California Dreaming

Mustang V6 Convertible
Image

Sedan Ford under år 2005 introducerade den femte generationen Mustang med läcker retrodesign har modellen stått i rampljuset i mer eller mindre omfattning hos motorpressen. Snygg design, utstrålning, vettiga utrymmen och möjligheten att välja mellan V6 och ett par olika V8-alternativ tillsammans med bakhjulsdrift har gjort bilen populär hos människor som gillar bilar.

2010 gjordes en omfattande revidering av den femte generationens Ford Mustang då stora exteriöra och interiöra förändringar gjordes med höjt kvalitetsintryck som följd. Den nuvarande bilen räknas trots omfattande förändringar som femte generationen. 2011 kom nya mycket intressanta motoralternativ då en ny 302 cui V8 (5,0 liter) och en ny aluminium V6 med 305 hk introducerades.

2013 fick den senaste generationen av Ford Mustang en uppdatering med bland annat nya strålkastarinsatser och bakljus med LED teknik.

Image

“Sequential LED tail lights”

Mustangen som för den här artikeln körs på klassiska vägsträckor i USA är en cabriolet i basversion med 3,7l V6.

Drivlina
Mustang convertible är redan i basversion en riktigt snygg karismatisk bil med potent V6 och bakhjulsdrift. En kombination som de flesta bilentusiaster nog har rätt så svårt att inte tycka om, även om det kanske är lite gammalmodigt med stel bakaxel.

Den nya V6an i aluminium är relativt högvarvig, rödmarkeringen börjar vid 7 000 rpm och ljudet läckert med racig metalliskt klang. Motorn går mycket tyst och lent när den inte belastas men ryter ordentligt vid gaspådrag. En smolk i bägaren är den sexväxlade automatlådan som helt enkelt inte är tillräckligt tätstegad, det innebär vid lite mer aktiv körning att bilen inte är tillräckligt på tårna och tappar en hel del flås vid varje uppväxling. Välj den 6 växlade manuella lådan istället! Med manuell låda fixar bilen 0-60 mph på ca 6 sekunder. MotorApa demonstrerar accelerationen med automatlåda i klippet nedan:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ZqbrXFzsepQ&w=420&h=315]

Vägegenskaper
Vägegenskaperna är trevliga på det stora hela. Bilen kan köras aktivt men är lite väl mjuk när man gasar på lite på kurviga vägar. Det går dock att beställa sin Mustang V6 med performance package innebärande annan slutväxel, hårdare fjädring, fjäderbensstag, grövre krängningshämmare, bättre bromsar och 19-tumsfälgar med bättre och bredare däck.

Image

Jo, det finns faktiskt kurviga vägar i USA

Bilen är som sagt ”komfortinriktad” i sin chassisättning i basutförande vilket inte lär få någon förare att vilja pressa på ordentligt på bergsvägar men bilen rullar tyst och bekvämt. Den känns avslappnad att köra och är konsekvent i sitt väguppträdande. Styrningen lämnar en hel del övrigt att önska hos den aktiva föraren, den är helt enkelt inte tillräckligt rapp. En kul detalj är dock att styrningens motstånd kan ställas i flera lägen.

Image

Mustang cabriolet gjorde sig bra på klassiska Pacific Coast Highway One

Innerutrymmen
Bra komfort med sköna stolar och tyst gång. Tydlig och snygg instrumentering. Kvalitetskänslan är OK med hänsyn till bilens pris. Stort plus för rejält bagageutrymme som inte påverkas när taket fälls ned. De goda innerutrymmena gör Mustangen mycket lätt att leva med i vardagen. Standardutrustningen omfattar bland annat farthållare, stereo, A/C, färddator, elhissar och elspeglar. För den som söker lite mer lyx med bland annat läderklädsel och större stereo finns premiumpaketet att beställa till.

Allmänt omdöme
Snygg, full av utstrålning och relativt snabb redan i basversion. Dessutom bränslesnål (0,85-0,9 l/mil i testförbrukning) och med rymlig interiör.

Ford Mustang Convertible i snikversion må ha sina tillkortakommanden men erbjuder på det stora hela en härlig upplevelse för bilentusiasten. En riktig head turner som gör sig perfekt med taket nere under årets varma månader.

Ford Mustang säljs inte genom Fords återförsäljarnät i Sverige utan får beställas genom andra bilfirmor som sysslar med import.

Image

Solnedgång över Kaliforniens kust mot stilla havet efter en dag med nedcabbad cruising med Mustang V6 Convertible

Image

Image

Image

Jodå, det kan vara för bra väder för att köra nedcabbat på sommaren. Magiska Death Valley levererar över 50 grader Celsius.

Så vad tycker ni läsare? Skulle ni välja en Ford Mustang om ni var ute efter en rimligt prissatt cabriolet med bra prestanda?

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: