Konsten att välja rätt däck, ingen lätt match!

Många bilister ställs imellanåt inför det stora valet av "vilka däck skall jag montera på bilen nu när de jag har är utslitna?". En fråga som de facto är lika viktig som vilken bil man väljer när det kommer till uppträdande på vägen. Som vi alla vet och har hört till leda - "det är faktiskt bara däcken som har kontakt med vägen"... Vi vet.. Men, det kan faktiskt vara bra att påminna sig om det när man står i valet av kvalet att välja däck.

Byt helst innan däcket nått dethär stadiet av slitage..

Byt helst innan däcket nått dethär stadiet av slitage..

MotorApa deltog nyligt på lanseringen av Michelins nya sommardäck "Cross Climate", där en styrande faktor de återkom till flera gånger vid genomgången var just väderförhållandena där man bor och brukar sin bil. Nu talar vi inte om att generellt säga "det regnar lite ibland men annars är det ganska bra väder på sommarhalvåret", utan faktiskt ta in väderstatistik för det område man bor eller kör mest i.
-Hur ser nederbördsstatistiken ut?
-Hur ser temperaturvariationerna ut i april månad?
Detta är information vi alla har tillgång till via SMHI, som är mycket frikostiga med väderstatistik, vilket bör vara utgångspunkt vid köp av däck nästa gång.

michelin3

Var i landet bor du och var kör du bil? Detta är viktigt att beakta vid val av såväl sommar- som vinterdäck!

michelin2

Exempel på hur väderlek varierar. Notera särksilt period runt oktober-november samt runt april där stora temperaturvariationer förekommer.

Särskild uppmärksamhet bör riktas mot vår och höst då väderleken kan vara ombytlig och bjuda på +2 grader med snöblandat regn ena dagen, för att nästa dag bjuda på torra vägar med vägbanetemperaturer uppåt +20 grader. Många som under vintern kör dubbat drar sig ofta in i det längsta för att byta från sommar- till vinterdäck, liksom de på våren ofta är ivriga att byta dubbade vinterdäck mot släta och tystgående sommardäck.

Testade däck i samband med lansering av Cross Climate.

Testade däck i samband med lansering av Cross Climate.

För att överbrygga denna nyckfulla väderperiod har Michelin tagit fram ett nytt sommardäck vid namn "Cross Climate" - som namnet indikerar är det ett däck som fungerar i varierat klimat med skiftande underlag och temperaturer. Däcket har fått vissa egenskaper från dubbfria vinterdäck och dess prestanda på vinterväglag är inget kort om mycket imponerande. Märk väl att detta är ett sommardäck, och inte ett s k "året runt däck".

Dethär motsatsförhållandena är viktiga att ha koll på när man väljer däck för att få ett däck som är anpassat för den väderzon och underlag man kör i!

Dehär motsatsförhållandena är viktiga att ha koll på när man väljer däck för att få ett däck som är anpassat för den väderzon och underlag man kör i!

Nedan bilder visar oberoende teststudier som gjorts av däcket för att visa på hur det presterar på varieade underlag jämfört andra vinterdäck såväl som sommardäck ur Michelins sortiment.

Vi fick själva tillfälle att testa däcket på våt och torr asfalt såväl som ren is. Det senare testet urfördes inne i Löfbergs Arenas hockeyrink, inte var dag man kör bil i en hockeyarena! Vid körning på ren is blev skillnaden mellan ett "traditionellt" sommardäck, i detta fall Michelin Energy Saver+ vilket originalmonteras på många bilar, och nya Cross Climate väldigt uppenbar. Medan Energy Saver+ hade ett nära på obefintligt grepp på isytan uppvisade Cross Climate ett grepp som inte stod långt efter odubbat nordiskt vinterdäck, Michelin X-Ice.

bild 2

Funderat på hur det ser ut när man utför däcktest på en hockeyrink? Det ser ut ungefär exakt såhär! Längst till höger bil försedd med dubbdäck. Det kan ju verka märkligt att den är längst ifrån bromspunkten men detta beror på att den också kom upp i betydligt högre hastighet under accelerationen än dubblösa dito.

bild 3

Japp, bilkörning i Löfbergs Arena!

bild 1

Noggranna instruktioner för att säkerställa att testen utförs korrekt och vetenskapligt. Mycket intressant!

Vid körning på våt och torr asfalt uppvisade Cross Climate uppträdande, som sig bör, av ett sommardäck och även om det upplevdes som något "svampigare" vid riktningsbyten än Energy Saver imponerade däcket. Givetvis medför däckets utformning och gummiblandning en kompromiss på torr asfalt till exempel men säkerheten det erbjuder under vår och höst väger i våra ögon definitivt upp detta.

michelin6

Temperatur vid test strax under nollan, notera Cross Climates prestanda under dessa förhållanden!

michelin7

X-Ice North 3 är det dubbade däcket. Notera att Cross Climate, som är ett sommardäck, presterade bättre det mellaneuropeiska vinterdäcket!

Kort sagt ett imponerade stycke forskning och utveckling från Michelins utvecklingsavdelning och MotorApa kommer definitivt överväga detta däck när den befintliga uppsättningen sjunger på sista versen!


Svenska rallyt

I och med att lanseringen sammanföll med svenska rallyt blev vi även inbjudna att se Hyundais "service-tält" såväl som Michelins däcksverkstad. Michelin är däcksleverantör till WRC där varje enskilt däck är handgjort och varenda en av de 384 dubben per däck har satts dit för hand. Varje däck tar ungefär 40 minuter att preparera och 1200 stycken har levererats..
Med andra ord åtgår ungefär ett halvt arbetsår enbart till tillverkningen av WRC seriens dubbdäck! Sugen på en runda? Det är vi med, faktum är att dessa däck på is ger ett bättre grepp än slicks ger på torr asfalt! Det är bara en fråga om att langa upp knappa 17.000 kronor för kalaset och undvika poliskontroll förstås då utsticket är något mer än vad som tillåts på allmän väg...

Yes please! 440 EUR/stycket för de som är hugade spekulanter..

Yes please! 440 EUR/stycket för de som är hugade spekulanter..

Svenska rallyt, en av de absoluta höjdpunkterna inom svensk motorsport!

Svenska rallyt, en av de absoluta höjdpunkterna inom svensk motorsport!

Hyundais "service-tält" med full catering, bar och bäst av allt, utsikt uppifrån ned i depån!

Hyundais "service-tält" med full catering, bar och bäst av allt, utsikt uppifrån ned i depån!

bild 4

Neuvilles bil får en ny bakaxel. Att se service-teamet jobba är otroligt imponerande!

 

I Michelins mobila däcksverkstad läggs nya däck på inför kommande specialsträckor.

I Michelins mobila däcksverkstad läggs nya däck på inför kommande specialsträckor.

/MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: