Lexus IS300h – Kaizen!

Efter åtta års tjänst är det dags för Lexus IS generation två (XE20) att lämna över till tredje generationens IS (XE30). Nyheter för tredje generationen inkluderar bland annat att dieselalternativ ej finns tillgängligt utan endast bensin/el-drift. I Sverige finns IS300h och IS250 tillgängliga medan i USA tillhandahålls även IS350, då med V6a på 310hk. IS250 och 350 erbjuds även med AWD vilket är nytt. Vid provkörningen kör vi hybridversionen som drivs av en 2,5 liters radfyra på 181hk och en elmotor på 143hk. Dessvärre betyder inte det att IS300h levererar 324hk utan kombinerad maxeffekt ligger på 223hk. Detta beror bland annat på att motorerna har olika effektkurvor.
Likt övriga hybrider från Toyota/Lexus förmedlas effekten via en s k CVT-låda vilket innebär en steglös automat. I detta fall till bakhjulen, det tackar vi för!
Ett första intryck av bilen är att det är en högkvalitativ produkt - materialvalen är på topp, karosskarvar är jämna och bilen har en air av precision runt sig. En slående nyhet när man sätter sig i bilen är att Lexus tagit sitt förnuft till fånga och låtit bli att montera digitaluren som blev över från 1994 års produktion av HiLux och istället monterat ett elegant analogt ur mitt på instrumentpanelen.

Tydlig navigering och färddator som styrs via en joystick på mittkonsolen. Fin klocka, urstiligt!

Tydlig navigering och färddator som styrs via en joystick på mittkonsolen. Fin klocka, urstiligt!

Lexus OEM, lyxigt!

Lexus OEM, lyxigt!

Som förare slås man direkt av att bilen är väldigt väl avstämd vad gäller chassi, styrning och kraftöverföring. I låga farter går IS köra i "EV Mode" vilket betyder "Electrical Vehicle", dvs den går på ren eldrift, då går bilen verkligen väldigt tyst. Men även i motorvägsfart är ljudnivån i kupén slående låg. Kraftöverföringen är i det närmaste sömlös, även om det går att köra i "Sport Mode", vilket innebär att växellådan kan växlas i sex steg istället för steglöst.Enligt Lexus skall 0-100km/h ta 8,3 sekunder vilket efter en provkörning verkar som ett rimligt tal. Chassiet har en mycket trevlig setup som nog verkligen kommer till sitt rätt i IS350. Styrningen har variabel servo vilket numer finns i de flesta bilar i premiumsegmentet. Servoverkan avtar med hastigheten och på landsväg levereras en mycket kommunikativ upplevelse. Baksätet är mycket rymligt och undertecknad sitter utan problem bakom en 190cm lång MotorApa. Dock bör noteras att baksätet är att betrakta som tvåsitsigt även om tre bälten finns.

Lexus IS är verkligen en trevlig bekantskap MotorApa hoppas få stifta närmare bekantskap med vid återseende. Sammanfattningsvis, MotorApa vill ha en Lexus IS!

Snyggast i klassen..?

Snyggast i klassen..?

IS300h

Vassare linjer får man leta efter

Vassare linjer får man leta efter

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: