit så har det en mycket bra avvägning mellan sport och komfort, det passar föraren som använder bilen som bruksbil men som stundtals kör bilen aktivt. Den är riktigt trevlig att köra aktivt med på kurviga småvägar. För den som avser köra bilen mycket hårt skall större fälgar än 16-tummarna samt ett sänkt sportchassi dock väljas. Motorkaraktären i en rak fyrcylindrig diesel är vad den är, BMW´s 2 liters diesel är inget undantag. Den gör sitt jobb och levererar riktigt bra klipp i mellanregistret och på lågvarv, men den låter inget kul.

Om vi kikar på ekonomin kan vi konstatera att bilen dragit 0,51 liter per mil mellan tankningarna, varit befriad från fordonsskatt samt haft fri service. Andrahandsvärdet på denna snåla dieselbil lär dessutom vara riktigt bra. Totalekonomin är med andra ord bra i BMW 118d. För att återgå till förbrukningen bör vi kanske flika in att det inte är omöjligt att köra på 0,45 liter/mil blandat men nästan, det vill till att man verkligen anstränger sig. På långkörningar går det dock att komma ned mycket lågt, här följer två exempel på förbrukningssiffror som uppnåtts. Exempel 1: 10 mil landsväg: 0,38 liter/mil. Exempel 2: ca 45 mil landsväg samt motorväg där farten aldrig tilläts överstiga 105 km/h: 0,42 liter/mil.

Det har inte bara varit inom områdena köregenskaper, kvalitetskänsla och ekonomi som denna BMW 118d excellerat. Driftsäkerheten har varit 100 procentig i ur och skur. Inga problem överhuvudtaget har uppstått under de 6000 mil som bilen körts och det enda slitage som kunnat uppdagas är ett par små stenskott, invändigt är bilen precis lika fin som när den lämnade bandet.

Att tänka på vid beställning av ny BMW 1-serie F20/F21:

Snyggaste lacken heter Karmosinröd och ingår som en av tre kostnadsfria solidlacker (svart och vit finns också), välj den: få en snygg bil och spara många tusenlappar.

Om du inte valt en av de starkare motorerna så klarar du dig långt med 16-tumsfälgar, de ger helt OK prestanda även vid aktiv körning, de är överkomliga i pris och det blir billigt vid däckbyte.

Om finanserna tillåter:

Välj sportstolar istället för standardsolarna, de har fler inställningsmöjligheter och du sitter därmed bättre. Dessutom lite bättre sidostöd vid aktivare körning.

Välj det dyrare bluetooth interfacet, annars kan du inte streama ljud från musikenheter utan måste jacka in dessa via aux-ingången vilket är surt. Det billigaste bluetooth interfacet som ingår i drive comfort paketet ger bara handsfreefunktionalitet för mobiltelefon.

Välj belysningspaket, läslampor eller lampa vid sminkspegel är märkligt nog inte standard. Det är irriterande att upptäcka efter att man tagit leverans av bilen.

Välj xenonstrålkastare. Sverige är mörkt på vintern och du kommer vilja ha så bra ljus som möjligt.

Karmosinröd lack passar in fint i höstlandskapet

Karmosinröd lack passar in fint i höstlandskapet

Om finanserna tillåter ytterligare utsvävningar.

Överväg på allvar att beställa fabriksmonterad navigation. Bilen har ändå en skärm, det känns B och är jobbigt att ha med sig ytterligare en lös GPS.

Välj lite dyrare ljud, det gör underverk om du kör långt och gillar att lyssna på musik.

Välj läderklädsel för en mer exklusiv känsla, det blir en helt annan bil.

Skaffa dragkrok, ett underskattat tillbehör. Har du drag har du en bil som fungerar till det mesta.

Slutligen: köp så stark motor du har råd med

Hoppas att ni fått lite mer kött på benen inför inköp av ny 1-serie!

// MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: