Bilpark Live på Ring Knutstorp

Den 20:e och 21:a september anordnandes på Ring Knutstorp Ring ett event riktat mot företagskunder. Eventet bestod dels av en utställningsdel med bilar,  tillbehör och kringtjänster samt provkörning av bilar på terrängbana och Ring Knutstorp racingbana. Tanken var alltså att besökare skulle kunna jämföra bilar de var intresserade av i en säker och rolig miljö på samma bansträckning.

Image

Subaru BRZ och Impreza STi

Image

Mercedes-Benz A45 AMG

Image

Terrängbanan var riktigt rolig att köra och gav perspektiv på hur mycket ett bra fyrhjulsdriftsystem och några centimeters extra markfrigång gör för en bils framkomlighet. Man kan lätt konstatera att många SUVar alltså klarar betydligt svårare terräng än vad de flesta ägare ens kommer komma på tanken att utsätta dem för.

Image

BMW X3

Ett lysande exempel här var Subaru Legacy Outback som tog sig upp för branta leriga backar, över stenrösen och klarade rejäl sidlutning. Det var även kul att konstatera att samma bil faktiskt var rolig att köra på bana, Outbacken var välbalanserad och mycket konsekvent i sitt väguppträdande trots hög markfrigång, en riktigt kompetent bruksbil med allroundegenskaper med andra ord. Förbi se inte den om du shoppar efter familjebil/bruksbil!

Image

Subaru Legacy Outback, en terrängvirtuos!

För provkörning på banan fanns mestadels standardbilar för provkörning men även en del sportiga bilar som Nissan NISMO Juke, Honda Accord 2,4 Type S och Suzuki Swift Sport. Positiva överraskningar erbjöd både Volvo V40 och V60 som var mycket stabila på banan med trevliga chassin. En bil att lyfta fram är Honda Accord Type S var mycket bra att köra med tight chassi, fin styrning och bra grepp. Samma måste sägas om BMW 318d som erbjöd den bästa upplevelsen på bana av alla provkörda standardbilar, Hondans varvvilliga sugmotor med 201hk vid 7000rpm var dock förstås i detta sammanhang en roligare bekantskap än 2 liters dielseln i BMWn. Nissan har ju som bekant erfarenhet av att bygga ruskigt snabba bilar och NISMO Juke kändes helt klart mest effektiv av alla med riktigt bra driv ut ur kurvorna och mycket tight chassi, det är däremot en smaksak om man sedan gillar CVT-låda.

Image

The grid..

Image

/ MotorApa

No Comments Yet.

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: