BMW i3 1 BMW i3 2

I BMWs program finns sedan tidigare bensin/elhybriderna Active Hybride 3 och 5, dessa är som ni säkert gissat hybridversioner av 3serien och 5 serien. BMW har fortsatt satsningen på elbilar och elhybrider och senaste året har i3 lanserats som är en elbil i kompakt format samt i8 som är en prestandaorienterad pluginhybrid.

Drivlinan i i3 består av en elmotor på 170hk och 250 Nm som får kraft från ett batteri av litium jon-typ, samma typ som i Toyotas Prius Plug-in som ger i3 en räckvidd om ca 13-16 mil på en laddning. Som tillval finns dock något som kallas för range extender, som ökar räckvidden till mellan 24 och 30 mil. Range extender är en liten bensinmotor som genererar el när batteriet är slut.

Vikten är 1195 kg vilket ger bra prestanda, 0-100 går på 7,2 sekunder! Väljer man tillvalet range extender ökar dock vikten till 1315 kg och 0-100 går i stället på 7,9 sekunder.

Anledningen till att i3 är relativt lätt är att den har en mycket annorlunda uppbyggnad jämfört med konventionella moderna bilar med självbärande kaross. Den är nämligen uppbyggd av två moduler. Den undre kallas för ”Drivemodul” och innehåller batteriet som är placerat längst ned i modulens golv för att sänka tyngdpunkten och ge bättre viktfördelning, i drivemodulen återfinns även hjulupphängningar och samtliga drivlinekomponenter.  Drivning sker på bakhjulen och om bilen har tillvalet range extender är denna placerad mellan bakhjulen.

BMW i3 modul

Den övre modulen är passagerarcellen som är byggd i kolfiber för att hålla både vikt och tyngdpunkt nere. Kolfibern är helt frilagd på en hel del ställen i bilen, bland annat på de breda trösklarna och unt öppningen till bagageluckan.

BMW i3 passagerarcell

Interiören är spännande med lite ovana materialval på sina håll, dock ges ett bra kvalitetsintryck rakt igenom och BMW-föraren känner helt klart igen sig från andra modeller när det gäller formspråk. Kupén känns rymlig men värt att nämna är att baksätet är tvåsitsigt och att bagagerumsgolvet är högt på grund av bilens konstruktion dock finns ett extra bagageutrymme fram under det som på bilar med frontmotor benämns som motorhuv.

BMW i3 int 1 BMW i3 int 2

I samband med att en av Motoraporna letar bil fick vi tillsammans med en säljare möjligheten att köra en sväng i i3. Vi kan konstatera att bilen har bra styrning och chassi samt riktigt rapp acceleration. Körglädjen finns där helt klart och i3 upplevs som givande att köra även för en bilintresserad person. Bilen rullar i princip ljudlöst i låga farter men blir rejält brusig i motorvägsfart.

Något ovant i början är den kraftiga bromskraftregenereringen vid gasuppsläpp, när man vant sig behöver man knappt använda bromsen vid planerad körning. Vid fullgasacceleration hörs faktiskt elmotorn en del i början vilket ger lite av en futuristisk känsla.

Sammanfattningsvis är i3 ett intressant alternativ både som stadsbil och pendlarbil. Dock under förutsättning att man har någonstans att ladda bilen samt att man inte gör långkörningar.

Pris:  339 900 SEK, 375 900 SEK med range extender
Vikt: 1195 kg
0-100 km/h: 7,2 sekunder
Toppfart km/h: 150, begränsad

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: