Även “ocoola” biltillverkare släpper ibland coola bilar!

Vi har tidigare listat några av våra favoritbilar från gågna årtionden och tänkte följa upp denna artikelserie med att ta upp några bilar som har något alldeles extra. Det speciella med dem är att de är från tillverkare som man traditionellt kanske inte förknippar med uppseendeväckande bilar.

Volvo 850 T-5R
1995 släppte Volvo en upphottad variant av 855 T-5 med tillägget "R" vilket innebar att effekten lyfts från 225hk till 240hk och modellen fick ett eget kjolpaket och inte minst en högst  iögonfallande lack, som gav bilen smeknamnet "T-Gul". Bilen hade en toppfart på 240 km/h vilket var det snabbaste Sverige hade producerat dittills. Endast 2500 exemplar rullade av bandet och satsningen blev en stor framgång för Volvo. Faktum var att Volvo följde upp framgången 1996 med att lansera 850R, med ytterligare 10hk. Även om 850R också var en uppseendeväckande bil med stor närvaro kommer T-5R alltid anses som ett strå vassare hos samlare och entusiaster.

1995 års absolut våta dröm i Sverige.

1995 års absolut våta dröm i Sverige.

Volvo 850 T-5R

Ja, den är faktiskt riktigt cool, även 2014.

Lotus Omega /Lotus Carlton
Opel är vanligen inte det första märke man tänker på då man talar om häftiga bilar, men, även Opel har ett äss i rockärmen. 1989 presenterades en Omega med en spec något utöver det vanliga. Modellen utvecklades i samarbete med Lotus, därav namnet. Motor och drivlina fick en översyn av Lotus vilket resulterade i att slagvolymen ökade från 3.o liter till 3.6 liter, förseddes med två turboaggregat och pumpade ur sig 382 hk! Detta att jämföra med BMW M5 E34 som debuterade samma år, vars effekt stannade på blygsamma 315 hk. Omegan var med andra ord ett veritibelt monster med prestanda som än idag är respektingivande; 0-100 på 5,3 sekunder, 0-160 på 11,5 och en toppfart på 300 km/h! Medan andra tyska biltillverkare vid tiden redan börjat begränsa sina bilar till 250 km/h, struntade dock Opel i det högaktningsfullt, det skall de ha respekt för!

Andra spännande detaljer är att bilen förseddes med en bromsad bakaxel från Holden och sexväxlad låda från Corvette ZR1.
Då bilen är ovanlig är den idag eftertraktad bland samlare, råkar du sitta på en kan du räkna med en god värdeutveckling..

Lotus Omega

Opels prime - inget förr eller senare har sett bättre ut eller haft mer närvaro.

opel-lotus-omega

Går bevisligen fort..

lotus omega

382 hk sätter bra fart på bakhjulen..

lotus-omega-05

Elak, elakare, Lotus Omega.

Renault Safrane Bi-Turbo
Mitt imellan ovan bilar, 1994, kom Renault med en värstingversion av deras stora sedan Safrane, nämligen "Bi-Turbo". Drivlinan var en, som namnet antyder, dubbelturbomatad sexa på 3.0 liter kopplat till fyrhjulsdrift, en inte helt vanlig konstellation för Renault. Faktum är att konstellationen mycket effekt ur en tvärställd motor och fyrhjulsdrift var så ovanlig att inga automatlådor fanns som passade, därför erbjöds Safrane Biturbo endast med manuell växellåda. Endel menar att just detta kan ha varit en av anledningarna till att bilen inte blev någon större framgång, endast 806 exemplar tillverkades.
Med sinda 262 hästar, ruskigt snygga linjer och helt fantastiska interiör hör dock bilen tveklöst hemma på denna lista!

biturbo

Trä, läder OCH telefon. Allt för att trivas och ta emot viktiga telefonsamtal.

Safrane Biturbo

En av våra absoluta formfavoriter!

safrane biturbo

 

/MotorApa

 

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: