MotorApa på Berlin Formula E

Lördag 23e maj gick åttonde rundan av totalt elva i Formula E-serien. Formula E går första säsongen nu och intresset har varit stort, FIA har redan annonserat att det kommer köras även nästa år, då med något friare reglementen än i år avseende drivlina och systemintegration. Formula E är nu en helt homologiserad tävlingsklass vilket innebär att alla bilar är likadana med exakt samma specifikation. Bilarnas chassie är byggt av Italienska Dallara i kolfiber och aluminium, systemintegration står Renault för och drivlinan kommer från namnkunniga McLaren. Bilarna har en minimumvikt av 896kg inräknat 320kg batterier och en effekt på maximalt 200 kW, dvs 272 hk. I likethet med andra formelklasser används mer effekt vid kvalen än vid loppen, skillnaden är dock att effekten är exakt lika för alla - nämligen just 200 kW under träning och kval medan effekten begränsas till 150 kW, ca 204 hk,  under loppen.

Lättillgänglig info om bilarna fanns i E-motion loungen - bekvämt.

Lättillgänglig info om bilarna fanns i E-motion loungen - bekvämt.

Fanboost
En kul utjämningsfunktion i tävlingsklassen är "Fan Boost" vilket innebär att den förare som innan loppet fått flest röster via en elektronisk omröstning från publiken får 30 kW extra att disponera under fem sekunder i loppet. Detta är en detalj som teamen alltid måste ha med i beräkningen, inte minst främjar den god PR från stallen och god sportslighet bland förarna då denna effektökning kan vara skillnad mellan pallplats eller inte. I tillägg till detta delas även mästerskapspoäng ut till den förare som under loppet sätter snabbaste varvtiden.

FANBOOSTED!

FANBOOSTED!

Miljö
Hela Formula E är givetvis något av ett "statement" från FIAs sida som ofta får utstå endel kritik för bristande miljöhänsyn. Till att börja med drivs bilarna av el vilket ju givetvis innebär eliminerade direkta utsläpp, men ju mer man läser om Formula E och hela cirkusen kring det förstår man att miljötänkande de facto är ganska utpräglat i hela konceptet. Istället för att plugga in bilarna och ladda dem direkt från det lokala elnätet laddas de av två stycken generatorset som följer med turnén från början till slut. Anledningarna till detta är givetvis flera, men en av dem är att på så vis kan det garanteras att bilarnas ström kommer från förnyelsebar källa - nämligen glycerin. Glycerin är en restprodukt från tillverkning av biodiesel som visat sig fungera alldeles utmärkt som bränsle det med. Inte nog med att det brinner, det är i det närmaste avgas och luktfritt, samt självfallet helt CO-neutralt.

IMG_6699 (600x800)

Hör och häpna, men även tillhörande uppvisning i FMX och Trail var eldriven!

Gissa drivmedlet..

Gissa drivmedlet..

Även miljön som i ambiensen var fantastisk! Loppet var förlagt till Tempelhof flygfält.

Även miljön som i ambiencen var fantastisk! Loppet var förlagt till Tempelhof flygfält.

Däcken
En annan väldigt intressant och avgörande miljöfaktor i Formula E är däcken som fått en väldigt central roll i tävlingsklassen. Till skillnad från de flesta tävlingsklasser är däcken väldigt sparsamt distribuerade - nämligen en uppsättning med ett reservhjul per bil. Då inga däcksbyten medges och racen skall kunna köras på full effekt i ca 30 minuter krävs två bilar per förare - med andra ord krävs ett depåstopp trots att det varken går att tanka eller är tillåtet att byta däck. Det är alltså ett egentligen "onödigt" depåstopp, men det tillför ytterligare ett moment i racingen vilket ökar spänningen och ger förarna chans att hämta in förlorad tid mot framförvarande bil. Varje stall tilldelas sålunda 10 kompletta hjul som tillhandahålls av Michelin i början av tävlingshelgen - för att säkerställa att stallen lämar tillbaka samma hjul de blev tilldelade är alla däck märkta med ett mikrochip med ett unikt ID-nummer.

Här någonstans återfinns mikrochipen med däckens unika ID-nummer.

Här någonstans återfinns mikrochipen med däckens unika ID-nummer.

Stolt produktchef efter teknisk genomgång av däcken.

Stolt produktchef efter teknisk genomgång av däcken.

Då Michelin vann upphandlingen om att leverera däck till FIA Formula E fanns ännu ingen bil att testa på och det var cirka fem månader kvar till första tävlingen. Det enda de hade att hålla sig i var att FIA bestämt att hjulen skulle vara 18 tum och mönstrade.. Har man någon gång jobbat med produktutveckling förstår man att detta milt uttryckt är en utmaning. Anledningen till att det förutbestämts att däcken skall vara mönstrade och 18 tum är att de på så vis hamnar ganska nära den däcksdimension som ofta standardmonteras på gatbilar. Detta har en rad fördelar - bland annat kan Michelin överföra utvecklingsmetod och förvärvad kunskap till utveckling av nästa generations energisnåla gatdäck. På grund av bristande tillgång på bil samt väldigt snäv tidsram har Michelin tagit fram däcket helt med hjälp av simuleringar, faktiskt så framgångsrikt att vid våt vägbana går varvtiderna ned endast ca 10%. Utöver det faktum att 18 tum numer är en väldigt vanlig däcksdimension på gatbilar visade sig även vald diameter ge det lägsta rullmotståndet - mindre energiförbrukning i bilarna - mindre batterier - mindre massa att transportera jorden runt - mindre utsläpp. Som tidigare konstaterat präglas tävlingklassen i de flesta avseenden av ett närvarande miljötänkande vilket känns upplyftande och ger löfte om hållbar utveckling för motorsport.

Däck och fälgar speciellt utvecklade just för denna klass

Däck och fälgar speciellt utvecklade just för denna klass

Här försiggår nog en sista justering av hjulvinklar..

Här försiggår nog en sista justering av hjulvinklar..

Racingen
Då batterierna i dagsläget är den begränsande faktorn för bilarnas effekt och räckvidd läggs banorna i serien ganska "knixiga" och trånga - tankegången är naturligtvis att det skall ge intensiv racing då bilarnas framfart på raksträckor framstår som ganska beskedlig med topphastigheter på ca 230 km/h, lägg därtill avsaknaden av motorljud. Tanken är naturligtvis god och racingen är intensiv där förarna verkligen tvingas ta de chanser de får, som åskådare hade jag dock önskat något bredare bana med lite mer manöverutrymme för förarna, jag tror det hade gett ytterligare lite mer spänning i loppet.

Det gällde att vara med om man ville fånga dem på bild då inget ljud varnade om deras ankomst..

Det gällde att vara med om man ville fånga dem på bild då inget ljud varnade om deras ankomst..

Formula E

 

För oss som var övertygade om att VI borde sitta i bilarna på banan fanns möjlighet att köra samma bana med samma bil - kul!

För oss som var övertygade om att VI borde sitta i bilarna på banan fanns möjlighet att köra samma bana med samma bil - kul!

IMG_6648 (800x600)

Tillhörande E-motion Lounge

IMG_6647 (800x600)

Sammanfattningsvis känns Formula E som ett kul och innovativt grepp, tack vare gott gensvar kommer klassen fortsätta utvecklas och förhoppningsvis har vi bara sett början på en mycket positiv trend inom motorsport. För en som vill beskåda detta spektakel finns fortfarande två chanser kvar i årets upplaga - 6e juni i Moskva samt 27e och 28e juni i London som avslutar serien.

Såhär glad blir MotorApas redaktörer när de får gå på racing!

Såhär glad blir MotorApas redaktörer när de får gå på racing!

Önskar ni läsa mer om bilarna, hålla koll på mästerskapsställningarna och nästa event surfa in www.fiaformulae.com.

/MotorApa

2 Responses

  1. Anna
    Bra läsning, nästan som att vara där, speciellt med alla bilder!
    • admin
      Så kul att du gillade inlägget! /MotorApa

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: